Ahad, 9 September 2012

SOALAN 4 PERCUBAAN SEJARAH 2 KEDAH 2012

4. Huraikan perkembangan sistem pendidikan di Negeri-Negeri Melayu sebelum
Perang Dunia Kedua.


A. Pengenalan (2 @ 3 M)
1. Sistem pendidikan zaman penjajahan merupakan titik permulaan kepada
perubahan tradisi di Tanah Melayu.
2. Semenjak campur tangan British di negeri-negeri Selat iaitu Pulau
Pinang,Singapura dan Melaka,mereka telah memperkenalkan corak pendidikan
British-Sekolah vernakular.
3. Terdapat 4 aliran sekolah di Tanah Melayu iaitu Sekolah Melayu,Sekolah
Cina,Sekolah Tamil dan Sekolah Inggeris.
4. Sekolah Inggeris yang pertama,Sekolah Penang Free (Penang Free School)
yang didirikan di Pulau Pinang pada tahun 1816.
B. Isi (20 M)
1. Sekolah Melayu
a) Mula pertengahan kurun ke-19,sekolah Melayu mula ditubuhkan.Sekolah
Melayu pertama ditubuhkan pada 1821 iaitu Sekolah Melayu Gelugor.
b) Pada 1855,sebuah sekolah Melayu telah didirikan di Bayan Lepas.Pada
1856,dua buah lagi sekolah Melayu ditubuhkan di Singapura iaitu di Teluk
Belanga dan Kampung Gelam.Seterusnya sembilan buah sekolah di Melaka
(1858-1863).
c) Sekolah-sekolah Melayu tidak mendapat sambutan ibu bapa pelajar Melayu
terutamanya di negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu kerana mereka berasa
curiga kerana mata pelajaran agama Islam tidak diajar dan sekolah terletak
jauh dari Bandar.
d) Langkah yang diambil oleh British adalah dengan mengadakan mata
pelajaran agama Islam dan al-Quran pada sebelah petang di semua sekolah
Melayu.Kerajaan British juga mengenakan denda kepada ibu bapa yang tidak
menghantar anak ke sekolah dan pembesar diminta mengarahkan ibu bapa
menghantar anak mereka ke sekolah.
e) Langkah ini berjaya.Pada tahun 1909,jumlah murid meningkat hampir lapan
ribu orang.Apabila adanya enakmen yang mewajibkan anak-anak lelaki
Melayu yang berumur 7 hingga 14 tahun bersekolah sekurang-kurangnya 3 ½
tahun jika berada dalam lingkungan 3 km dari sekolah.
f) Dasar pendidikan di sekolah Melayu yang diperkenalkan oleh British ini
adalah untuk memberi pendidikan minimum (3M-membaca,menulis,dan
mengira) dan untuk melahirkan masyarakat petani yang lebih baik.
SKEMA PERCUBAAN STPM SEJARAH 2 NEGERI KEDAH
13
[Blog Sejarah STPM - http://sejarahstpm.blogspot.com]
g) Kurikulum (Bahasa Melayu-Jawi,Matematik Asas,Ilmu Kesihatan,Ilmu
Alam,Sejarah,berkebun pada sebelah pagi dan agama,al-Quran pada
sebelah petang).
h) Kerajaan British menubuhkan beberapa maktab perguruan Melayu (Maktab
Perguruan Sultan Idris – MPSI,pada 1922) di Perak.
2. Sekolah Cina
a) Kurikulum yang diajar selaras dengan dasar pendidikan yang diajar di Negara
China seperti kesusasteraan Cina klasik,Bahasa Cina,Ilmu Hisab, Sains,
Nyanyian, Lukisan dan Latihan Ketenteraan.Semua ini berasaskan
pengajaran Confucius.
b) Tenaga pengajaran didatangkan dari Negara China, biasanya mempunyai
kelulusan yang berbeza-beza dan ada yang tidak mempunyai kelulusan
perguruan.
c) Pada mulanya sekolah Cina dibiayai atau diusahakan secara persendirian
oleh masyarakat Cina melalui orang perseorangan yang kaya dan persatuanpersatuan
Cina.
d) British sedar campur tangan dan pengaruh kerajaan Cina ke atas Cina di
Tanah Melayu semakin meluas.Maka pada tahun 1920,British
menguatkuasakan Ordinan Pendaftaran Sekolah untuk mengawal perjalanan
dan penubuhan sekolah-sekolah cina.
