Sabtu, 20 Oktober 2012

SOALAN 5 PERCUBAAN K2 PAHANG 2012

5: Bincangkan kesan-kesan sosioekonomi darurat di Tanah Melayu dari tahun 1948 hingga tahun 1960 
A: PENGENALAN
Darurat diisytiharkan oleh Sir Edward Gent pada 19 Jun 1948 untuk menghapuskan ataupun mengawal
pergerakkan PKM di Tanah Melayu. PKM telah berusaha mendirikan Republik Komunis Malaya secara sah malangnya ia tidak diktiraf British.
Penubuhan PTM 1948 telah membantutkan niat komunis untuk berjuang secara sah oleh itu mereka telah
melancarkan Revolusi Bersenjata di Tanah Melayu untuk mempastikan hasrat mereka tercapai. Pembunuhan oleh PKM terhadap tiga orang pemimpin KMT di Johor pada 12 Jun 1948 dan 3 orang pengurus Eropah di Perak pada 15 Jun 1948 telah menyebabkan Sir Edward Gent Pesuruhjaya Tinggi PTM mengisytiharkan darurat. Pengisytiharan ini memberi peluang kepada untuk membenteras komunis.
Perlaksanaan Darurat selama 12 tahaun telah mendatangkan kesan ekonomi.social dan politik ke atas
Tanah Melayu.
A) KESAN SOSIAL
a) Penderitaan rakyat
Rakyat menderita akibat penyekseaan,penindasan dan serangan mengejut oleh pengganas
komunis. Undang-Undang Darurat juga menyebabkan penderitaan rakyat kerana ramai penduduk yang disyaki ditangkap dan ditahan tanpa perbicaraan keadaan ini menyebabkan penderitaan bagi orang yang tidak bersalah. Kekurangan makanan,catuan bekalan makanan dan sekatan kebebasan amat menyusahkan rakyat.
Orang ramai juga telah kehilangan kebebasan untuk bergerak kerana diadakan perintah berkurung di
merata tempat. Akibatnya orang ramai tidak bebas keluar untuk mencari nafkah.
b) Masalah Perkauman
Pemberontakan komunis telah membangkitkan masalah perkauman di Tanah Melayu. Ini memberi kesan
penting kepada keadaan politk khusunya kerana ramai ahli PKM adalah orang Cina dan ramai orang Melayu pula berkhidmat dengan pasukan bersenjata kerajaan. Dapatlah dikatakan bahawa orang Melayu berperang dengan orang Cina dalam zaman darurat dan masalahsalah ini berlanjutan sehingga masalah ini mengoncang kedudukan sosiopolitik Tanah Melayu.
Pemimpin-pemimpin pelbagai kaum seperti Dato Onn,EEC Thuraisingham dan Tan Cheng Lock telah
berusaha untuk meredakan ketegangan dengan penuhan Jawatankuasa Perhubungan Antara Kaum pada tahun 1919 yang merupakan satu percubaan untuk mewujudkan perasaan muhibah di kalangan penduduk Tanah Melayu.
Sebagai usaha untuk mengurangkan lagi sokongan orang Cina kepada PKM Sir Henry Gurney telah
menggalakkan orang Cina menubuhkan parti politik contohnya ahli-ahli Cina dalam Majlis Perundangan Persekutuan seperti Tan Cheng Lock telah mengasaskan penubuhan Malayan Chinese Association(MCA). Pertubuhan politik berhaluan kanan ini dapat mengubah sikap orang Cina terhadap isologi komunis.
c) Melonggarkan syarat-syarat kewarganegaraan
Pada tahun 1950an pihak Inggeris sedar akan rancangan untuk menghapuskan pengaruh komunis yang seharusnya melibatkan kebajikan dan kepentingan ramai. Sebagai langkah pertama pihak kerajaan Inggeris cuba menyelesaikan soal kewarganegaraan. Pada tahun 1952 syarat kewarganegaraan dipinda yang membolehkan kira-kira 1 200 000 orang Cina dan 180 000 orang India menjadi warganegara Tanah Melayu.

