Sabtu, 20 Oktober 2012

SOALAN 4 PERCUBAAN K2 PAHANG 2012

4. Huraikan faktor-faktor perkembangan perusahaan getah di Malaysia pada penghujung abad ke-19 hingga awal abad ke -20 
A: PENDAHULUAN
- Sistem ekonomi Tanah Melayu sebelum penjajahan British adalah bersifat saradiri dan komersil.
Selepas kedatangan British ke Tanah Melayu kegiatan ekonomi telah berkembang pesat samada dalam bidang perlombongan ataupun pertanian.
- Perkembangan getah telah bermula pada akhir abad ke-19 dan ianya telah diperkenalkan oleh Sir
Henry Wickham sebagai tanaman penganti kepada tanaman kopi yang telah terhenti akibat kejatuhan harga kerana persaiangan hebat daripada pengeluaran dari Brazil. Berbagai factor telah menyumbang kepada perkembangan getah sebelum Perang Dunia Kedua
FAKTOR-FAKTOR PERKEMBANGAN GETAH
A: Sumbangan Atau Peranan H.N Ridley
- Sumbangannya merupakan factor yang paling penting mempengaruhi perkembangan
perusahaan getah di Tanah melayu. Beliau merupakan Pengarah Botanical garden di Singapura. Beliau juga telah memaklumkan kepada orang ramai tentang kesesuaian tanaman getah di Tanah Melayu berdasarkan kesesuaian tanah tanihnya.
- Beliau telah memujuk peladang-peladang tempatan utk menanam getah. Usaha beliau yang
bersungguh-sungguh menyebabkan orang ramai menggelarnya ‘Ridley Getah’ atau ‘Ridley Gila’. Oleh itu pada tahun 1888 beliau telah mempopularkan tanaman getah dan menyebarkan maklumat tersebut kepada orang ramai tentang kepentingannya. Hasil daripada usaha dan penyelidikannya peladang-peladang telah menaruh minat terhadap penanaman getah dan turut membuka ladang-ladang baru.
- Beliau juga turut memperkenalkan kaedah mengangkut benih getah dengan cara membalut anak-
anak getah dengan arang yang lembab dan kaedah mengikat anak benih dengan benang yang basah supaya biji benih tahan lama. Beliau juga memperkenalkan sistem torehan mengikut sistem ibedem atau sistem tulang ikan herring pada tahun 1897 dan digunakan dengan meluas pada tahun 1904. Hasil usaha Ridley telah menarik minat peladang tempatan untuk menanam getah dan membuka ladang baru. Pada mulanya hanya beberapa orang Cina saha yang berminat contohnya Tan Choy Yan yang telah menanam 16 hektar pada tahun 1896.
B: Permintaan Meningkat
- Harga getah pada tahun 1918 berharga $5.50 iaitu memperolehi permintaan yang tinggi
dari dalam dan luar negeri. Permintaan yang tinggi dan banyak ini adalah disebabkan oleh tujuan kegunaan industri-industri yang semakin bertambah. Contohnya kilang kasut seperti Bata dan tayar seperti Dunlop. Kewujudan barangan tersebut adalah disebabkan oleh perkembangan pengeluaran kereta di Amerika Syarikat(1910) iaitu 1/2 juta jumlah kenderaan telah dikeluarkan di negara tersebut iaitu kesan revolusi perindustrian.
- Secara tidak langsung turut mewujudkan kemasukan pelabur asing khusunya orang-orang Eropah
antaranya Britain, Amerika Syarikat, Belanda dan lain-lain. Hal yang turut mewujudkan pembukaan ladang-ladang baru iaitu peningkatan daripada kawasan penanaman daripada ekar kepada hektar. Contohnya syarikat gergasi Eropah antaranya Dunlop dan Michelin. Hasil daripada permintaan yang tinggi dan kenaikan harga getah Tanah Melayu telah muncul sebagai pengeluar getah terbesar di dunia. Pengeluaran getah meningkat pada tahun 1905 sebanyak 400 tan dan bertambah kepada 11 000 tan pada tahun 1911 seterusnya 212 000 pada tahun 1922.

