Sabtu, 20 Oktober 2012

SOALAN 8 PERCUBAAN K2 PAHANG 2012

8. Bandingkan dasar isolasi(tutup pintu) yang diamalkan oleh Jepun dan Thailand pada awal abad ke-19
A: PENGENALAN
- Terdapat beberapa negara di Asia yang menjalankan dasar isolasi atau pemencilan atau tutup pintu. Dasar ini menghadkan hubungan sebarang bentuk hubungan diplomatik dan perdagangan dengan kuasa-kuasa barat.
- Mereka menjalankan dasar ini kerana beranggapan barat akan campur tangan dalam politik tempatan, mengembangkan agama Kristian dan akan memberi kesan kepada kebudayaan tradisi dan agama/kepercayaan yang mereka anuti. Mereka juga bimbang akan menjatuhkan imej mereka kerana barat mengamalkan konsep persamaan taraf yang dianggap menjatuhkan imej negara sebagai negara bertamadun. Selain itu negara-negara ini juga mampu berdikari dan tidak perlu bergantung hidup kepada orang-orang barat untuk mendapatkan segala keperluan yang dikehendaki. Dasar ini melibatkan beberapa buah negara di Asia seperti Thailand, China, Jepun dan Vietnam.
B: DASAR TUTUP PINTU DI THAILAND
- Thailand telah mengamalkan dasar tutup pintu sejak pemerintahan Dinasti Chakri iaitu Raja Rama 1 pada tahun 1782. Dasar ini diteruskan sehingga pemerintahan Rama III yang akhirnya terpaksa membuka pintunya secara terhad kepada barat.
- Semasa pemerintahannya Raja Rama 1 enggan mengadakan hubungan persahabatan dengan kuasa-kuasa barat adalah kerana:
a) bimbang barat akan mengambil kesempatan untuk mencampuri dalam politik tempatan.
b) mampu berdikari tanpa memerlukan sebarang bantuan asing kerana ia adalah sebuah negara pertanian.
c) tidak memerlukan barangan dari negara barat.
- Dasar tutup pintu negara Siam diteruskan oleh Raja Rama II dan Rama III. Pada masa pemerintahan kedua-dua raja, baginda mewujudkan hubungan perdagangan yang terhad dengan pihak Inggeris.
- Raja Rama II (1809-1824) mengadakan hubungan terhad dengan kuasa Barat. Raja Rama II mengadakan hubungan perdangan dengan Portugis menerusi perjanjian dengan Carlos Manuel Silveria pada tahun 1818 di bawah kawalan Thai. Usaha Syarikat Hindia Timur Inggeris untuk mendapatkan kebenaran perdagangan tidak dilayan oleh Raja Siam.
- Keadaan politik di negeri-negeri Melayu Utara naungan siam memaksa Siam berhubung dengan kuasa Barat terutamanya British. Siam telah campurtangan dalam hal ehwal politik kedah pada tahun 1818 dengan memaksa Sultan Kedah iaitu Sultan Ahmad Tajuddin menyerang Perak yang enggan menghantar bunga emas ke Siam. Sultan Kedah terpaksa menyerang Perak untuk mengelakkan serangan Siam.
- Sekitar tahun 1821, Siam sekali campurtangan di Kedah apabila Kedah bersekutu dengan Burma menentangnya. Siam bertindak menghantar satu pasukan tentera untuk menyerang kedah. Sultan Ahmad Tajuddin melarikan diri ke Pulau Pinang untuk meminta perlindungan dan bantuan tentera British. Kesan daripada itu, Siam menghantar John Crowford ke Siam pada tahun1822 untuk mengadakan perhubungan perdagangan dengan Siam. Utusan John Crowford mengalami kegagalan kerana Raja Rama II enggan mengadakan sebarang perjanjian perdagangan dengan kuasa Barat.
- Apabila Burma ditawan oleh British, Raja Rama III mulai bimbang kemungkinan Siam akan menerima nasib yang sama dengan Burma, jika dasar ini diteruskan. Namun baginda telah melonggarkan dasar luarnya supaya sesuai dengan permintaan barat. Satu dasar hubungan yang terhad telah diadakan.