d) Pengubahsuaian Dasar Pendidikan Kebangsaan
Sistem pendidikan penjajah telah menegangkan hubungan antara kaum oleh itu kandungan semua
sukatan pelajaran bagi semua jenis sekolah di Tanah Melayu telah digubal dan ianya hendaklah berkaitan dengan hal ehwal negara ini. Bahasa Melayu dijadikan bahasa penghantar utama di sekolah-sekolah. Adalah diharapkan penggunaan
Bahasa Melayu dapat memupuk semnagat persefahaman di kalangan masyarakat. Selain itu skim latihan guru yang membolehkan guru-guru mendapat latihan permulaan di Kirby(Liverpool) dan selanjutnya Brinsford (Birmingham) diharap dapat menghapuskan semangat kenegeriaan.
B) KESAN EKONOMI
a) Kegiatan ekonomi merosot
Pelaksanaan darurat telah meninggalkan kesan ekonomi terhadap rakyat dan negara. Di bawah Rancangan Briggs pihak British telah memindahkan penduduk-penduduk Cina yang tinggal berhampiran dengan hutan ke kampung-kampung baru. Kumpulan ini disyaki membantu PKM dengan memberi bekalan makanan dan ubat-ubatan. Oleh itu kumpulan ini telah dipindahkan ke Kampung-Kampung Baru yang dilengkapi dengan semua kemudahan dan dipagari dengan kawalan rapi.
Didapati di bawah Rancangan Briggs seramai 573 000 orang dipindahkan dan perbelanjaan yang
diperuntukkan ialah $7 juta pada tahun 1950. Jumlah ini meningkat lagi menjadi $133 juta pada tahun 1954. Peruntukan ini merupakan satu beban kepada British kerana Tanah melayu berada dalam keadaan muflis selepas Perang Dunia Kedua.
Serangan gerila dan dasar bumi hangus yang dijalankan oleh PKM melumpuhkan ekonomi negara.
Pengangkutan darat tergendala kerana kerana jalan raya disekat di kawasan-kawasan yang dianggap di bawah pengaruh komunis atau di mana komunis pernah melakukan sabotaj. Keganasan komunis mengendalakan rancangan kerajaan untuk memulihkan ekonomi. Komunis memusnahkan sumber-sumber hasil begara ini sebagai strategi utama untuk menewaskan Inggeris dan menubuhkan republik komunis di Tanah Melayu.
b) Perdagangan Terjejas
Pengisytiharan perintah berkurung menggangu pengurusan perdagangan dengan licin kerana ia menghadkan sistem perhubungan dan epngangkutan. Keadaan Tanah Melayu tidak aman ini menyebabkan pelabur-pelabur tidak lagi berminat untuk melabur dalam urusan perdagangan. Keadaan ini menyebabkan ekonomi Tanah Melayu merosot. Kerajaan terpaksa menjalankan rancangan pembangunan untuk memperbaiki semuala kawasan yang dimusnahkan oleh Jepun semasa Perang Dunia Kedua. Kerajaan terpaksa membelanjakan sebanyak $15 ribu hingga $1 juta setiap hari untuk pembangunan rakyat dan negara. Oleh itu rancangan pembangunan tidak dapat dijalankan kerana keadaan kewaangan yang tidak stabil.
C) KESIMPULAN
Apabila Tanah Melayu mencapai taraf kemerdekaan pada tahun 1955, Ketua Menteri Tunku Abdul Rahman telah menawarkan rundingan dengan PKM. Rundingan yang diadakan di baling itu walau bagaimanapun gagal dan
-PKM meneruskan rancangan perang gerilanya sementara kerajaan memperhebatkan rancangan membenteras komunis.
Keganasaan komunis begitu merosot dari masa kesemasa sehingga pada tahun 1960 kerajaan mampu
mengisytiharkan darurat tamat di seluruh negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Entri yang lepas lepas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...