Sabtu, 20 Oktober 2012

SOALAN 9 PERCUBAAN K2 PAHANG 2012

9. Perjanjian Bowring 1855 di Thailand dan Perjanjian Kanagawa 1854 di Jepun telah membawa kesan yang besar kepada ekonomi di kedua-dua negara. Bincangkan. 
A: PENDAHULUAN
- Abad ke 19 kemajuan pesat dalam bidang perindustrian dan perdagangan mendorong kuasa2 barat berlumba2 untuk menguasai tanah jajahan di AT.
- Raja Mongkut menyedari tekanan dan pencerobohan kuasa2 barat akan mengancam keselamatan Thailand setelah British berjaya dalam beberapa siri Perang Inggeris Burma.
Mongkut sedar bahawa sikap degil dan dasar pemencilan seperti yang diamalkan oleh negara China dan Burma bukan sahaja tidak dapat menghalang kemaraan kuasa2 barat malah menyebabkan kuasa barat menggunakan kekerasan. Ini mendorong Raja Mongkut memulakan DBP dan pemodenan di Siam dengan tujuan mencegah pencerobohan kuasa2 barat dan mengekalkan kemerdekaan. Langkah pertama ke arah pembukaan Thailand kepada kuasa2 barat, beliau telah menandatangani Perjanjian Bowring pada 18 April 1855.
- Pada awal abad ke 19 kuasa barat spt Rusia,British dan USA(Amerika) ingin meluaskan kuasa dan mewujudkan hubungan diplomatic dan perdagangan di Jepun tetapi gagal. Amerika berminat kerana potensi perdagangan dengan Jepun, keperluaan bekalan bahan mentah dan pengkalan arang batu memandangkan penggunaan kapal-kapal stim yang bertambah. Anak-anak kapal Amerika yang terkandas di perairan Jpn diberi layanan yang buruk. Satu perjanjian telah ditanda tangani oleh Kerajaan Jepun dengan Amerika oada 1854 iaitu Perjanjian Kanagawa
B: Kesan Perjanjian Bowring 1855
- Menurut DGE Hall, perjanjian Bowring ini memulakan zaman moden Thailand dan DA Wilson menyatakan bermulanya titik peralihan di antara Siam tradisional dan Siam moden.
- Raja Mongkut turut memberikan sumbangan terhadap kemajuan negara Thailand terutama hubungan dengan kuasa-kuasa asing. Mongkut telah memperbaiki hubungan dengan British untuk tujuan itu beliau telah menghantar menerima perwakilan British yang diketuai oleh Joseph Banestie dan Mongkut turut membuat perjanjian persahabatan dengan British pada tahun 1855 yang dikenali sebagai Perjanjian Bowring. Perjanjian ini menandakan bermulanya dasar buka pintu Thailand apabila membuka Siam kepada perdagangan bebas. Akibat perjanjian ini Siam telah mengenakan cukai yang rendah kepada barang-barang barat. Sistem ekonomi telah berkembang dari sara diri menjadi system ekonomi perdagangan. Perdagangan luar Siam berkembang terutama dengan Singapura dan Hong Kong termasuk tanah jajahan British yang lain. Eksport penting Thai seperti kayu jati, beras dan gula
- Mongkut juga memperkenalkan system mata wang mengikut barat. Sistem pertukaran barang terhapus dengan penubuhan Royal Mint yang ditubuhkan untuk mengeluarkan mata wang. Pada tahun 1861 ditubuhkan pula Jabatan Cetak Kewangan Diraja.