- Baginda telah menandatangani Perjanjian Burney pada tahun 1826. Antara butir-butir perjanjian ini ialah:
a) Inggeris dibenarkan berdagang dengan bebas di Siam
b) Inggeris tidak dibenarkan mengeksport candu ke Siam dan mengimport beras dari Siam
c) Kedah kekal sebagai naungan Siam. Akan tetapi Inggeris boleh berdagang dengan bebas di Kedah
d) Sultan Kedah tidak dibenarkan tinggal di mana-mana wilayah Inggeris
e) Kemerdekaan Perak dan Selangor dijamin dan Siam tidak boleh memaksa Perak menghantar ufti kepadanya.
f) Siam mengakui pendudukan Inggeris di Pulau Pinang
g) Inggeris mengakui pertuanan Siam ke atas Kelantan dan Terengganu.
- Langkah yang dibuat oleh Rama III jelas menunjukkan sikap terbuka baginda terhadap kuasa-kuasa barat dan telah berjaya menyelamatkan Siam daripada menerima tekanan Inggeris yang ingin mengadakan hubungan perdagangan terutamanya dengan Siam dan Negeri-Negeri Melayu Utara.
- Selain British Rama III juga turut menjalinkan hubungan dengan Amerika Syarikat untuk mendapatkan senjata api serta berusaha menghapuskan monopoli perdagangan oleh kuasa Inggeris . Walau bagaimanapun baginda telah menolok hasrat Amerika untuk mendirikan konsul di Thailand.
- Walau bagaimanapun dasar dasar ini bersifat sementara kerana menjelang tahun 1840an, Rama III telah menghadkan semula hubungannya dengan kuasa barat. Baginda mula mengenakan cukai yang tinggi ke atas barang-barang dari luar dan mengawal eksport barangnya. Keadaan ini menyebabkan hubungan Siam dengan kuasa barat mula renggang.

- Bagi memulihkan hubungan Inggeris telah menghantar utusan iaitu James Brooke dan Amerika Syarikat diwakili oleh Joseph Ballestier ke Siam tetapi mereka tidak dihiraukan oleh Siam. Baginda berpendapat berperang dengan barat tidak mendatangkan masalah serius jika dibandingkan dengan tergugatnya adat resam dan kebudayaan Thailand.
- Apabila Raja Rama IV iaitu Raja Mongkut menggantikan Rama III pada tahun 1851, baginda melihat sikap agresif barat terutamanya Inggeris ke atas Burma dan China. Akibat keangkuhan dan kedegilan pemerintah kedua-dua negara menamatkan dasar tutup pintu menyebabkan mereka jatuh ke tangan barat. Mongkut menjadikan peristiwa itu sebagai ikhtibar dan dijadikan alasan untuk mengubah dasar luarnya dari tutup pintu kepada dasar buka pintu.
- Pada April 1855, Mongkut telah menandatangani perjanjian persahabatan dan perdagangan dengan Inggeris yang dikenali sebagai Perjanjian Bowring. Melalui perjanjian ini seorang konsul British dilantik dan ditempatkan di Bangkok bagi menguruskan segala hal ehwal dan mengendalikan kes2 jenayah yang melibatkan rakyat British di Thailand.
- Perjanjian ini juga telah membuka Thailand kepada perdagangan antarabangsa dan merevolusikan semua jentera kewangan Siam dan menyebabkan golongan bangsawan kehilangan hak istimewa memonopoli sumber asli yang telah lama dinikmati.
- Dasar ini diteruskan oleh puteranya Raja Chulalongkorn. Pada masa pemerintahan Chulalongkorn, Siam telah muncul sebagai sebuah negara yang termoden di Asia Tenggara. Dasar Mongkut yang berjaya menamatkan dasar isolasi telah menjadikan Siam sebuah negara yang bebas dari tekanan dan tindakan agresif kuasa barat.
C: DASAR ISOLASI JEPUN
- Jepun telah menamatkan dasar buka pintu pada tahun 1638. Jepun menjalankan dasar tutup pintu yang relatif dari dunia luar kira-kira 250 tahun. Menurut dasar ini orang Jepun dilarang menjalinkan hubungan perdagangan dengan kuasa-kuasa asing khasnya kuasa-kuasa barat dan pedagang-pedagang luar juga tidak boleh berdagang di Jepun.
- Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan Jepun mengamalkan dasar isolasi iaitu:
a) Wujud perasaan syak wasangka terhadap kejujuran barat dan bimbang barat akan mengambil kesempatan untuk campurtangan dalam politik tempatan
b) Perkembangan agama Kritian dijadikan landasan oleh kuasa barat untuk menjatuhkan dan melemahkan masyarakat tempatan seperti yang berlaku di Filipina dan China
c) Orang-orang asing sering mencetuskan huru hara di Jepun yang dianggap mengancam keamanan negara
d) Jepun tidak bergantung kepada orang barat kerana sebagai sebuah negara pertanian Jepun mampu memiliki segala keperluan yang dikehendaki
e) Kerajaan Jepun juga bimbang pembesar-pembesar seperti Daimyo Tozama dan Ronin yang tidak berpuas hati akan meminta bantuan senjata dan askar dari luar untuk menentang kerajaan
- Berpunca dari faktor-faktor tersebut akhirnya Jepun mula menyekat kemasukan orang-orang Barat ke Jepun malah mubaligh-mubaligh Kristian yang ketika itu berada di Jepun telah diusir keluar dan rakyat tempatan juga turut dilarang melawat ke luar negara terutama negara-negara barat
- Pada tahun 1825 Shogun telah mengeluarkan satu perintah bahawa jika kapal-kapal asing menghampiri mana-mana bahagian Jepun pada bila-bila masa maka penduduk Jepun akan mengusir mereka keluar. Sekiranya mereka mendarat mereka akan ditawan, dibunu dan kapal mereka akan dimusnahkan
- Dasar ini mendapat perhatian barat: pada tahun 1884 Raja Belanda telah menasihati Shogun agar menghentikan dasar tersebut tetapi gagal. Stamford Raffles juga berusaha mengadakan hubungan tetapi gagal
- Amerika Syarikat turut memberi perhatian kepada Jepun kerana aktiviti maritim yang sering dijalankan oleh mereka terutama di Lautan Pasifik sering menghadapi masalah iaitu anak-anak kapal yang menjalankan aktiviti peangkapan ikan paus dan anjing laut sering menghala ke Jepun terutama apabila berlaku cuaca buruk atau semasa kapal karam dan mendapat layanan buruk apabila mendarat di Jepun. Kapal-kapal Amerika juga menggunakan pelabuhan Jepun sebagai persinggahan terutama untuk membaiki kerosakan ataupun memerlukan bekalan makanan.
- Apabila Amerika mengumumkan dan menghantar misi ke Jepun dalam tahun 1853, Britain menyokong penuh dan berharap ia berjaya merintis jalan ke arah pembabitan mereka di Jepun
- Dasar isolasi Jepun hanya berakhir dengan kehadiran Komodor Mathew C. Perry pada 1 Julai 1853. Utusan ini menekankan aspek persahabatan dan perdamaian tetapi menegaskan bahawa Amerika Syarikat akan menggunakan kekerasan sekiranya Jepun masih menganggap Amerika sebagai musuhnya
- Walaupun maharaja, pembesar istana dan daimyo menentang permintaan Amerika tetapi mereka sedar jika ianya tidak dipenuhi Jepun akan senasib dengan China. Akhirnya Perjanjian Kanagawa ditanda tangani pada 31 Mac 1854 antara Jepun dan Amerika Syarikat dan sekaligus menamatkan dasar isolasi Jepun
KESIMPULAN
- Negara-negara ini terpaksa mengorbankan dasar isolasi mereka dan Thailand dan Jepun telah berjaya memodenkan ekonomi negara terutama di Thailand melalui pemodenan yang dijalankan oleh Mongkut selepas Perjanjian Bowring 1855 sementara Jepun selepas Perjanjian Kanagawa 1854 dan Jepun selepas kuasa maharaja dikembalikan pemodenan telah dijalankan semasa Meiji menaiki tahta pada 1868

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Entri yang lepas lepas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...