BAB 9 : PERKEMBANGAN DI EROPAH
1. | (a) | Apakah yang dimaksudkan “Zaman Gelap”? (Rujuk Buku Teks m.s: 215-216) · Zaman kemunduran Eropah · Berlaku selepas kejatuhan tamadun Rom · Merupakan peringkat awal Zaman Pertengahan |
| (b) | Jelaskan ciri-ciri Zaman Gelap. · Kemerosotan dalam bidang ilmu pengetahuan / perdagangan / perbandaran · Tidak terdapat pentadbiran pusat yang berkesan · Kemunculan golongan baron / tuan tanah · Para petani mendapatkan perlindungan daripada golongan tuan tanah · Tuan tanah mendapat perlindungan daripada golongan raja · Pembentukan sistem feudal di Eropah · Kegiatan ekonomi yang terhad · Tumpuan kepada sektor ekonomi pertanian · Kegiatan perdagangan tidak meluas · Sistem tukar barang dilakukan kerana penggunaan mata wang amat terhad · Kelembapan perkembangan ilmu pengetahuan · Institusi Gereja amat berkuasa dan memiliki hartanah · Sifat Gereja yang mengongkong kehidupan masyarakat |
2. | (a) | Apakah Zaman Renaissance? · Berasal dari perkataan Itali ‘renisciment’ yang bermaksud ‘kelahiran semula’ · Merujuk pada penghargaan semula ilmu yang telah dihasilkan oleh cendekiawan dan pejuang seni dalam tamadun Yunani dan Rom · Penonjolan terhadap keupayaan manusia berfikir untuk menyelesaikan permasalahannya / humanisme · Itali sebagai pusat Renaissance |
| (b) | Nyatakan faktor-faktor yang menyebabkan kemunculan Zaman Renaissance. · Berkembangnya aliran pemikiran Humanisme · Bapa Humanisme ialah Francesco Petrarch · Dorongan semangat inkuiri atau semangat ingin tahu yang kuat · Kemunculan bandar-bandar Itali seperti Venice, Genoa, Florence, Rom, & Milan · Bandar-bandar ini menjadi pusat perdagangan antarabangsa · Kedudukan Itali yang strategik kerana dikelilingi oleh Laut Mediterranean · Itali sebagai persimpangan utama dan pusat perdagangan antarabangsa · Bandar Venice dan Genoa sebagai bandar pelabuhan terkenal · Berlaku pertembungan budaya, bahasa, dan agama di Itali · Kemunculan para pedagang kaya dan menjadi golongan patron · Berfungsi sebagai penaung kepada para pelukis, ahli muzik, saintis, dan penulis · Berlaku persaingan antara bandar di Itali untuk mendapatkan tokoh cendekiawan · Kemunculan golongan cendekiawan seperti Galileo Galilei, Leornardo da Vinci, Michaelangelo · Paus di Rom turut menjadi penaung kepada para seniman dan cendekiawan · Usaha mengindahkan bandar dilakukan dengan seni lukis dan seni ukir · Konsep individualisme dipraktikkan apabila golongan pelukis dan pengukir mula bekerja secara bersendirian · Bakat mereka mula dilihat secara jelas · Konsep pendidikan menekankan kemahiran dalam semua aspek intelektual & fizikal · Kemunculan tokoh Renaissance di negara-negara Eropah yang lain dan Francis Bacon |
| (c) | Huraikan kesan-kesan Zaman Renaissance. (Rujuk Buku Teks m.s: 217-220) Politik · Kemunculan monarki baru · Terdapat di England, Portugal, Castile dan Aragon ( Sepanyol ), Perancis dan Belanda · Kewujudan kerajaan pusat dan kesatuan kebangsaan · Kekuasaan monarki diperkukuhkan melalui pembayaran cukai kepada kerajaan pusat · Kuasa raja semakin kukuh · Kuasa gereja dan golongan bangsawan semakin berkurangan Ekonomi · Kegiatan ekonomi sara diri kian pupus · Sistem perdagangan tempatan dan antarabangsa semakin berkembang dan meluas · Kegiatan penjelajahan dan penerokaan berkembang · Seiring dengan kemajuan bidang matematik, geografi, kartografi, dan astronomi · Merintis jalan kepada perkembangan ilmu sains seperti biologi,fizik,kimia & perubatan Sosial · Perubahan dalam pemikiran dan gaya hidup manusia · Manusia menzahirkan emosi mereka melalui muzik, lukisan & ukiran yang dihasilkan · Dapat memupuk dan melahirkan budaya yang menyuburkan keyakinan diri · Perubahan sikap terhadap pendidikan yang menekankan pemikiran logik, saintifik, falsafah, dan metafizik · Pendidikan menekankan tanggungjawab sosial dalam masyarakat · Manusia mempergunakan sepenuhnya minda mereka dlm pelbagai bidang ilmu |