- Selain itu berbagai kemudahan asas ditingkatkan untuk kemajuan ekonomi seperti pembinaan jalan raya contohnya di Charoen Krung yang disiapkan pada tahun 1862. Selain itu Mongkut juga mebina taliair dan terusan. Taliair dibina meluas di dataran Tengah. Selain ia dapat mebantu menyediakan bekalan air kepada kawasan pertanian ia juga berfungsi sebagai alat perhubungan
- Dengan pembinaan system ekonomi moden dan pembinaan system perhubungan membolehkan Thai mengeksport kayu jati, beras dan gula. Thai Berjaya meningkatkan pengeluaran beras daripada 5% pada tahun 1850 kepada hamper 50% pada akhir-akhir pemerintahan baginda. Sementara gula pula dieksport ke negara-negara Eropah telah meningkat dua kali ganda. Secara keseluruhannya eksport Thai pada tahun 1850 bernilai kira-kira 5 590 000 bath dan meningkat kepada 11 000 000 bath pada akhir-akhir pemerintahannya. Nilai import pula bernilai kira-kira 4 330 000 bath menjadi hamper 8 000 000 bath.
POLITIK DAN PENTADBIRAN
Mongkut sedar untuk menjamin kedudukan Siam perlu dilakukan perubahan dalam pentadbiran
negeri dengan mengikut syste umum dalam pentadbiran barat. Mongkut telah mengambil kira-kira 80 orang pegawai barat bertugas di Siam. Contohnya Rolin Jaacquemius dari Belgium dilantik menjadi penasihat mengubah pentadbiran, Major Gerin dari Itali mengetuai Maktab Tentera bagi melatih kadet-kadet tentera, pegawai-pegawai British pula menguasai bidang polis dan kewangan, Amerika Syarikat pula dalam bidang kastam dan Perancis ketenteraan. Siam telah m engubah system cukai dan menamatkan system monopoli perdagangan yang dikuasai oleh golongan bangsawan dan kerajaan.
Ketika Mongkut menjadi raja ia merupakan zaman kuasa-kuasa barat berlumba-lumba mencari tanah jajahan terutama di Asia. Mongkut sedar beliau harus bijak menjalankan pentadbiran jika tidak mahu ditawan oleh kuasa barat seperti berlaku ke atas Burma dan China. Mongkut telah mengenepikan kemegahan baginda dan merendahkan diri dengan barat melalui hubungan peribadi yang dijalin dengan mereka. Mereka telah dijemput untuk menghadiri upacara-upacara istana dan perayaan-perayaan kebangsaan. Oleh itu baginda telah menamatkan dasar pemencilan Siam dengan menanda tangani Perjanjian Bowring 1855 yang antara lain telah member hak wilayah asingan kepada British dan perlantikan Konsul British di Bangkok.
- Mongkut juga menjalinkan hubungan diplomatic dengan negara-negara luar dengan menanda tangani

perjanjian-perjanjian selepas Perjanjian Bowring. Amerika Syarikat telah membuat perjanjian dengan Siam pada 1856 yang diketuai oleh Townsend Harris. Mongkut juga mempunyai hubungan baik dengan Perancis. Pada Jun 1856 perwakilan Perancis diketuai oleh Mongtigny pembantu Konsul Perancis di Shanghai tiba di Bangkok untuk menandatangani perjanjian. Berasarkan perjanjian itu Thai membenarkan mubaligh-mubaligh Kristian menjalankan kegiatan-kegiatan membuka sekolah, pusat pengajian dan membina gereja. Untuk mengelakkan ketegangan dengan Perancis pada 15 Julai 1867 satu perjanjian telah dibuat dengan Perancis yang telah mengekalkan penguasaannya ke atas wilayah-wilayah Batambang adan Siemreap dan menggugurkan pengaruh serta kedaulatannya ke atas Kemboja
- Mongkut juga turut menandatangani perjanjian dengan Denmark 1858, Portugal 1859, Belanda 1860 dan Prusia 1862. Tujuan Mongkut berbuat demikian ialah untuk mengimbangi kuasa-kuasa barat di Siam. Mongkut tidak mahu member terlalu banyak keitemewaan kepada British. Perimbangan kuasa akan menyelamatkan Siam dari dijajah.
SOSIAL
- Mongkut memberi tumpuan besar kepada pendidikan. Ramai guru-guru dari Eropah termasuk
Anna Leonowens dibawa masuk untuk mengajar anak-anak golongan bangsawan termasuk puteranya Chulalongkorn. Beliau telah menggalakkan pendidikan barat khususnya sains dan bahasa asing.