e) Bahasa Mandarin sebagai bahasa penghantar.
f) Kerajaan Brtish mula beri bantuan kewangan kepada sekolah-sekolah Cina
mulai tahun 1923.
g) Terdapat sekolah rendah selama 6 tahun dan sekolah menengah selama 6
tahun seterusnya melanjutkan pelajaran ke universiti-universiti di China.
3. Sekolah Tamil
a) Bermula pada pertengahan abad ke -19 hingga awal abad ke-20 akibat
kemasukan buruh-buruh India untuk bekerja di ladang-ladang
getah,kopi,kelapa dan tebu.
b) Penubuhan awal sekolah Tamil bermula di negeri-negeri Selat ditumpangkan
di Sekolah Penang Free (1816) dan Sekolah Anglo-Tamil di Melaka.
c) Sekolah Tamil ini pada mulanya dibiayai oleh orang perseorangan dan
badan-badan sukarela.Kebanyakan didirikan di ladang-ladang getah di
bawah pengurusan estet (4-5 tahun sahaja ).
d) Kurikulum sekolah ini untuk memberi kemahiran asas, (3M- membaca,
menulis dan mengira ).Mata pelajaran lain termasuk Ilmu Hisab,Ilmu
Alam,Lukisan dan kerjatangan,Pengetahuan Am dan Pendidikan Jasmani.
SKEMA PERCUBAAN STPM SEJARAH 2 NEGERI KEDAH
14
[Blog Sejarah STPM - http://sejarahstpm.blogspot.com]
e) Sekolah Tamil condong kepada negara India – semua buku teks,kurikulum
dan kebanyakan guru terlatih dibawa dari India.
f) Pada tahun 1903 seorang nazir bangsa Eropah telah dilantik untuk menyelia
dan mengawas sekolah Tamil tetapi kemudian dimansuhkan pada tahun
1923 dan diwujudkan semula pada 1983
g) Peruntukan bantuan juga ditambah dan pendidikan Tamil ini hanya peringkat
sekolah rendah sahaja.
4. Sekolah Inggeris
a) Sekolah Penang Free di Pulau Pinang (1816) adalah sekolah Inggeris yang
pertama di Asia Tenggara.Seterusnya Sekolah Malacca Free pada 1826
kemudian di Singapura dan negeri-negeri Melayu yang lain.
b) Sekolah-sekolah Inggeris menggunakan bahasa penghantar Bahasa
Inggeris sepenuhnya.Sekolah ini biasanya terdapat di di bandar-bandar dan
terbahagi kepada tiga jenis iaitu sekolah Inggeris yang didirikan oleh
mubaligh Kristian,sekolah kerajaan seperti Maktab Melayu Kuala Kangsar
dan sekolah Inggeris persendirian.
c) Kurikulum sekolah ini berasaskan Senior Cambridge School Certificate
Examination yang disusun di England.Lulusan sekolah Inggeris mempunyai
peluang yang cerah dalam bidang pekerjaan.Firma-firma swasta juga
memerlukan tenaga kerja yang mempunyai lulusan sekolah Inggeris.
d) Kebanyakan pelajar di sekolah Inggeris terdiri daripada kaum Cina manakala
golongan Melayu terdiri daripada golongan atasan.Dua tahap pendidikan iaitu
peringkat rendah dan peringkat menengah.
e) Lulusan sekolah Inggeris yang baik akan melanjutkan pelajaran ke peringkat
diploma di Maktab Perguruan King Edward VII di Singapura (1921),Maktab
Raffles (1919) atau ke peringkat ijazah di universiti-universiti di England.
C. Penutup (2 @ 3 M)
1. Dasar pendidikan kolonial yang telah diperkenalkan oleh kerajaan British di
Tanah Melayu telah berkembang secara berasingan.
2. Ini menjadi sebab bermulanya sikap perkauman dan kurangnya interaksi antara
kaum di Tanah Melayu.
3. Namun demikian kerajaan British mulai sedar pentingnya sistem pendidikan yang
seragam dengan memperkenalkan Rancangan Cheeseman,Laporan Fenn-Wu
dan seterusnya Laporan Barnes bagi memenuhi kepuasan hati semua kaum di Tanah Melayu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Entri yang lepas lepas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...