3. | (a) | Apakah Gerakan Reformation? (Rujuk Buku Teks m.s: 220-222) · Suatu gerakan yang berlaku di Eropah Barat pada abad ke-16 M · Berasal daripada perkataan ‘reform’ yang bermaksud ‘menghasilkan perubahan atau pembaharuan terhadap sesuatu untuk menghasilkan sesuatu yang lebih baik atau untuk membentuk sesuatu yang baru’ · Berkaitan dengan agama Kristian · Bermula di Jerman |
| (b) | Nyatakan faktor-faktor yang menyebabkan kemunculan Gerakan Reformation. · Rasuah, kepincangan, dan penyelewengan berlaku dalam gereja Rom · Masyarakat mula mempersoalkan kedudukan dan amalan Gereja Katolik · Gaya hidup yang menjadi amalan Gereja Katolik tidak selari dengan ajaran kitab Bible · Golongan Gereja lebih cenderung mengamalkan gaya hidup pemerintah & bangsawan · Kehidupan mereka tidak mencerminkan kehidupan keagamaan · Penjualan sijil Indulgences iaitu surat pengampunan bagi penganut Kristian yang telah melakukan dosa · Kejayaan Reformation di Jerman telah dibantu oleh mesin cetak ciptaan · Johann Gutenberg · Bible dapat dihasilkan dalam masa yang singkat dan berharga murah · Martin Luther, profesor ilmu teologi di Jerman mengambil langkah menentang Indulgences · Tindakan Luther yang mencabar institusi paderi melahirkan mazhab Protestan · Fahaman ini berkembang ke Sweden, Denmark, Norway, Switzerland dan England |
| (d) | Huraikan kesan-kesan Gerakan Reformation. · Agama Kristian berpecah kepada dua mazhab iaitu mazhab Katolik & mazhab Protestan · Mazhab Protestan / Lutheran berkembang di Sweden, Denmark, Norway, Switzerland, dan England · Negara Eropah berpecah dan berperang mengikut mazhab masing-masing · Berlaku perang keagamaan di Perancis dan perang 30 tahun yang melibatkan Sepanyol, Jerman, Bohemia, Denmark, dan Sweden · Timbulnya sikap toleransi antara penganut pelbagai mazhab Kristian iaitu mempergiatkan pendidikan dan menyebarkan fahaman mereka · Kuasa Gereja telah dicabar secara terbuka · Kuasa Gereja terhadap kerajaan atau monarki semakin berkurangan |
4. | (a) | Jelaskan faktor-faktor yang mendorong kegiatan penerokaan dan penjelajahan orang Eropah ke Timur. (Rujuk Buku Teks m.s: 223-226) · Desakan ekonomi utk mendapatkan barangan berharga seperti emas,rempah & sutera · Raja Sepanyol dan Raja Portugal merupakan pemerintah yang banyak memberi · galakan kepada usaha penjelajahan · Kuasa Portugal dan Sepanyol saling bersaing dalam aktiviti penjelajahan · Persaingan mereka ditamatkan dengan Perjanjian Tordesillas ( 1494 ) · Portugal menjelajah kawasan Timur manakala Sepanyol menjelajah kawasan Barat · Kemunculan pelaut-pelaut Eropah yang unggul seperti Christopher Columbus, Ferdinand Magellan dan Vasco da Gama · Perdagangan rempah ratus dan sutera mendatangkan keuntungan yang besar kepada para pedagang Eropah dan raja mereka · Penguasa Gereja amat menekankan usaha penyebaran ajaran Kristian ke seberang laut ke seberang laut · Monarki baru di England, Perancis, dan Belanda turut menggalakkan penjelajahan dan penerokaan ke seberang laut · Semangat kebanggaan bangsa turut menggalakkan orang Eropah menjelajah dunia luar · Rumusannya, penjelajahan orang Eropah disebabkan oleh ‘ gold, glory and gospel ’ |