- Amalan buruh paksa juga dikurangkan. Mongkut cuba menjadikan mereka buruh yang cekap dan mahir
serta bebas membuat pekerjaan mengikut kehendak mereka. Amalan hamba abdi juga cuba ditamatkan. Walau bagaimanapun usaha ini tidak berjaya sepenuhnya. Adat-adat yang tidak sesuai juga dihapuskan. Mongkut melarang rakyat lari apabila melihat raja dan ia sering mengadakan lawatan untuk melihat kehidupan rakyat. Orang asing pula tidak dipaksa sujud apabila menghadap raja. Mereka dibenarkan mengikut cara mereka sendiri. Sikap toleransi ini disanjung oleh rakyat dan orang asing.
- Mongkut juga membenarkan mubaligh Kristian menjalankan aktiviti penyebaran agama di Siam. Kebebasan beragama juga dibenarkan. Mongkut juga menggalakkan aktiviti penerbitan akhbar dan diberi kebebasan. Mongkut juga tidak mengambil tindakan apabila dikritik terutama mengenai amalan poligami yang diamalkan malah menjemput mereka ke jamuan teh bersamanya.
- Mongkut juga Berjaya menetapkan tarikhh berlakunya gerhana matahari. Mongkut juga menjemput beberapa orang kenamaan seperti Harry Ord, kumpulan ahli bintang Perancis yang diketuai oleh Monsieur Stephen serta pegawai-pegawai Amerika Syarikat ke Sam Roi Yat, pusat penerokaan sains yang terletak kira-kira 224 km ke selatan Bangkok. Kiraan Mongkut adalah tepat kerana gerhana matahari dapat dilhat dengan jelas pada 18 Ogos 1868
KESAN-KESAN PERJANJIAN KANAGAWA 1854
SISTEM EKONOMI
- Perjanjian Kanagawa telah menamatkan dasar isolasi Jepun dan memulakan era penglibatan Jepun dalam
arena antarabangsa. Kuasa barat seperti British(1854), Rusia(1855) dan Belanda(1856) juga mengikuti jejak Amerika menandatangani perjanjian perdagangan dengan Jepun. Townsend Harris Konsul Amerika ke Jepun berjaya mendatangani perjanjian perdagangan yanglebih sempurna. Kejayaan Amerika juga diikuti oleh kuasa-kuasa barat yang lain.Jepun mula dibuka kepada kuasa-kuasa barat dan empat pelabuhan di buka iaitu Kanagawa, Nagasaki, Niigate dan Hyogo (Kobe)
- Untuk memudahkan urusan perdagangan dan perusahaan, Meiji telah memungut balik semua jenis
mata wang yang digunakan dan memperkenalkan sistem mata wang Yen. Sistem mata wang selaras telah digunakan pada tahun 1871. Pada tahun 1872 Bank Mitsui Ono ditubuhkan dan Bank Negara ditubuhkan pada 1875. Zaibatsu juga mendirikan banknya iaitu Bank Jepun (Nippon Ginto) pada tahun 1882. Bank ini berfungsi untuk mengeluarkan wang dan menguasai kewangan negara.. Pada tahun 1887 Yokohama Species bank ditubuhkan untuk mengawasi perdagangan dan pertukaran mata wang asing
Pada tahun 1873 Jabatan Perushaan ditubuhkan yang bertanggungjawab sebagai agen penyelarasan dalam memperkenalkan perindustrian. Jabatan ini menguasai perusahaan perlombongan dan kilang-kilang senjata di samping menyelenggarakan sistem perhubungan dan pengangkutan serta menyebarkan pendidikan teknik. Kerajaan Meiji juga mengusahakan beberapa jenis perusahaan pada peringkat awal kerana pihak swasta kekurangan modal dan pinjaman luar. Setelah berkembang kerajaan akan menjualnya kepada pihak swasta terutama kepada para penyokongnya seperti puak Satsuma, Toza dan Hizen. Syarikat-syarikat ini kemudiannya berjaya menjadi gergasi perusahaan dan perdagangan antarabangsa seperti Mitsui, Mitsubshi dan Sumitomo.
