Sabtu, 20 Oktober 2012

SOALAN 11 PERCUBAAN K2 PAHANG 2012

11. JELASKAN PERJUANGAN KUOMINTANG DI CHINA DAN KONGRES KEBANGSAAN INDIA DALAM PERGERAKAN NASIONALISME DI KEDUA-DUA NEGARA.
A: PENGENALAN
- Kongres Kebangsaan India(KKI) telah ditubuhkan oleh golongan terpelajar pada tahun 1855. Melalui KKI
golongan nasionalis berusaha mendesak pentadbiran British supaya memperbaiki taraf hidup rakyat India. Kongres ditubuhkan oleh Surendra Nath Banerjee
- Beliau adalah seorang bekas kakitangan awam yang disingkirkan. Bertitik tolak dari peristiwa ini beliau mula
beralih arah dengan memberi tumpuan pada perkembangan politik India. Kuomintang pula ditubuhkan di China pada Ogos 1912. KMT menjalankan kegiatan mereka berpusat di Bandar Canton di bawah pimpinan Sung Chiao-jen.
- KMT adalah gabungan Tung Meng Hui dengan pertubuhan-pertubuhan kecil yang lain. Tujuan penubuhannya
ialah untuk menghadapai pilihanraya pertama republik pada Disember 1912.
B: KONGRES KEBANGSAAN INDIA
- Kongres Kebansaan India merupakan cetusan ilham daripada Allan Octavian Hume bersama 50 orang mahasiswa
Universiti Calcutta. Tujuan asal penubuhannya adalah untuk membawa perubahan dalam aspek politik,sosial dan pemikiran masyarakat India. Pemimpin KKI melihat bahawa kemunduran rakyat India berpunca dari pemikiran yang masih kolot. Walau bagamanpun pada peringkat awal pergerakan kongres bersifat pro Inggeris. Ahli-ahlinya menanamkan perasaan taat setia tidak berbelah bagi terhadap pemerintahan Inggeris. Dasar KKI bercorak sederhana lebih memberi tumpuan kepada idea-idea pembaharuan untuk membangunkan India. Sebaliknya hasrat untuk mendapatkan kemerdekaan menjadi persoalan kedua.
- Satu persidangan rasmi pada 30 Disember 1855. Persidangan ini telah dihadiri oleh 74 orang perwakilan.
Pertemuan tersebut telah memutuskan beberapa perkara penting yang menjadi asas perjuangan nasionalisme India kemudiannya. Kongres menuntut supaya rakyat India diberi peluang untuk menganggotai Majlis Pusat dan Majlis Peundangan. Keadaan ini berlaku kerana Inggeris telah memonopoli keanggotaan majlis-majlis India, menyebabkan rakyat India tidak mempunyai saluran untuk mengemukakan pendapat. Selain itu Kongres juga menuntut supaya taraf pendidikan rakyat diberikan perhatian oleh British. KKI juga menuntut supaya jawatan penting dalam kerajaan diberikan kepada rakyat India yang berkelayakan. Keadaan ini berlaku kerana terlalu kakitangan awam daripada kalangan rakyat India. KKI juga mendesak British mengurangkan perbelanjaan ketenteraan kerana terlalu banyak wang digunakan dalam hal ehwal pertahanan.
- Kerajaan British telah bersetuju memenuhi semua tuntutan KKI. Ini terbukti dengan keanggotaan orang India
dalam Majlis Perundangan pada tahun 1891. Ini bererti rakyat India berpeluang untuk memberi pendapat dan berbincang tentang hal ehwal pemerintahan negara seperti belanjawan dan dasar-dasar negara serta kebajikan rakyat India. KKI terus mendesak pemerintah supaya melaksanakan semua tuntutannya. Akibat desakan KKI British melalui Wizurai Lord Curzon telah membuat beberapa pembaharuan penting seperti mengurangkan cukai petani dan memanjangkan tempoh pembayaran hutang untuk petani yang mengalami masalah kewangan. Selain itu sector pertanian juga diberi perhatian yang serius oleh kerajaan. British telah menubuhkan Jabatan Pertanian dan memperbaiki Sistem pengairan. Contohnya kawasan pertanian yang mempunyai kemudahan pengairan meliputi 6.5 juta ekar, khusunya di wilayah Pusa. Aspek pertahanan turut diperkukuhkan. Contohnya penempatan pasukan tentera di bahagian barat laut India. Perkhidmatan pengangkutan telah dimajukan dengan pembinaan kira-kira 8000 km jalan keretapi.