C) Kejatuhan harga kopi
- Pada tahun 1875 harga bagi sepikul ilah $45, tetapi menjelang 1899 harganya telah menurun kepada
$19 sepukul. Keadaan ini adalah disebabkan oleh penawaran yang lebih daripada permintaan yang mendatangkan kesan kepada pengeluaran kopi, contohnya di Sao Paulo, Brazil. Selain itu keadaan ini turut ditambah dengan masalah serangan penyakit kopi iaitu serangan kupu-kupu Beehawk.
D) Tenaga Buruh India
- Kesan daripada kemasukan imigran asing seperti India. Imigran India dibawa masuk melalui sistem Kontrak dan Kangani. Mereka menjalankan kerja-keraja penanaman, penorehan dan pemprosesan. Kemasukan imigran ini juga untuk mengatasi masalah kekosongan buruh di sector itu kerana orang Melayu dikatakan tidak berminat bekerja di ladang getah sebaliknya lebih menumpukan kepada kegiatan penanaman padi dan nelayan.
- Pengambilan buruh India juga kerana mereka mempunyai kelebihan seperti patuh pada arahan ketua,
bayaran yang murah,mempunyai pengalaman mengusahakan ladang-ladang getah. Buktinya pada 1900, 20 000 orang yang dibawa masuk dan bilangannya bertambah kepada 48 000 orang pada tahun 1910.
D) Dasar kerajaan British
- Di samping mewujudkan kestabilan politik, penubuhan NNMB pada tahun 1896 juga telah
menggalakkan penanaman getah secara ladang oleh orang ramai. Pada tahun 1897 kerajaan mengenakan cukai tanah yang rendah iaitu sebanyak 10 sen setiap ekar buat 10 tahun pertama.
- Selepas 10 tahun kadar ini dinaikkan kepada 50sen satu ekar. Kerajaan juga mengenakan duti yang
rendah ke atas getah iaitu hanya 2.5% bagi 15 tahun yang pertama. Selepas tempoh tersebut duti dinaikkan
kepada 5%. Agensi-agensi dan syarikat-syarikat Eropah menggunakan insentif ini untuk membuka ladang-ladang besar. Menjelang tahun 1910 di Selangor shj terdapat 142 buah estet getah. Pada tahun 1899 demi meningkatkan hasil getah kerajaan telah memperuntukkan wang berjumlah $4000 bagi menjalankan penyeledikkan getah.
e) Peranan Pusat Penyelidikan
- Kerajaan telah menubuhkan Institut Penyelidikan Getah pada tahun 1926 di Kuala Lumpur untuk
menjalankan penyelidikan teknik bagi memajukan perusahaan getah. Penyelidikan yang dijalankan telah menghasilkan beberapa kejayaan antaranya ialah menghasilkan cara-cara menanam yang saintifik, memperkenalkan klon-klon getah yang bermutu tinggi untuk meningkatkan hasil dan mutu getah, menemui kaedah menoreh secara sintifik, mengawal penyakit dan serangan serangga pokok getah,memproses susu getah supaya dapat dieksport dalam bentuk susu,mencipta cara mengawet dan memekatkan susu getah yang baik dan menggunakan baja kimia untuk menyuburkan dan membolehkan pokok getah hidup subur dan menghasilkan lebih banyak susu getah.
F) KESIMPULAN
- Secara umumnya perusahaan getah telah berkembang pesat kerana terdapatnya factor dalaman dan
factor luaran yang banyak membantu.
- Walau bagaimanapun semasa zaman kemelesetan ekonomi dunia, perusahaan telah merosot. Walau
bagaimanapun dapatlah dikatakan perusahaan telah menyumbang kepada peningkatan ekonomi Tanah Melayu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Entri yang lepas lepas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...