Kerajaan Meiji juga mementingkan industry ketenteraan. Pada tahun 1883 Limbungan Nagasaki telah mengeluarkan 10 buah kapal dagang dan Limbungan Kobe mengeluarakn 23 buah kapal dagang kuasa wap.
Industri tekstil termasuk kain bulu, kapas dan sutera juga didirikan. Kilang-kilang kain didirikan di Aichi dan Hiroshima. Kemajuan Osaka Spinning Mill dan Tomioka Silk Mill telah membolehkan Jepun menduduki tenpat penting dalam industry kain. Pada akhir abad ke-19 Jepun menghasilkan lebih kurang 75% sutera mentah dunia dan pengeluar kain kapas utama. Pada tahun 1880an Jepun mengimport 90% kapas untuk kegunaan dalam negeri dan pencapaian ini sangat membanggakan.
Perusahaan lain seperti gelas, kertas, simen dan barang-barang elektrik telah berkembang maju. Pada tahun 1914 Jepun telah mencapai taraf ekonomi secukup diri dalam bidang-bidang tertentu. Barang-barang keperluan yang diperlukan untuk pembangunan kilang, lombong, keretapi, kapal dan ketenteraan telah dihasilkan dalam negeri

Sistem Pertanian
- Diperkenalkan dengan penambahan bilangan tanah untuk pertanian. Penyelidikan dan penggunaan jentera berat serta penggunaan baja dagangan
- Kemudahan pinjaman luar bandar untuk petani. Petani digalakkan mempunyai tanah dan cukai tanah telah diperkenalkan pada tahun 1873
- Cukai yang dikenakan adalah sekitar 20%- 30% daripada hasil tanaman. Sektor perikanan juga dimajukan. Menggalakkan penyelidikan secara sainstifik dengan mendirikan kilang memproses hasil laut. Hak penangkapan ikan juga telah dikembangkan sehingga ke perairan pinggir pantai laut Siberia
Bidang Politik dan Pentadbiran
- 1868, Maharaja Meiji memperkenalkan perlembagaan yang mengandungi system demokrasi, penghapusan feudalisme dan menerapkan tamadun barat dalam masyarakat dan Negara Jepun.
- Meiji juga telah memindahkan pusat pentadbiranndari Kyoto ke Yedo pada 1868. Yedo kemudiannya ditukar nama kepada Tokyo. Meiji juga mengadakan satu pentadbiran pusat dengan menghapuskan corak feudal oleh daimyo-Daimyo dan samurai. Pada tahun 1868 daimyo telah diberitahu tentang pentingnya pemusatan kuasa dan Daimyo Satsuma, Chosu, Toza dan Hizen secara sukarela menyerahkan kuasa kepada maharaja. Pada tahun 1871 sistem feudal telah dihapuskan dan seluruh Jepun dibahagikan kepada 45 daerah yang ditadbir oleh kerajaan pusat. Daimyo dijadikan Gabenor atau pegawai kerajaan di daerah-daerah atau wilayah-wilayah mereka
- 1872 dan 1873, memperkenalkan sistem Kementerian berasaskan sistem Barat dan juga sistem Kabinet berasaskan sistem kerajaan Prusia pada 1885. Ia dianggotai oleh Pengerusi (Perdana Menteri), Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri, Menteri Luar, Menteri Kewangan, Menteri Tentera Darat, Laut, Kehakiman, Pendidikan, Pertanian, Perdagangan Dan Pengangkutan. Pada tahun 1887 Majlis Perang Tertinggi ditubuhkan untuk menasihati raja tentang dasar-dasar ketenteraan.