- Bagaimanapun sikap kerjasama dan persahabatan KKI dengan Inggeris mulai berubah ekoran wujudnya kenyataan yang tidak menyenangkan oleh Wizurai Lord Dufferin. Secara peribadinya beliau menanggap KKI sebagai satu minoriti sekecil hama yang tidak berkemampuan untuk menuntut kemerdekaan serta mewakili negara keseluruhannya. Pandangan ini telah merenggangkan hubungan antara Inggeris dan KKI. KKI telah pergi ke England dan mendedahkan keadaan sebenar yang berlaku di India. Pemimpin Parti Buruh, Charles Bradlaugh telah menginisiatifkan satu rang undang-undang pembaharuan. Hasilnya parlimen Britain telah meluluskan Akta Majlis-Majlis India pada tahun 1892 bagi menguatkuasakan prinsip perwakilan. Menurut akta tersebut, bilangan ahli Majlis Perundangan Imperial dan Wilayah akan ditambah di samping diberikan kuasa kepada ahli-ahli Majlis Wizurai membincangkan isu berkaitan soal kewangan. Selain itu mereka berkuasa menyoal kerajaan berkaitan kepentingan rakyat tertakluk kepada bidang kuasa yang diberikan.
- Walau bagaimanapun Akta Majlis-Majlis India tidak dapat memenuhi impian nasionalis India. Sehubungan itu mereka mula mengatur strategi untuk bergerak lebih agresif akibat tuntutan untuk mengadakan perubahan terhadap perlembagaan ditolak dengan alasan India belum bersedia menerima perubahan. Ahli KKI terpecah kepada dua iaitu aliran sederhana dan radikal apabila terdapat golongan radikal yang ingin bertindak tegas terhadap Inggeris. Kemarahan golongan radikal terhadap golongan sederhana semakin nyata apabila kumpulan sederhana mengamalkan sikap terbuka tanpa mengambil tindakan terutama berkaitan dengan pembahagian Benggala. Kumpulan ini juga menentang ketetapan kumpulan radikal yang mahukan pemerintahan sendiri dari Inggeris. Pengenalan Montagu Chelmsford memburukan lagi

keadaan apbila golongan sederhana menyokong cara Inggeris yang memberi peluang orang India untuk memerintah negara sendiri, tetapi golongan radikal menolak kerana ia tidak merangkumi kehendak seluruh rakyat India. Pemimpin golongan radikal B.G Tilak telah mengasaskan satu program menentang pembukaan kedai-kedai arak kerajaan dan British telah menahannya dan dijatuhi hukuman buang negeri ke Myanmar. Peristiwa ini menjadi tamparan kepada golongan radikal dan menyebabkan golongan sederhana mengambilalih kuasa dalam KKI.
- Bagi menyatukan rakyat India Muhamad Ali Jinnah telah bertindak mewujudkan perpaduan Hindu-Islam dengan menganjurkan mesyuarat tahunan bersama antara KKI dan Liga Islam di Lucknow pada 1916 yang membawa terbentuknya Pakatan Lucknow. Buat pertama kalinya KKI mula menunjukkan perubahan dasar ke arah pembentukan sebuah negara yang bersatu padu. Malangnya pakatan ini tidak kekal lama. Perpecahan antara keduanya tercetus selepas pilihanraya 1937. KKI menang besar dan memegang tampuk kekuasaan. Krisis berlaku apabila Muhamad Ali Jinnah tidak menerima pandangan kongres yang meminta Liga Islam bergabung dengannya sebagai satu pertubuhan. Jinnah berpendapat cadangan tersebut akan menyebabkan kepentingan minoriti Islam akan terjejas.
- Pada masa yang sama KKI nmengemukakan bantahan terhadap tindakan Inggeris melibatkan orang India dalam Perang Dunia Kedua dan KKI sebagai tanda bantahan mengesa Inggeris mengisytiharkan kemerdekaan India. Inggeris berdegil dan memaksa kementerian KKI di peringkat wilayah meletakkan jawatan Tindakan KKI memberi peluang kepada Jinnah untuk menguasai politik India dengan mengisytiharkan hari tersebut Hari Pembebasan bagi orang-orang Islam. Seterusnya Teori Negara Jinnah telah memusnahkan segala impian untuk menyatukan rakyat India. Jinnah meminta supaya Pakistan diberikan kepada orang Islam.