| (b) | Nyatakan kesan-kesan penjelajahan orang Eropah terhadap masyarakat setempat Politik · Banyak penguasa tempatan terpaksa membuat perjanjian dengan wakil kuasa Eropah · Wakil kuasa Eropah terdiri daripada syarikat berpiagam yang diwujudkan di Belanda, Great Britain, Perancis, dan Denmark · Antara syarikat berpiagam yang berjaya ialah Syarikat Hindia Timur Belanda, Syarikat Hindia Barat Belanda, dan Syarikat Hindia Timur Inggeris · Syarikat-syarikat berpiagam ini telah berdagang dari Eropah hingga ke Carribean, Amerika Latin, Afrika, India, Asia Tenggara, dan Asia Timur Ekonomi · Daerah di luar Eropah telah menjadi pembekal kepada keperluan masyarakat Eropah · Pusat emporium dunia seperti Goa dan Melaka telah dikuasai oleh Portugal · Barangan yang dibawa dari Timur telah memperkaya ekonomi dan gaya hidup masyarakat di Eropah · Jalan pelayaran perdagangan di Lautan Hindi dan Asia Tenggara yang sebelumnya dikuasai oleh pedagang Islam Arab, kini telah dikuasai oleh Portugal · Laluan perdagangan meliputi jalan perdagangan di Asia Tenggara, Lautan Hindi, Laut China Selatan iaitu China dan Jepun Sosial · Masyarakat tempatan mula terpengaruh dengan gaya hidup orang Eropah · Masyarakat peribumi di beberapa daerah mula menerima agama Kristian · Di Amerika Tengah dan Selatan, Sepanyol berperang untuk menakluk Mexico dengan menundukkan tamadun Aztec · Mereka turut menakluk Peru dengan menghapuskan tamadun Inca · Penghijrahan beramai-ramai orang Sepanyol ke Amerika Latin mewujudkan sebuah masyarakat baru di wilayah tersebut · Kerajaan Sepanyol melihat daerah Amerika Latin ( Dunia Baru ) sebagai tempat untuk mendapatkan emas dan perak · Penyebaran agama Kristian di Dunia Baru berlaku secara berleluasa · Para pemodal Sepanyol mengeksploitasi buruh peribumi untuk bekarja di lombong dan ladang mereka · Brazil telah dijajah dan dipengaruhi oleh kuasa Portugal · Filipina dikuasai oleh Sepanyol · Melaka dan Goa dikuasai oleh Portugal |
5. | | Nyatakan perubahan-perubahan yang berlaku semasa Revolusi Pertanian dalam aspek-aspek berikut: (Rujuk Buku Teks m.s: 226-229) |
| (a) | Pemilikan tanah persendirian. · Pada awalnya, terdapat dua sistem pemilikan tanah iaitu sistem pemilikan tanah persendirian dan sistem pemilikan tanah awam · Tanah milik persendirian dipunyai oleh golongan kaya · Tanah awam sebenarnya dimiliki oleh orang perseorangan · Rakyat biasa diizinkan menggunakan tanah awam utk sara hidup spt bercucuk tanam · Berikutan pertambahan penduduk dan keperluan hasil pertanian, tuan-tuan tanah mahu memanfaatkan tanah awam untuk tujuan pertanian secara besar-besaran · Pihak tuan tanah bertindak untuk memagari tanah awam tersebut dengan mendapat kelulusan daripada Parlimen · Situasi ini mewujudkan Akta Pemagaran Tanah · Kesannya, tersedia kawasan yang lebih luas untuk penanaman secara besar-besaran atau sistem ladang · Rakyat biasa yang bergantung kepada tanah awam kini telah kehilangan punca rezeki · Golongan petani kecil-kecilan telah menjadi sebahagian daripada buruh ladang · Apabila berlaku Revolusi Perindustrian di Britain, mereka berhijrah ke bandar dan menjadi buruh kilang |
| (b) | Kaedah dan ciptaan baru dalam pertanian. · Kaedah dan penciptaan telah membolehkan penanaman dilakukan secara efisien dan produk dihasilkan dengan lebih lumayan · Pengenalan penanaman secara bergilir / Sistem penggiliran tanaman oleh Lord Townshend · Mengikut kaedah ini, sesuatu bidang tanah digunakan secara berterusan sepanjang tahun dengan menanam jenis tanaman yang berbeza mengikut musim · Tanaman berbeza menggunakan nutrien tanah yang berbeza membolehkan semua tanaman tumbuh dengan subur · Tidak ada tanah yang perlu ditinggalkan kosong seperti sebelumnya · Tanaman baru turut diperkenalkan seperti turnip dan ubi kentang · Thomas William Coke telah memperbaiki sistem penggiliran tanaman dan mendapati hasil pertanian dan pulangannya berlipat ganda · Alat menggali dan menugal telah dicipta oleh Jethro tull · Alat ini telah membolehkan banyak lubang digali secara serentak dan penanaman biji benih dilakukan dengan lebih pantas |