- Maharaja Meiji juga memperkenalkan Sistem Pemerintahan Monarki Berperlembagaan Parlimen (DIET) yang t erdiri dari Dewan Pertuanan dan Dewan Rakyat. Pilihanraya pertama di Jepun telah dilaksanakan pada tahun 1 Julai 1890. Pada tahun 1881 parti politik pertama iaitu Parti Liberal ditubuhkan diikuti oleh Parti Progresif 1882 dan Parti Ketiga ialah Parti Imperialisme (Rikken Teisei) yang ditubuhkan pada 1882.
- Majlis Raja juga ditubuhkan pada 1885 untuk memberi nasihat kepada Maharaja dan ahli-ahli majlis yang terdiri dari golongan bangsawan dan pembesar istana dalam urusan pentadbiran setelah Putera Ito Hirobumi belayar ke Jerman untuk mempelajari sistem pentadbiran Jerman pada tahun 1882. Walau bagaimanapun maharaja berkuasa membubarkan Diet jika tidak menjalankan tugas dengan memuaskan
Sistem Pendidikan
- Dalam bidang pendidikan pembaharuan Meiji bertujuan membekalkan tenaga buruh yang mahir dan berdisiplin yang dapat menampung keperluan semua aspek pemodenan Jepun disamping nilai-nilai rohani seperti taat kepada negara, menghormati dan mematuhi arahan diutamakan.
- Pada tahun 1871 Kementerian Pendidikan ditubuhkan. Sejak 1872 pendidikan rendah diwajibkan dan kanak-kanak berumur 6 tahun diwajibkan bersekolah. Sukatan pelajaran moden disusun. Subjek-subjek sains dan teknik ditekankan. Buku-buku sains, teknik, politik dan sejarah barat diterjemahkan dalam Bahasa Jepun. Demi memudahkan perombakan sistem pendidikan, pakar-pakar pendidikan dijemput dari Britan, Perancis, Jerman dan Amerika Syarikat untuk mendalami ilmu perdagangan.
- Meiji juga menghantar rakyat Jepun untuk mengkaji sistem pendidikan Barat dan luar negeri
- Sekolah rendah dan menengah telah diperkenalkan di Jepun dengan berasaskan system pendidikan Barat. Sistem pendidikan vokasional berasaskan kepada orientasi Jepun diperkenalkan
- Universiti diperkenalkan dengan berasaskan kepada model Barat pada tahun 1877 iaitu Universiti Diraja Tokyo dan Maktab Teknik Junior. Universiti ini menyediakan subjek-subjek yang bertujuan mengeluarkan tenaga perancang dalam semua bidang pembangunan. Maktab teknik Junior pula berusaha melahirkan tenaga mahir untuk melaksanakan segala kerja dan tugas pembangunan.
- Pada tahun 1879, terdapat 26 000 buah sekolah dengan bilangan pelajar 2.5 juta orang. Pada tahun 1900 lebih daripada 90% kanak-kanak yang mencapai umur persekolahan telah bersekolah. Oleh itu jumlah kanak-kanak yang mencapai umur persekolahan semakin ramai menerima pendidikan moden. Pada tahun 1886 hanya terdapat 455 sahaja memasuki sekolah tetapi meningkat pada tahun 1905 kepada 95% . 1906, sekitar 95% pendunduk Jepun memiliki asas sekurang-kurangnya bersekolah rendah.
Sistem Sosial
- Sistem feudal dihapuskan dan tanah milik golongan feudal dijadikan hak milik negara. Golongan Samurai yang mendapat kedudukan dalam masyarkat telah melibatkan diri dalam perusahaan dan perniagaan sehingga mewujudkan kapitalis dalam system ekonomi
- Penubuhan Kementerian Perusahaan pada tahun 1870 dan perusahaan tempatan dan kecil dikembangkan dengan galakan bantuan teknikal, pemberian pinjaman dengan kadar faedah rendah dan bantuan subsidi. Perkembangan

perusahaan melalui pembinaan kilang alat marin (1871), kilang kaca (1876), kilang simen (1875) kilang pembuatan senjata dan peluru di Osaka dan Tokyo (1883 serta kilang pembinaan kapal di Hyogo
Ketenteraan
- Pemodenan ketenteraan Jepun adalah penting kerana:
i) Kelemahan ketenteraan Jepun adalah sebab semerta pembukaan Jepun dan kejatuhan
Shogun Tokugawa
ii) Pemimpin-pemimpin baru Jepun berasal dari kelas yang menentang barat dan
dikalahkannya tetapi mengagumi kekuatan tentera barat. Golongan ini berasal daripada kelas Samurai dan ingin mengukuhkan kekuatan tentera supaya Jepun dapat berdiri sama tinggi dengan kuasa-kuasa barat.