- KKI dalam usaha ke arah berkerajaan sendiri telah menang dalam pilihanraya 1946 di mana mencapai
kemenangan majoriti dalam pilihan raya Dewan Perhimpunan. Kerajaan Sementara telah dibentuk dan ia ditentang oleh
Liga Islam kerana tidak setuju dengan pembahagian kerusi. Tercetus rusuhan perkauman. Kerajaan British akhirnya bersetuju untuk berundur dan perpisahan antara India dan Pakistan dilihat sebagai jalan terbaik.Kongres pada mulanya menentang keras isu pemisahan akhirnya menerima hasrat tersebut atas pertimbangan politik. Dengan itu India mencapai kemerdekaan pada 15 Ogos 1947 dan dua dominan baru India dan Pakistan ditubuhkan.
PARTI KUOMINTANG DI CHINA
- Kuomintang(KMT) adalah lanjutan daripada pertubuhan Tung Meng Hui yang dibentuk oleh Dr Sun Yat Sen pada tahun 1905 di Jepun. KMT ditubuhkan pada tahun 1912 oleh Sung Chio-jen untuk menghadapi pilihanraya pertama republik pada bulan Disember 1912. Tujuan sebenar KMT ialah untuk menghapuskan imperialisme asing,menamatkan warlordisme dan mewujudkan demokrasi berparlimen. KMT tidak wujud sebagai sebuah parti yang kuat kerana ia gagal mendapat sokongan menyeluruh daripada rakyat China. Faktor ini disebabkan pemimpin KMT dimonopoli oleh tokoh-tokoh daripada selatan China. Selain itu Tiga Prinsip Rakyat Dr Sun Yat Sen tidak tersebar luas kerana propaganda parti lemah. KMT juga tidak mempunyai tentera yang lengkap dan kuat seperti yang dipunyai oleh warlord terutama Yuan Shih Kai. Akhir sekali KMT tidak mendapat pengiktirafan dan bantuan daripada kuasa-kuasa barat di China. Pihak barat lebih cenderung mengiktiraf kerajaan yang berkuasa di Peking sebagai kerajaan yang sah bagi negara China.
- Walau bagaimanapun dalam pilihan raya 1912 KMT mendapat majoriti dalam Perhimpunan Kebangsaan (Parlimen) tetapi KMT telah berselisih faham dengan Yuan Shih Kai berkenaan dengan isu pinjaman wang asing kerana KMT ingin mengelak beban hutang yang semakin berat menimpa negara China sejak Perjanjian Nangking 1842. Dr Sun telah menuntut Yuan meletak jawatan selepas beliau meluluskan pinjaman itu tanpa kebenaran Perhimpunan Kebangsaan. Keadaan semakin buruk apabila Yuan menyingkir gabenor-gabenor wilayah KMT di selatan seperti Kiangsi dan Kwangtung. Keadaan ini memaksa KMT melancarkan Revolusi Kedua pada tahun 1913 tetapi gagal dan KMT berundur ke Canton sementara Dr Sun melarikan diri ke Jepun. KMT telah diharamkan oleh Yuan kesemua 430 ahli dalam Perhimpunan Kebangsaan disinkirkan. Pengaruh KMT hanya dapat dipulihkan selepas Yuan mati pada 1916.
- Di Canton KMT berjaya membentuk sebuah kerajaan berparlimen dengan Dr Sun sebagai ketua kerajaan. Namun beliau gagal menguatkan KMT untuk menguasai semuala seluruh kerajaan China kerana kuasanya sering dihalang oleh pemimpin KMT di peringkat wilayah yang tidak memahami prinsip KMT dan menyebabkan beliau dipecat pada Mei 1918 dan lari ke Shanghai. Selain itu KMT juga tidak mempunyai kekuatan tentera sedangkan warlord anti KMT dan telah menubuhkan pentadbiran di wilayah masing-masing. Keadaan makin buruk apabila permintaan bantuan dari kuasa-kuasa asing untuk menguatkan KMT tidak mendapat perhatian. Keadaan ini mengecewakan Dr Sun dan para intelek yang lain dan dalam kekecewaan ini Dr Sun mendapat suatu harapan dalam perkembangan ideologi komunis dan tawaran persahabatan

Rusia. KMT telah meminta bantuan Rusia. Pada tahun 1919 Rusia memansuhkan hak istimewa dan juga berjanji akan menguatkan KMT serta membantu Dr Sun menguasai semula seluruh negeri China. Atas sebab itu satu perjanjian telah ditanda tangani antara Dr Sun dengan komunis yang diwakili oleh Adolph Joffe pada tahun 1923 di Shanghai. Gabungan ini dikenal sebagai Barisan Bersatu KMT-PKC.
