Selasa, 17 Mei 2011

KEMAHIRAN BELAJAR DALAM KUMPULAN / STUDY GROUP

KEMAHIRAN BELAJAR DALAM KUMPULAN / STUDY GROUP

FAEDAH BELAJAR DALAM KUMPULAN
1. Mudah faham
2. Seronok dan tidak bosan
3. Perkongsian bijak
4. Persaingan sihat
5 Aktif dan kreatif
6 Jimat masa dan tenaga
7. Saya bagus anda pun bagus

KUMPULAN IDEAL
  • AhIi yang berdisiplin dan bercita-cita tinggi
  • Berbagai mata pelajaran
  • Aktif dan bertanggungjawab
  • Rakan yang sesuai dan kelas yang sama
  • Tiga - lima orang
  • Serius dalam perbincangan dan tidak Iari dari topic
  • Sanggup bertanya dan mengakui kelebihan orang lain
  • Saling mendorong
  • Mempunyai ketua dan pencatat
  • Menetapkan matlamat / objektif / masa
  • Ketua kumpulan seorang setiausaha / Pencatat

PRASYARAT STUDY GROUP
1. Saiz kumpulan - 3 hingga 5 orang
2. Penyediaan topik perbincangan
3. Perbincangan tajuk
4. Penentuan masa, tempat dan tarikh
5. Tempoh masa perbincangan
6. Muafakat membawa berkat
7. Mengekalkan hubungan akrab
8. Dorongan yang tinggi

KITA AKAN INGAT SEBANYAK......
10% daripada apa yang kita baca.
20% daripada apa yang kita dengar.
35% daripada apa yang kita lihat.
50% daripada apa yang kita lihat & dengar.
70% daripada apa yang kita bincangkan.
80% daripada apa yang kita lakukan.
95% daripada apa yang kita ajar/beritahu orang lain.

TEKNIK BELAJAR DALAM KUMPULAN
1. Teknik kumpulan Bulatan
Pelajar menjalankan aktiviti (beberapa orang duduk dalam bulatan)
Bina bulatan satu di dalam bulatan kedua
AhIi bulatan pertama diberi kata kunci
Orang pertama dalam bulatan menyebut kata kunci
Orang kedua menyebut kata kuncinya dan kata kunci orang pertama
Lakukan aktiviti sama sehingga orang terakhir
Seorang jaga masa
AhIi bulatan sebelah dalam, lakukan aktiviti seperti
yang dilakukan oleh ahli bulatan pertama (masa
ditentukan)
OIah kata kunci dalam bentuk yang gramatis
Sediakan nota dan kata kunci
Salin nota dalam kertas putih yang besar dan pamerkan
Beri Ujian & semak ujian di kalangan ahli kumpulan

2. Taknik Bacaan
Membaca, mengolah kata kunci dalam bentuk ayat yang ringkas, lengkap, gramatis, padat dan bermakna.
Baca berulang untuk kefahaman dan ingatan
Tulis ayat-ayat yang mengandungi kata kunci
tanpa merujuk kepada nota
Jika dapat membentang tanpa melihat nota bermakna telah mencapai penguasaan.

3. Teknik Perbincangan Kumpulan
Bina Kumpulan, guna buku teks / sumber lain
Pilih tajuk dan Ketua kumpulan
Guna kertas untuk mencatat
Ketua arah ahIi baca buku teks/ sumber untuk
mendapatkan bahan ( baca berperingkat­ peringkat)
Pencatat , mencatat kata kunci setelah dikenalpasti
Baca bahan keseluruhan dan fakta sokongan
Susun kata kunci dalam bentuk nota ringkas,
mudah , padat , bermakna, tepat, kemas dan menarik.
Bincang untuk kemaskan lagi dengan menggunakan ayat yang gramatis
Baca nota itu berulang-ulang secara perseorangan
JaIani ujian. Ahli kumpulan semak jawapan ujian.

4. Teknik mendengar dan mencatat
Bersedia mendengar bahan lisan, Buat catatan
kata kunci dan fakta sokongan dalam kertas
latihan
Fasilitator membentang bahan
Ahli di bawah 10 orang
Selaras catatan yang dibuat oleh ahli kumpulan
Bincang dan susun kata kunci yang diselaraskan
dalam bentuk nota yang kemas, mudah,
bermakna dan tepat (buat di kertas)
Salin nota dalam kertas putih
Latihan membaca nota berulang-ulang
Bincang kekuatan dan kelemahan teknik
Pilih pasangan dalam kumpulan
Buat ujian secara berpasangan
Periksa ujian oleh kumpulan

5. Teknlk Pengajaran Sebaya
Konsep: bantu kawan dan mahir diri
Ahli yang mahir bertindak sebagai pengajar
kepada rakan lain.
Mengajar sehingga rakan dapat menguasai tajuk
perbincangan dengan baik

MAKNA KUMPULAN
K = Kerjasama diperlukan
U = Untuk semua ahli
M = Mesra menjadi faktor penting
P = Prihatin kepada setiap ahli
U = Ulangkaji terlebih dahulu
L = Laksanakan sebaik mungkin
A = Anggapan antara ahli mestilah positif
N = Natijah cemerlang diperolehi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Entri yang lepas lepas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...