iv)Hasilnya puak Chosu melibatkan diri dalam mengembangkan bidang ketenteraan manakala puak Satsuma memesatkan kegiatan mereka khusus dalam angkatan tentera laut. Oleh itu Kementerian-kementerian awal yang ditubuhkan ialah Kementerian Tentera Darat dan laut. Pada tahun 1873 kerahan tentera kebangsaan telah dikuatkuasakan
v)Pada tahun 1873 kaum tani dibenarkan memasuki tentera. Di bawah pimpinan Yamagata Aritomo tentera - - Jepun yang sebahagian besarnya merupakan rekrut dilatih berdasarkan sistem tentera Perancis dan Jerman. Mulai 1885 pakar-pakar tentera Jerman diupah untuk menggantikan pakar-pakar Perancis. Mulai pada tahun 1878 semangat keperwiraan dan kesetiaan(Bushido) dititik beratkan. Setengah samurai telah menyesuaikan diri mereka dengan menjadi pentadbir dan komonder tentera
Komunikasi dan Perhubungan
- Bidang komunikasi telah di permodenkan setelah Maharaja Meiji menerima hadiah berupa mesin telegraf.
Mesin ini telah di kaji oleh ilmuwan-ilmuwan Jepun dan telah di modenkan lagi. Alat ini telah membantu dalam bidang ketenteraan Jepun sebagai satu media yang efektif dalam berkomunikasi. Teknologi ini juga membantu dalam urusan pemusatan pentadbiran dan pembangunan ekonomi. Pada tahun 1880, hampir seluruh bandar besar di lengkapi dengan kemudahan telegraf. Selanjutnya, sistem pos moden telah di perkenalkan dan memantapkan lagi sistem komunikasi di Jepun.
- Sementara itu, dari segi perhubungan pula, perkhidmatan kereta api telah di perkenalkan. Kerja pembinaan landasan kereta api telah di mulakan pada tahun 1872. Dengan adanya perkhidmatan kereta api, telah memudahkan system pengangkutan untuk penumpang dan juga barangan ekonomi1[11]. Pada tahun 1872, landasan telah di bina untuk menghubungkan Tokyo dan Yokohama. Dua tahun berikutnya, 1874, ianya telah di sambung ke Kobe, Osaka dan Kyoto. Landasan terakhir yang di bina ketika itu untuk menghubungkan Kyoto dan Otsu di bina pada tahun 1880. Landasan itu telah di bina sepenuhnya oleh jurutera-jurutera Jepun. Menjelang tahun 1881, Jepun telah mempunyai landasan kereta api sejauh 26 batu. Pendapat mengatakan sistem komunikasi dan perhubungan negara Jepun lebih maju daripada negara-negara barat ketika itu.
KESIMPULAN
- British-Amerika dan kuasa barat yang lain berjaya mengukuhkan pengaruh mereka di Jepun dan Thailand melalui perjanjian walaupun tiada sebarang unsure kekerasan digunakan. Mereka gagal mencari sebarang ruang untuk mengugat kedaulatan Thailand dan Jepun.
- Kebijaksanaan pemimpin terbukti berjaya mengelakkan Thailand and Jepun daripada dijajah.
- Dasar buka pintu yang dijalankan berjaya memodenkan Thailand dan Jepun pula telah bangkit sebagai satu kuasa besar dalam bidang perindustrian da ketenteraan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Entri yang lepas lepas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...