- Untuk menyusun semula organisasi parti Michael Borodin telah dihantar oleh Rusia sementara Major Galen ditugaskan untuk melatih tentera KMT berdasarkan model tentera Rusia. Dr Sun pula menghantar Jeneral Muda Chiang Kai Shek ke Rusia untuk mempelajari aspek-aspek ketenteraan, disiplin dan doktrin Parti Komunis Rusia. Hasilnya Rusia membantu Dr Sun menubuhkan Akademi Tentera Whampoa. Di bawah penyusunan baru KMT menjadi parti yang berwibawa dan autoritarian. Komintern mempunyai niat lain dalam memberi bantuan kepada KMT iaitu sebenarnya ia ingin menguasai China dengan kerjasama KMT kerana PKC masih terlalu muda(ditubuhkan pada 1921). Walau bagaimanapun dengan kekuatan PKC menjadikan wujud dua kumpulan dalam KMT iaitu kumpulan yang pro komunis atau sayap kiri dan satu kumpulan bukan sayap kiri. Dalam Kongres Kebangsaan Kedua pada tahun 1926 ahli-ahli komunis dalam KMT telah berjaya memegang beberapa jawatan penting selain tujuh orang daripada komunis dipilih sebagai Jawatankuasa Pusat Parti, Biro Uruseria dan Biro Organisasi Parti.
- Kerjasama ini tidak berpanjangan selepas kematian Dr Sun pada 12 Mac 1925. Chiang Kai Shek telah mengambil alih kepimpinan KMT dan melihat tentang bahaya komunis dalam KMT. Pada thun 1926 beliau telah melancarkan EKSPEDISI UTARA untuk menentang para hulubalang dan menyatukan negara China dan ia berjaya kerana komunis masih bekerjasama dengannya. Kemudian ia telah bertindak mengusir komunis dari KMT dengan mengambil tindakan ke atas komunis dan melakukan pembunuhan ke atas komunis di Shanghai,Wuhan dan Hankow. Selain itu ia juga menangkap komunis di Canton dan memcat mereka dari jawatan Barisan Bersatu. Perpecahan secara terbuka berlaku pada Julai 1927 apabila Chiang Kai Shek menyingkirkan PKC daripada Barisan Bersatu. Beliau telah menubuhkan kerajaan Kebangsaan China di Nangking pada 1928 apabila berjaya menawan Nangking dalam kempen tentera ke utara.
- KMT diancam oleh PKC di bawah Mao Tze-tung,para hulubalang dan negara Jepun. Bagaimanapun Chiang Kai Shek telah melancarkan serangan demi serangan ke atas PKC , akhirnya berjaya memaksa komunis berundur dari Kiangsi dan menuju ke kawasan tenggara. Walau bagaimanapun Barisan Bersatu wujud semula pada masa jepun menyerang China pada 1937. Apabila Jepun menyerang China hanya KMT yang menentang secara terbuka oleh itu pakatan untuk menentang Jepun dibubarkan. Selepas perang tamat,perang saudara telah meletus antara KMT-PKC dan PKC berjaya mengalahkan KMT. Chiang Kai Shek terpaksa berundur ke Taiwan dan mereka menubuhkan kerajaan Republik Nasionalis China.
KESIMPULAN
Kedua-dua parti KMT dan KKI banyak menghadapi rintangan dalam usha mereka berjuang bagi kepentingan seluruh rakyat di negara masing-masing. KMT terpaksa berbaik-baik dengan PKC yang akhirnya membawa kepada kecundangnya KMT ditangan PKC hingga pemimpinnya terpaksa melarikan diri dan PKC mengambil alih kuasa. Sementara KKI pula terpaksa menghadapi masalah dengan Liga Islam yang memperjuangkan negara Islam melalui Teori Dua Negara Jinnah. Akhirnya India dan Pakistan berpecah. Pakistan dimiliki oleh orang Islam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Entri yang lepas lepas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...