| (c) | Pertanian komersial. · Penggunaan baja asli secara meluas menjadikan tanaman lebih subur dan hasil pertanian bertambah · Peningkatan kuantiti dan kualiti hasil pertanian telah membawa kepada lebihan produk · Peladang memperdagangkan hasil lebihan tersebut |
6. | | Huraikan faktor-faktor yang membawa kepada Revolusi Perindustrian di England. · Revolusi Pertanian telah menyediakan asas pencetusan Revolusi Perindustrian · Peladang yang kaya hasil daripada Revolusi Pertanian menyediakan modal · Mereka telah melaburkan lebihan modal dalam bidang perindustrian · Revolusi Pertanian menyediakan makanan untuk menampung permintaan dan keperluan pekerja kilang yang kian meningkat · Britain tidak terlalu bergantung pada pengimportan bahan makanan dari luar · Dana yang diselamatkan itu dapat dilaburkan bagi membantu pertumbuhan dan perkembangan industri di dalam negara · Rekaan dalam bidang sains dan teknologi dengan kaedah serta ciptaan baru · Adanya semangat inovatif · Adanya semangat keusahawanan · Pengkhususan pekerjaan telah meningkatkan kuantiti dan kualiti barangan · Produk dapat dipasarkan di dalam dan luar negara |
7. | | Nyatakan perubahan-perubahan yang berlaku semasa Revolusi Perindustrian dalam aspek-aspek berikut: (Rujuk Buku Teks m.s:230-233) |
| (a) | Peralihan daripada industri desa kepada perkilangan. · Kaedah dan ciptaan baru atau mesin membolehkan pengeluaran barangan dapat dihasilkan secara besar-besaran melebihi paras keperluan pengusaha itu sendiri · Lebihan produk yang dihasilkan dengan perantaraan penggunaan mesin ini telah didagangkan atau dikomersilkan · Revolusi Perindustrian merangkumi perubahan dalam teknik pengeluaran, skala pengeluaran bertambah besar dan aktiviti mengkomersilkan barangan dihasilkan |
| (b) | Pengkhususan pengeluaran. · Pengkhususan pekerjaan mendatangkan faedah kerana majikan dan pekerja menjadi lebih mahir dalam bidang yang dipilih · Mereka juga dapat menimba pengalaman untuk membaiki prestasi masing-masing dalam bidang tersebut · Kuantiti dan kualiti barangan dapat dipertingkatkan · Produk dapat dipasarkan secara meluas bukan hanya di dalam negeri tetapi juga di luar negara |
| (c) | Penggunaan teknologi. · Penggunaan enjin berkuasa wap untuk memacu kenderaan di air atau di darat · Kos pengeluaran setiap barangan menjadi murah dan mudah dipasarkan · Barangan tersebut boleh dikomersilkan pada peringkat antarabangsa · Para usahawan dapat menampung kos pelaburan dan mempertingkatkan lagi aktiviti pengeluaran dan perdagangan mereka · Pelbagai mesin telah direka melalui kajian dan kreativiti para ahli teknologi dan saintis · Penghasilan tenaga wap melalui proses pembakaran arang batu · Kuasa wap turut membantu perkembangan sistem pengangkutan seperti kereta api dan kapal laut |
| | |
8. | | Jelaskan kesan-kesan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian dalam aspek-aspek berikut: (Rujuk Buku Teks m.s: 234-236) |
| (a) | Pertanian sebagai punca ekonomi. · Kegiatan utama ekonomi ialah penanaman bijirin seperti gandum, rye, dan jagung · Lebihan produk pertanian telah dieksport · Ini membolehkan para peladang menjadi pedagang antarabangsa · Revolusi Pertanian menyediakan makanan yang cukup dan tenaga buruh yang banyak untuk perkembangan perindustrian · Perkembangan Revolusi Perindustrian membolehkan kegiatan pembuatan dan pengilangan menggantikan kegiatan pertanian sebagai bidang utama ekonomi negara · Kedudukan tuan-tuan tanah telah diganti oleh para pengusaha dan pemilik kilang |
| (b) | Peningkatan perdagangan antarabangsa. · Lebihan produk hasil Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian turut diperdagangkan pada peringkat antarabangsa · Britain dapat mengendalikan aktiviti perdagangan antarabangsa dengan mudah · Ini kerana Britain merupakan negara penjajah yang utama dan kuasa maritim yang ulung pada masa itu · Perdagangan antarabangsa melibatkan eksport dan import · Britain memerlukan bahan mentah yang banyak dan berterusan · Sistem pengangkutan dalam negara dan antarabangsa dipertingkatkan · Britain juga mengeksport modal ke seberang laut untuk kegiatan ekonomi |
| (c) | Kemajuan bidang pengangkutan. · Sistem pembikinan jalan raya dibaiki dari semasa ke semasa · Dengan rekaan enjin berkuasa wap, gerabak kereta api boleh dipacu dengan lebih laju · Lebih banyak gerabak boleh ditarik bagi mengangkut barangan dan juga pekerja kilang · Rel kereta api diperbuat daripada kayu, kemudian daripada besi, dan selepas itu daripada keluli · Para pemodal telah melabur dalam sektor ini dan mendapat keuntungan yang besar · Penggunaan kapal laut yang dikemudikan oleh jentera berkuasa wap. |
| (d) | Kemunculan golongan buruh dan majikan. · Muncul golongan rakyat yang bekerja sebagai buruh ladang untuk tuan tanah dan buruh kilang untuk mengendalikan mesin-mesin · Revolusi Perindustrian telah memperkenalkan sistem perkilangan · Pada peringkat awal, kilang yang paling banyak terdapat ialah kilang tekstil · Pengenalan mesin membuat pakaian menyebabkan kemahiran para penenun dan tukang jahit tradisional tidak lagi diperlukan · Ini menyebabkan sebahagian daripada mereka memprotes dan memusnahkan mesin-mesin pemidang · Kegiatan memprotes ini dikenali sebagai Pergerakan Luddite · Akta Antipenggabungan ( Anti-Combination Act ) diperkenalkan yang melarang para pekerja daripada bergabung dan bermuafakat menjalankan sebarang tindakan bagi mendapatkan gaji atau layanan yang lebih baik daripada majikan · Hukuman berat akan dikenakan kepada pekerja yang melanggar peraturan tersebut · Kanak-kanak di bawah umur 10 tahun sering dieksploit di kilang tekstil dan di lombong arang batu · Masa bekerja juga sering melebihi 10 jam sehari · Majikan amat terpengaruh dengan falsafah dan sistem ekonomi bebas · Mereka berkeras agar campur tangan kerajaan dihindarkan daripada kegiatan ekonomi · Bagi mereka, paras gaji dan amalan perburuhan harus ditentukan oleh faktor permintaan dan penawaran semata-mata · Akta Antipenggabungan telah dimansuhkan dan Kesatuan Sekerja ditubuhkan (e ) Tindakan Kerajaan Bagi Mengatasi Masalah Penindasan Pekerja Kilang i) Akta Kilang ( 1833 ) · Akta Kilang diperkenalkan yang melarang pengambilan buruh kanak-kanak di bawah umur 9 tahun dan mereka dimestikan bersekolah · Para majikan dikehendaki memastikan keselamatan pekerja mereka di kilang · Had masa bagi kanak-kanak yang layak bekerja ditetapkan tidak melebihi 9 jam sehari ii) Akta Lombong ( 1842 ) · Akta ini telah melarang penglibatan kanak-kanak perempuan dan wanita dalam perusahaan arang batu iii) Akta Sepuluh Jam ( 1847 ) · Akta ini menetapkan agar pekerja wanita dalam perusahaan tekstil tidak bekerja lebih daripada 10 jam sehari |
9. | | Contoh-Contoh Rekaan Mesin dan Teknologi Revolusi Pertanian dan Perindustrian (Rujuk Buku Teks - Sudut Maklumat m.s: 229, 230, 232 & 235) i. Mesin industri tekstil - Flying Shuttle oleh John Kay ii. Mesin industri tekstil - Spinning Jenny oleh Arkwright iii. Mesin industri tekstil - Mule oleh Samuel Crompton iv. Enjin berkuasa wap oleh Thomas Newcomen & James Watt |
9. | (a) | Huraikan faktor-faktor yang mendorong kedatangan kuasa-kuasa Barat ke Asia. (Rujuk Buku Teks m.s: 237-239) · Untuk mendapatkan bahan mentah seperti rempah ratus, emas, dan perak · Untuk mendapatkan pasaran bagi hasil pengeluaran industri masing-masing · Revolusi Perindustrian merebak ke benua Eropah lain seperti Jerman, Belanda, · Perancis, dan Itali yang turut menjadi kuasa imperialis · Revolusi Pengangkutan dengan kewujudan sistem jalan kereta api dan ciptaan kapal berkuasa wap memudahkan perhubungan dan mempercepat perjalanan · Negara Eropah mempunyai teknologi yang jauh melebihi negara di Asia dan Afrika saling bersaing untuk mendapatkan daerah di benua tersebut · Britain terpaksa mencari pasaran di Asia kerana Amerika Syarikat dan Eropah mengenakan peraturan tarif masing-masing untuk melindungi industri mereka · Kuasa Barat juga berhasrat untuk menyebarkan pengaruh tamadun mereka dan agama Kristian ke seberang laut · Wujud semangat perlumbaan antara negara Barat dalam kegiatan menakluk kawasan atau daerah di luar Eropah · Pemilikan tanah jajahan dianggap sebagai satu status simbol sebuah kuasa yang kuat · Orang Eropah menganggap usaha mengembangkan tamadun mereka di luar Eropah sebagai tanggungjawab mereka · Orang Inggeris menyebutnya sebagai ‘ Beban Orang Putih ’(The White man’s Burden) · Orang Perancis menyebutnya sebagai ‘Misi Tamadun’ ( Mission Civilisatrice ) · Orang Jerman menyebutnya sebagai ‘ Tugas Menyebarkan Tamadun ’ · Orang Amerika menyebutnya sebagai ‘ The Blessings of the Anglo-Saxon Protection’ |
| (b) | Jelaskan kesan-kesan imperialisme terhadap Asia Tenggara. Politik · Para pemerintah tempatan terpaksa menerima penasihat dan pentadbir dari Barat · Sistem perundangan peribumi telah diubah suai menyerupai sistem Barat · Persaingan kuasa-kuasa barat telah berlaku di Asia · Kuasa Inggeris telah campur tangan di Tanah Melayu, Burma, India, dan China · Kepulauan Melayu telah dipecah perintah akibat kedatangan kuasa Barat iaitu Inggeris · Tanah Melayu dan Belanda di Indonesia · Perancis telah menjajah Indo China ( Laos, Vietnam, dan Kemboja ) · Amerika syarikat pula telah menduduki Filipina Ekonomi · Kegiatan ekonomi peribumi telah distrukturkan agar dapat memberi manfaat kepada negara metropolitan · Di Tanah Melayu, penanaman getah dan perlombongan bijih timah telah dikomersilkan untuk memenuhi keperluan industri di Britain · Kuasa Barat telah mengimport buruh dari negara lain untuk menjadi tenaga kerja bagi keperluan kegiatan ekonomi komersil mereka Sosial · Sistem pendidikan Inggeris telah diperkenalkan di Tanah Melayu · Sistem ini terhad di kawasan bandar · Dikhususkan untuk memberikan pendidikan asas dan melatih golongan pentadbir rendah bagi keperluan pentadbiran British · Kemasukan buruh asing menyebabkan perubahan kepada demografi dan komposisi etnik di kebanyakan negara yang telah dijajah oleh kuasa Barat · Pemerintah peribumi terpaksa memikul beban untuk menyatukan pelbagai kaum bagi mengelakkan perpecahan sesama mereka |
10. | (a) | Apakah nilai yang dapat kita pelajari daripada semangat penjelajahan kuasa Barat? (Rujuk Buku Teks m.s: 240) · Semangat inkuiri · Sifat kepercayaan diri · Keghairahan menjelajah · Idea yang imaginatif · Kegiatan yang inovatif · Kegigihan dan keusahawanan · komitmen yang tinggi · Penguasaan pelbagai bidang ilmu · Kerjasama pihak berkuasa dan rakyat secara berterusan |
| (b) | Jelaskan persamaan feudalisme di Eropah dengan masyarakat Melayu tradisional. (Rujuk Buku Teks m.s : 215 – 216) · Raja merupakan penaung utama dalam sesebuah negara · Raja memiliki tanah di negeri masing-masing secara mutlak · Raja juga mempunyai golongan pembesar yang mendapat naungan daripada pihak istana · Golongan pembesar memberi khidmat kepada pihak raja · Rakyat turut memberikan khidmat kepada golongan pembesar dengan mengerjakan tanah · Hasil cukai dikutip dan diserahkan kepada raja · Terdapat golongan hamba dalam susun lapis masyarakat feudal |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan