Khamis, 8 September 2011

MODUL TARGET SEJARAH 2 SPM 2011


TINGKATAN 5

BAB 1             :           KEMUNCULAN DAN PERKEMBANGAN NASIONALISME

                                    DI ASIA TENGGARA

Nyatakan tiga ciri umum sistem birokrasi Barat yang diperkenalkan di negara-negara Asia Tenggara.     ( Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan 5  ms.8 )

-                     Penubuhan kerajaan pusat
-                     Perlantikan Gabenor Jeneral sebagai ketua pentadbir
-                     Pelaksanaan pentadbiran melalui biro (jabatan)
-                     Perlantikan pegawai Barat sebagai ketua biro
-                     Pengenalan undang-undang Barat

Nyatakan perubahan-perubahan yang diperkenalkan oleh Belanda dalam sistem pemerintahan tradisional tempatan di Indonesia.  (Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan Lima ms. 9)
-                     Pentadbiran dipecahkan kepada pentadbiran pusat dan pentadbiran tempatan
-                     Pentadbiran pusat diketuai oleh Gabenor Jeneral
-                     Pentadbiran tempatan dikendalikan oleh pembesar tempatan dengan pengawasan pegawai Belanda
-                     Penubuhan jabatan kerajaan
-                     Penubuhan Dewan Tempatan

(a)       Huraikan sistem birokrasi yang diperkenalkan oleh Sepanyol di Filipina
            (Ruj :  Buku Teks Sejarah Tingkatan 5 ms. 8 – 9)
Pusat                          -           Memperkenalkan sistem pentadbiran berpusat
G/Jeneral                  -           Gabenor Jeneral menjadi pemerintah tertinggi
Datuk Bandar          -           Melantik Ketua Datuk Bandar sebagai pentadbir wilayah
G/Kecil          -           -           Gabenor Kecil menjadi pentadbir Bandar
Tempatan                 -           Pentadbiran peringkat tempatan dilaksanakan di bawah Sistem                                                  Encomienda
Encomienda            -           Barangay-barangay digabungkan membentuk Encomienda
Encomiendero        -           Encomienda diperintah oleh Encomiendero
Tugas                         -           Tugas Encomiendero ialah menjaga keamanan, mengutip cukai dan                                                   mengkristiankan penduduk barangay
(b)       Jelaskan  kesan-kesan pengenalan sistem birokrasi Barat terhadap sistem pentadbiran di Asia    Tenggara.     (Ruj :   Buku Teks Sejarah Tingkatan 5  ms. 8 – 13)
Kuasa             -           Raja kehilangan kuasa  dalam pemerintahan
Penaung       -           Fungsi raja sebagai penaung agama Buddha di Burma diambil alih oleh                                      undang-undang
Hapus            -           Terhapusnya institusi raja , contohnya di Burma
Pemerintah  -           Gabenor Jeneral / Pesuruhjaya Tinggi menggantikan raja sebagai                                      pemerintah    tertinggi
Nasihat         -           Raja menerima nasihat daripada penasihat Barat dalam hal pentadbiran
Pengaruh      -           Kemerosotan pengaruh pembesar tempatan
Pusat              -           Penubuhan Kerajaan Pusat hasil penyatuan wilayah-wilayah
Bahagi           -           Pembahagian pentadbiran kepada pentadbiran pusat dan pentadbiran                                      tempatan
Undang-undang    Pengenalan sistem undang-undang Barat


 (a)      Huraikan faktor-faktor yang membawa kepada kemunculan nasionalisme di Asia Tenggara.             (Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan Empat ms. 14 – 16)

i.          Dasar Penjajah

Dasar             -           Rakyat tempatan tidak puas hati terhadap dasar penjajah.
Birokrasi       -           Penduduk tempatan tidak mempunyai peluang dalam sistem birokrasi                                     Barat.
Ekonomi       -           Dasar ekonomi penjajah bersifat menindas.
Sosial             -           Penjajah mewujudkan jurang sosial dalam masyarakat.
Imigran         -           Dasar kemasukan imigran menyebabkan ekonomi dikuasai oleh mereka.

ii.         Pengaruh Agama

Agama           -           Agama menjadi alat penyatuan rakyat.
Islah               -           Lahirnya gerakan Islah oleh persatuan-persatuan agama.
Kristian          -           Penganut Kristian tempatan dianggap golongan kelas kedua.

iii.       Karya Kesusasteraan

Karya             -           Karya-karya kesusasteraan membangkitkan kesedaran dan kecintaan                                     kepada negara.
Mesej             -           Karya-karya kesusasteraan menyampaikan mesej kesengsaraan rakyat.

iv.        Pendidikan

Pendidikan  -           Penjajah mengamalkan sikap pilih kasih dalam pendidikan.
Kemudahan -           Kemudahan disediakan untuk sekolah yang menggunakan bahasa                                      penjajah.
Rendah          -           Pendidikan diberi di peringkat rendah sahaja.
Elit                  -           Pendidikan diberi kepada golongan elit sahaja.
Bandar           -           Pendidikan terhad di bandar sahaja.
Asing             -           Anak-anak bangsawan diasingkan daripada rakyat dalam memberi                                      pendidikan.
Sekular          -           Pendidikan sekular memberi ancaman kepada sekolah agama.
Pekerjaan     -           Lepasan sekolah vernakular sukar untuk mendapatkan pekerjaan.

v.         Kemunculan Golongan Intelek

Intelek           -           Golongan intelek yang terdedah kepada idea falsafah Barat dan Islam                                      memimpin gerakan nasionalisme menuntut membaiki taraf hidup dan                                      membebaskan negara.

vi.        Pengaruh Media

Media             -           Media seperti akhbar dan majalah menyemarkakkan semangat                                                 nasionalisme.
Sebar             -           Menyebarkan idea nasionalis dan menanam perasaan   antipenjajah.

vii.      Perkembangan Sistem Pengangkutan dan Perhubungan

Bertemu        -           Sistem perhubungan memudahkan hubungan di kalangan nasionalis.
Hubung         -           Jalan raya dan jalan kereta api menghubungkan kawasan yang                                                 sebelumnya   terpisah.
viii.     Pengaruh Luar

Jepun             -           Kejayaan Jepun menewaskan China dan Rusia membuka mata nasionalis.
Ghandi          -           Perjuangan Mahatma Ghandi menjadi sumber inspirasi kepada nasionalis.

 (b)      Mengapakah gerakan nasionalisme di Thailand berbeza daripada gerakan   nasionalisme negara           lain di Asia Tenggara ?     (Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan Empat ms. 22)

Sifat               -           Nasionalisme Thailand tidak bersifat antipenjajah.
Kerabat         -          Gerakan nasionalisme tahap pertamanya disebabkan rakyat menentang                                     penguasaan   politik oleh kerabat diraja.
Mutlak           -          Mereka mengadakan penentangan terhadap raja yang berkuasa mutlak.
Boros             -          Tidak puas hati terhadap sikap raja yang boros.
Revolusi        -          Revolusi dilancarkan untuk menggulingkan raja berkuasa mutlak.
Ekonomi       -          Gerakan nasionalisme tahap kedua disebabkan oleh rasa tidak puas                                     hati terhadap cengkaman ekonomi oleh kapitalis Barat dan orang Cina.
Pembaharuan-        Mengadakan pelbagai pembaharuan untuk menyekat penguasaan itu.
Undang-undang    Menggubal undang-undang menyekat monopoli ekonomi oleh orang                                     Cina
Bubar             -           Membubarkan akhbar dan sekolah Cina.

 (a)      Jelaskan perbezaan antara gerakan nasionalisme tahap pertama dengan gerakan nasionalisme           tahap kedua di Asia Tenggara.(Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan Empat ms. 18)

Sifat               -           Gerakan nasionalisme tahap pertama bersifat setempat manakala gerakan                                        nasionalisme tahap kedua bersifat nasional.
Organisasi    -           Gerakan tahap pertama tiada organisasi tetapi gerakan tahap kedua                                       mempunyai   organisasi yang tersusun.
Matlamat      -           Matlamat gerakan nasionalisme tahap pertama ialah mennuntut                                      pembaharuan  dalam bidang kebudayaan, agama dan hak peribumi                                       manakala gerakan tahap      kedua mempunyai matlamat menuntut                                       kemerdekaan.
Pimpin          -           Gerakan tahap pertama dipimpin oleh golongan pertengahan yang                                     mendapat pendidikan di Barat dan Timur Tengah tetapi gerakan tahap                                      kedua dipimpin oleh golongan berpendidikan tinggi yang                                      berpengetahuan
Kaedah          -           Gerakan tahap pertama menggunakan kaedah memberi kesedaran tetapi                                      gerakan kedua menggunakan gerakan bersifat radikal.
Tuntut           -           Gerakan tahap pertama tidak menuntut kemerdekaan segera sebaliknya                                      gerakan tahap kedua menuntut kemerdekaan dan membentuk kerajaan                                      sendiri.

BAB 2             :           NASIONALISME DI MALAYSIA SEHINGGA PERANG DUNIA KEDUA

(a)       Bagaimanakah dasar-dasar British terhadap politik, ekonomi dan sosial di negara ini telah             membangkitkan nasionalisme di kalangan penduduk tempatan
            (Ruj :   Buku Teks Sejarah Tingkatan 5 ms. 45 – 49)
            i.          Politik
Musnah         -           Pengenalan sistem politik Barat memusnahkan sistem politik tradisional       
Cabar             -           Tindakan menggantikan pembesar tempatan dengan pegawai British                                                 mencabar amalan tradisi
Maruah         -           Tindakan tersebut juga menjatuhkan maruah orang Melayu
            ii.         Sosial dan Pendidikan
           
            Kampung      -           Orang Melayu tinggal di kampung-kampung dengan segala                                                  kekurangan
            Kemajuan     -           Kemajuan hanya terdapat di bandar-bandar sahaja
            Jurang           -           Wujudnya jurang taraf hidup antara luar bandar dengan bandar
            Mundur         -           Hidup orang Melayu mundur
            Intelek           -           Sistem pendidikan melahirkan golongan intelek Melayu
            Sedar             -           Mereka memainkan peranannya untuk menyedarkan bangsa
            Tolak              -           Mereka menggunakan idea untuk menolak penjajahan

            iii.       Ekonomi
            Datang          -           Dasar British menggalakkan kemasukan orang asing untuk                                                  berdagang.
            Imigran         -           Ramai imigran datang dan menetap di Tanah Melayu
            Persaingan   -           menimbulkan persaingan kepada penduduk tempatan
            Kuasai            -           Mereka menguasai ekonomi perlombongan, perladangan dan                                                  perdagangan
            Padi                -           Orang Melayu kekal dengan pertanian padi

 (b)      Nyatakan isu-isu pendidikan yang dibangkitkan dalam akhbar, majalah dan novel Melayu pada   tahun 1930-an.       ( Ruj :  Buku Teks Sejarah Tingkatan 5 ms. 51 – 53 )

            Tinggi            -           Memajukan pendidikan tinggi orang Melayu
            Perempuan  -           Menggalakkan pendidikan untuk anak perempuan
            Pilih               -           Menyeru meninggalkan sikap memilih kerja
            Tabung          -           Menggalakkan orang Melayu menabung untuk pendidikan                               anak-anak
            Tradisional   -           Mementingkan kemahiran tradisional orang Melayu
            Inggeris         -           Mementingkan pendidikan Inggeris untuk kemajuan
            Taraf              -           Meminta menaikkan taraf sekolah Melayu dengan memberi nilai                                                 ekonomi
            BM                  -           Memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dalam                                                  pentadbiran   British
            Islam              -           Menyeru orang Melayu tidak melupakan pendidikan Islam
            Nilai               -           Mengekalkan nilai baik masyarakat Melayu

(a)       Senaraikan akhbar-akhbar Melayu yang diterbitkan pada tahun 1930-an.
            (Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan 5 ms. 51)
-                     Warta Malaya
-                     Lembaga Malaya
-                     Majlis
-                     Utusan Melayu
-                     Warta Negara
-                     Fajar Sarawak
 (b)      Nyatakan isu-isu ekonomi yang dibangkitkan oleh akhbar-akhbar Melayu.
            (Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan 5 ms. 51)
-                     Menggalakkan syarikat kerjasama
            -           Meminta British mengurangkan kemasukan orang dagang kerana mengancam                          ekonomi tempatan
            -           Menggalakkan perniagaan di kalangan orang Melayu
-                     Melarang orang Melayu menjual tanah mereka
-                     Menyeru orang Melayu berjimat cermat
-                     Meminta British mengadakan kampung khas Melayu di Kuala Lumpur
 (c)      Apakah perkara-perkara yang dibangkitkan dalam majalah Bulan Melayu ?
            (Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan 5 ms. 52)

-                     Menggalakkan perpaduan di kalangan guru perempuan di Johor
-                     Menggalakkan wanita mendapatkan pendidikan untuk kemajuan diri
-                     Mendorong wanita menjaga kesopanan dengan nilai-nilai Islam dan budaya Timur
-                     Menggalakkan wanita menjadi obor untuk memajukan bangsa

 (d)      Berikan tema-tema semangat kebangsaan yang dibangkitkan oleh Ishak Haji Muhammad             melalui novel-novel karangannya.      (Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan 5 ms. 53)

-                     Semangat menentang penjajah oleh anak muda tempatan
-                     Mencintai tanah air dan menjaga maruah bangsa
-                     Berasa bangga dengan kebolehan sendiri
-                     Menghargai warisan bangsa sendiri
-                     Menolak kesenangan demi maruah bangsa
 (a)      Bagaimanakah akhbar-akhbar Melayu tahun 1930-an memainkan peranannya sebagai             agen   gerakan nasionalisme ?    (Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan 5 ms. 51)

Isu                   -           Membangkitkan isu pendidikan, ekonomi dan politik
Kesedaran    -           Memberikan kesedaran untuk memajukan bangsa Melayu

i.          Sosial / Pendidikan
Tinggi            -           Menggesa supaya memajukan pendidikan tinggi orang Melayu
Perempuan  -           Menggalakkan pendidikan untuk anak perempuan
Sikap              -           Menyeru orang Melayu meninggalkan sikap memilih kerja dan malas                                      berusaha
Kemahiran   -           Mementingkan kemahiran pertukangan dan kerja tangan
BI                    -           Mengutamakan pendidikan bahasa Inggeris untuk kemajuan diri
Sekolah         -           Meminta sekolah Melayu diberikan nilai ekonomi
BM                  -           Memartabatkan bahasa Melayu dalam pentadbiran British
Islam              -           Menyeru orang Melayu supaya tidak meninggalkan pendidikan Islam
Nilai               -           Menyeru supaya mengekalkan nilai-nilai baik masyarakat Melayu

ii.         Ekonomi
Syarikat         -           Menggalakkan syarikat kerjasama
Dagang         -           Meminta British mengurangkan kemasukan orang dagang
Perniagaan  -           Menggalakkan perniagaan di kalangan orang Melayu
Tanah            -           Melarang orang Melayu menjualkan tanah mereka
Jimat              -           Menyeru orang Melayu berjimat cermat
Kampung      -           Meminta British mengadakan kampung khas Melayu di Kuala Lumpur

iii.       Politik

Raja                -           Mengkritik British yang mengurangkan kuasa Raja-Raja Melayu
Laksana         -           Mengkritik raja dan pembesar yang tidak melaksanakan kepimpinan                                      sewajarnya untuk rakyat
Pilih               -           Menolak dasar pilih kasih British dalam pentadbiran kerajaan
MAS               -           Menuntut diadakan Malay Administrative Service (M.A.S) untuk                                      melindungi    orang Melayu dalam perkhidmatan kerajaan
Bersatu          -           Menyeru orang Melayu bersatu di bawah satu pertubuhan kebangsaan
Tuntutan       -           Menentang tuntutan orang dagang terhadap politik tempatan

 (b)      Jelaskan isu-isu berkaitan wanita yang dibangkitkan dalam akhbar, majalah dan novel Melayu          pada tahun 1930-an.  (Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan 5 ms. 51 – 53)

Anak              -           Pendidikan untuk anak perempuan
Pendidikan  -           Menggalakkan wanita mendapatkan pendidikan untuk kemajuan diri
Kesopanan   -           Mendorong wanita menjaga kesopanan dengan nilai-nilai Islam dan                                       budaya Timur
Obor               -           Menggalakkan wanita menjadi obor untuk memajukan bangsa
Kebebasan   -           Kebebasan wanita dalam menentukan hala tuju kehidupannya
Negatif          -           Membuang pandangan negatif yang boleh menghalang kemajuan
Perpaduan   -           Perpaduan di kalangan guru-guru perempuan Melayu Johor

(a)       Nyatakan peranan yang dimainkan oleh Mohammad Eunos Abdullah melalui Kesatuan Melayu          Singapura (KMS)
            (Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan 5 ms. 54 – 55)

-                     Menjadi wakil KMS dalam pentadbiran British
-                     Menjadi wakil orang Melayu dalam Majlis Perundangan Negeri-Negeri Selat
-                     Melalui desakannya, kebajikan orang Melayu Singapura mendapat perhatian British
-                     Memperoleh sebuah kawasan petempatan khas bagi orang Melayu di Singapura
-                     Mendorong penubuhan cawangan KMS di Melaka, Pulau Pinang dan di Negeri-Negeri Melayu
 (b)      Apakah tujuan penubuhan Persatuan Sahabat Pena Malaya (PASPAM) ?
            (Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan 5 ms.  55)

-                     Menggalakkan ahli berkenal-kenal
-                     Menggalakkan ahli bertukar pendapat untuk memajukan diri dan bangsa
-                     Menggalakkan perpaduan dan persaudaraan di kalangan orang Melayu seluruh Semenanjung Tanah Melayu

(c)       Senaraikan tindakan-tindakan oleh Kesatuan Melayu Muda (KMM) yang menunjukkan             kesatuan ini bersifat politik.       (Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan 5 ms.  56)

-                     Bekerjasama dengan Jepun untuk menghalau British dari Tanah Melayu
-                     Menjadikan KMM sebagai badan propoganda Jepun
-                     Membeli Warta Malaya untuk dijadikan alat propoganda anti-British
-                     Mengelilingi Tanah Melayu untuk mendapatkan sokongan
-                     Menubuhkan cawangan KMM di Maahad Ihya Assyarif
-                     Menubuhkan tentera semut untuk menentang British

(d)       Apakah hasil daripada kongres Melayu yang telah diadakan pada tahun 1939 dan 1940 ?
            (Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan 5 ms.  56 - 57)

-                     Kemunduran orang Melayu dalam ekonomi dan pendidikan dibincangkan
-                     Layanan pilih kasih oleh British dalam pentadbiran kerajaan telah didedahkan
-                     Perjuangan kesatuan mendapat sokongan golongan intelek Melayu dan akhbar-akhbar Melayu
-                     Perpaduan orang Melayu untuk mengatasi permasalahan sosioekonomi dan politik dapat diwujudkan
-                     Perasaan kenegerian di kalangan orang Melayu dapat diatasi

BAB 3             :           KESEDARAN PEMBINAAN NEGARA DAN BANGSA

(a)       Apakah persamaan kandungan antara Undang-Undang Tubuh Kerajaan Johor pada tahun             1895 dengan Undang-Undang Tubuh Negeri Terengganu pada tahun 1911 ?
            (Ruj :   Buku Teks Sejarah Tingkatan Lima ms. 82 dan  84 – 85)

Pemerintahan-        Mengamalkan pemerintahan bercorak Raja Berperlembagaan.
Sultan              -         Sultan dibantu oleh Majlis Negeri / Majlis Mesyuarat Kerajaan dan Jemaah                       Menteri
MB                  -           Menteri Besar menjadi pengerusi Majlis Negeri / Majlis Mesyuarat                                      Kerajaan dan Jemaah Menteri.
Lantik             -           Menteri Besar dilantik oleh Sultan.
Jemaah         -           Menteri Besar dibantu oleh Jemaah Menteri.
Naib               -           Jemaah Menteri mempunyai kuasa melantik Naib Menteri Besar                                      dengan perkenan Sultan.
Jemaah         -           Jemaah Menteri mestilah berbangsa Melayu, Islam dan rakyat negeri
Taat                -           Menteri mesti mengangkat sumpah taat setia kepada Raja dan                                                 kerajaan
Pewaris         -           Pewaris takhta mestilah beragama Islam, berbangsa Melayu, lelaki dan                                     waris   Sultan .
Serah             -           Raja atau menteri dilarang menyerahkan negeri kepada kuasa lain
Melayu          -           Orang Melayu diiktiraf sebagai rakyat negeri
Islam              -           Islam sebagai agama negeri

(b)       Sistem pentadbiran dalam Persekutuan Negeri Sembilan dikatakan mempunyai                unsur  demokrasi. Jelaskan.
Perpatih        -           Mengamalkan sistem pemerintahan berdasarkan Adat Perpatih
Rakyat           -           Kedaulatan di tangan rakyat
Lantik            -           Perlantikan pemimpin dibuat dari peringkat paling bawah
YDP                -           Yang Dipertuan Besar tidak berhak melantik pembesar
Pembesar     -           Pembesar dilantik oleh Undang, Lembaga, Buapak dan Anak Buah
Runding        -           Keputusan yang dibuat oleh Yang Dipertuan Besar adalah hasil                                      perundingan dengan Undang
Mutlak           -           Tidak mengamalkan kuasa mutlak
Agih               -           Mengagihkan kuasa kepada individu mengikut peringkat
Muafakat      -           Permuafakatan antara suku dalam memilih pemimpin


BAB 4             :           PEMBINAAN NEGARA DAN BANGSA MALAYSIA

(a)       Nyatakan sebab-sebab Malayan Union diperkenalkan.
            (Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan 5  ms. 95 – 96)

-                     Sebagai persediaan untuk TM ke arah membentuk pemerintahan sendiri
-                     Untuk menjimatkan kos pentadbiran
-                     Melahirkan pentadbiran yang licin
-                     Mewujudkan pembangunan ekonomi yang seimbang antara negeri
-                     Membentuk satu bangsa Malayan Union
-                     Mengurangkan kuasa politik orang Melayu


 (b)      Sebutkan dua syarat Perjanjian Malayan Union.
            (Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan 5  ms. 96)
           
-                     Negeri Melayu Bersekutu, Negeri Melayu Tidak Bersekutu dan dua Negeri Selat disatukan
-                     Seorang Gabenor British dilantik untuk mengetuai Malayan Union.
-                     Majlis Eksekutif dan Majlis Undangan Malayan Union dibentuk
-                     Singapura diasingkan kerana kepentingannya sebagai pelabuhan bebas
-                     Kerakyatan Malayan Union berasaskan prinsip jus soli
-                     Raja-Raja Melayu menjadi ahli Majlis Raja-Raja Melayu
-                     Raja-Raja Melayu hanya membincangkan soal agama dan adat istiadat Melayu
-                     Seorang Pesuruhjaya Negeri dilantik di setiap negeri sebagai ketua pentadbir

 (c)      Senaraikan kelayakan untuk menjadi rakyat Malayan Union .
            (Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan 5  ms. 96)
-                     Sesiapa sahaja yang lahir di Tanah Melayu dan Singapura
-           Mereka yang berumur 18 tahun ke atas serta bermastautin di Tanah Melayu             selama 10 hingga 15 tahun       
-                     Mereka yang berumur kurang daripada 18 tahun yang merupakan anak warganegara di atas
-           Semua rakyat British daripada tanah jajahan takluknya

(d)       Nyatakan pelaksanaan sistem pentadbiran Malayan Union
            (Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan 5  ms. 96 - 97)
-                     Sebuah kesatuan diwujudkan
-                     Dikuasai oleh sebuah pemerintah pusat yang kuat
-                     Pentadbirannya tidak tertakluk kepada Singapura lagi
-                     Pentadbirannya terus kepada Parlimen British
-                     Menolak sistem politik Melayu
-                     Pentadbirannya diketuai oleh Gabenor
-                     Raja Melayu menjadi ahli Majlis Raja-Raja Melayu
-                     Majlis Eksekutif dan Majlis Perundangan Malayan Union menjalankan pentadbiran peringkat pusat
-                     Seorang Pesuruhjaya Negeri lantik mentadbir setiap negeri

(a)       Berikan dua situasi yang menyebabkan Raja-Raja Melayu menandatangani Perjanjian Malayan Union.      (Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan Lima ms. 98)
-                     diugut akan diturunkan daripada takhta
-                     masa yang singkat untuk berunding dengan Majlis Mesyuarat Negeri
-                     atas dasar setia kawan kepada British
 (b)      Nyatakan kedudukan Raja-Raja Melayu dalam Malayan Union.
            (Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan Lima ms. 99)

-                     Raja-Raja Melayu hanya menjadi ahli Majlis Raja-Raja Melayu
-                     Hilang kredibiliti sebagai ketua orang Melayu
-                     Tiada sebarang kuasa
-                     Hanya boleh membincangkan soal agama dan adat istiadat Melayu
-                     Tida kuasa untuk memungut zakat fitrah

(c)       Sebutkan kesan-kesan syarat kerakyatan malayan Union yang longgar terhadap kedudukan             orang Melayu..        (Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan Lima ms. 99)

-                     Mengancam status quo orang Melayu sebagai peribumi
-                     Jumlah orang Melayu akan menjadi kecil
-                     Ekonomi orang Melayu menjadi mjundur
-                     Ketinggalan dalam bidang pendidikan

 (d)      Apakah reaksi yang ditunjukkan oleh orang Melayu sebagai tanda bantahan mereka           terhadap gagasan Malayan Union.     (Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan Lima ms. 100 - 101)
-                     Menyuarakan bantahan melaui akhbar-akhbar Melayu
-                     Mengadakan demonstrasi sedara damai
-                     Menghidupkan semula persayuan-persayuan Melayu untuk menentang Malayan Union
-                     Menghantar telegram / surat bantahan ke Pejabat Tanah Jajahan di London
-                     Mengadakan kongres di kalangan orang Melayu
-                     Menubuhkan UMNO untuk menentang Malayan Union
-                     Mengadakan rapat umum
-                     Raja-Raja Melayu berkumpul di Kuala Kangsar untuk menyatakan bantahan

(a)        Jelaskan faktor-faktor yang mendorong orang Melayu menentang Malayan Union.
            (Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan Lima ms. 98 – 99)

Ugut               -           Harold MacMichael mengugut Raja-Raja Melayu akan diturunkan takhta                                      jika enggan menerima Malayan Union.
Singkat          -           Sultan tidak diberikan masa cukup untuk berunding dengan Majlis                                      Mesyuarat Negeri
Hakis              -           Penghakisan kuasa Raja-Raja Melayu dalam Malayan Union.
Majlis             -           Raja-raja Melayu hanya menjadi ahli Majlis Raja-Raja Melayu tanpa                                      sebarang kuasa.
Wibawa                    Raja-Raja Melayu hilang kewibawaan sebagai ketua orang Melayu.
Agama           -           Raja-Raja Melayu hanya boleh membincangkan hal-hal agama Islam dan                                      adat istiadat Melayu sahaja.
Zakat             -           Raja-Raja tidak mempunyai kuasa untuk memungut zakat fitrah.
Kerakyatan   -           Orang Melayu menolak syarat kerakyatan yang longgar.
Ancam           -           Mengancam status quo orang Melayu sebagai peribumi.
Jumlah          -           Jumlah orang Melayu menjadi kecil dengan kemasukan orang dagang.
Mundur         -           Ekonomi dan pendidikan orang Melayu akan bertambah mundur.
Warisan         -           Orang Melayu akan kehilangan warisan tamadun dan sejarah yang dibina                                      oleh     Kesultanan Melayu Melaka.
 (b)      Apakah implikasi hasil daripada bantahan orang Melayu terhadap Malayan Union ?
            (Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan Lima ms. 100)
Menyatu         -           Berjaya menyatukan orang Melayu.
Pertahan         -           Memperlihatkansemangat orang Melayu mempertahankan status-quo                                      mereka.
UMNO            -           Bantahan ini melahirkan UMNO.
Runding         -           Mendorong British memulakan rundingan dengan Raja-Raja Melayu dan                                     UMNO
Persekutuan   -           Hasil rundingan, Persekutuan Tanah Melayu telah dibentuk.
Batal                -           British membatalkan Malayan Union.
Bentuk            -           British akan membentuk sistem politik dan pentadbiran yang lebih baik.

BAB 5             :           PEMBINAAN NEGARA DAN BANGSA YANG MERDEKA  SURUHANJAYA REID

1.         Suruhanjaya Reid telah dibentuk pada bulan Mac 1956 bagi membincangkan dan              menyusun  perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka.
2.         Suruhanjaya ini telah diketuai oleh Lord Reid (Hakim British) yang bertindak sebagai             pengerusi,  manakala ahli yang lain ialah Sir Ivor Jennings (England), Sir William McKell             (Bekas Gabenor Jeneral Australia), Tuan B.Malik (Hakim Mahkamah Tinggi India) dan       Tuan Abdul Hamid    (Pakistan).
3.         Tugas suruhanjaya ini adalah untuk merangka sebuah perlembagaan bagi Persekutuan             Tanah Melayu yang akan merdeka.
4.         Beberapa isu menjadi panduan suruhanjaya ini, antaranya termasuklah pembentukan            sebuah kerajaan persekutuan yang kuat dan pemberian kuasa autonomi kepada                           negeri  dalam bidang tertentu.
5.         Suruhanjaya ini juga mengambil kira isu kedudukan Raja-Raja Melayu dan hak istimewa             orang  Melayu.
6.         Pewujudan satu bangsa Persekutuan Tanah Melayu juga diberikan perhatian.
7.         Suruhanjaya ini telah menerima sebanyak 131 memorandum daripada pelbagai pihak.                 Ini termasuklah daripada Raja-Raja Melayu, orang perseorangan dan pertubuhan            politik.
8.         Sebagai kerajaan, cadangan Parti Perikatan telah diberikan perhatian utama.
9.         Cadangan-cadangan Suruhanjaya Reid ini telah diterbitkan pada bulan Februari 1957.
10.       Parlimen British menerima cadangan tersebut pada bulan Mei 1957. Majlis Mesyuarat             Perundangan Persekutuan Tanah Melayu telah mengesahkannya pada 17 Ogos 1957.             Hasilnya, lahirlah Perlembagaan Kemerdekaan 1957.
11.       Satu isu hangat ialah kerakyatan jus soli. Kerakyatan ini yang menjadi tuntutan orang             dagang tidak dapat diterima oleh orang Melayu.
12.       Ini adalah kerana prinsip kerakyatan jus soli memberikan hak sama rata kepada semua             kaum dan ini dianggap boleh melemahkan lagi kedudukan orang Melayu.
13.       Namun selepas beberapa rundingan dibuat, RajaRaja Melayu telah menerima                 kerakyatan jus soli  dengan syarat orang bukan Melayu mengiktiraf kedudukan                istimewa orang Melayu dalam  Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu.
14.       Dengan tolak ansur ini satu pakatan murni antara kaum telah terbina di Persekutuan             Tanah Melayu yang merdeka.
15.       Perkara lain yang telah dipersetujui termasuklah agama Islam sebagai agama rasmi             Persekutuan   Tanah Melayu dan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.

ISI-ISI PENTING PERJANJIAN PERSEKUTUAN TANAH MELAYU 1957

1.         Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957 telah ditandatangani oleh Raja-Raja Melayu            dan British pada 15 Ogos 1957.
2.         Perjanjian ini telah melahirkan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957 yang             berasaskan     Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948.
3.         Antara isi pentingnya termasuklah:
            a.         Pembentukan sebuah Kerajaan Persekutuan.
            b.         Pemisahan antara kuasa persekutuan dengan kuasa negeri melalui Senarai             Persekutuan   dan Senarai Negeri.
            c.         Institusi Raja dijadikan Raja Berperlembagaan pada peringkat negeri dan negara.
            d.         Tiga jenis kerakyatan diwujudkan, iaitu secara Kuat KuasaUndang-undang,    Permohonan dan Naturalisasi. Prinsip jus soli diterima.
            e.         Kedudukan istimewa orang Melayu dikekalkan.
            f.          Agama Islam sebagai agama rasmi Persekutuan.
            g.         Tanah Simpanan Melayu dikekalkan.
            h.         Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.
            i.          Yang di-Pertuan Agong menjadi ketua negara.
            j.          Pentadbiran negara bersifat demokrasi berparlimen, iaitu Dewan Rakyat dan                        Dewan Negara terletak di bawah kuasa Parlimen.
            k.         Pada peringkat negeri, Menteri Besar menjadi pelaksana pentadbiran dan beliau                         dibantu  oleh Dewan Undangan Negeri dan EXCO.

4.         Prinsip-prinsip Perlembagaan Kemerdekaan 1957 ini adalah satu penerusan kepada             pembinaan     negara dan bangsa yang kukuh, sistematik dan berperundangan.
5.         Unsur Kesultanan Melayu digabungkan dengan sistem birokrasi Barat untuk    membentuk   identiti negara dan bangsa Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka.

KEPENTINGAN PERJANJIAN PERSEKUTUAN 1948

1.         Akhirnya persetujuan yang telah dicapai menerusi pakatan murni ini , membolehkan             sebuah kerajaan demokrasi dengan konsep Raja Berperlembagaan dibentuk.
2.         Pemimpin Melayu dan bukan Melayu menyokong pakatan ini kerana mereka menyedari             bahawa pakatan ini akan mewujudkan perpaduan yang jitu antara kaum-di                        Persekutuan Tanah Melayu.
3.         Sebelum ini, masyarakat di Tanah Melayu menghadapi masalah perpaduan kaum akibat             perbezaan kebudayaan dan fahaman politik. Menerusi pakatan murni, keharmonian             kaum dapat    dicapai tanpa menumpahkan darah.
4.         Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957 telah memberikan hak mutlak kepada        mengikut acuan sendiri.
5.         Dengan pengalaman sejarah yang sama, setiap kaum berusaha untuk melahirkan  identiti masyarakat yang merdeka.
6.         Perbezaan warna kulit, agama, bahasa dan bangsa, diketepikan. Kini, rakyat menikmati      apa yang telah dibincangkan dan dipersetujui dalam Perlembagaan Persekutuan          Tanah Melayu 1957

BAB 6 :           PENGUKUHAN NEGARA DAN BANGSA MALAYSIA

1.         Idea pembentukan Malaysia telah dikemukakan sejak awal abad ke-19.
            a)        Nyatakan cadangan yang dikemukakan oleh pemimpin tempatan dan luar                          negara ke arah pembentukan Malaysia?       
                                                           
Isi
Huraian
Brassey
Lodr Brassey mencadangkan British menggabungkan Sarawak dan Sabah dengan Negeri2 Melayu dan Negeri2 Selat
MacDonald
Sir Malcolm MacDonald mencadangkan Sarawak, Sabah, Singapura, Brunei dan Persekutuan Tanah Melayu digabungkan
Dato’ Onn
Dato’ Onn Ja’afar mencadangkan Persekutuan Tanah Melayu dinamai Malaysia kerana British akan menggabungkan negeri Sarawak, Sabah, Brunei dan Singapura dengan Persekutuan Tanah Melayu
Kuan Yew

Lee Kuan Yew mendesak British berunding dengan Tunku Abdul Rahman untuk menggabungkan Singapura dan Persekutuan Tanah Melayu sahaja
Tunku
27 Mei 1961 menyetujui gagasan Malaysia dan mencadangkan pembentukkannya.
            b)        Huraikan faktor-faktor sosio-ekonomi yang mempengaruhi gagasan                                                 pembentukan Malaysia?                                                             
Isi
Huraian
Imbang
Pembentukan Malaysia adalah untuk mengimbangi jumlah dan kadar pertumbuhan kaum negeri anggota
Kemerdekaan
Pembentukan Malaysai bertujuan untuk menyegerakan kemerdekaan bagi negeri-negeri anggota
Maju
Untuk memajukan negeri-negeri yang belum membangun seperti Sabah dan Sarawak
Dekolonisasi
Pembentukan Malaysia selari dengan dasar dekolonisasi British
Setia kawan
Memperlihatkan kesepakatan dan semangat setia kawan antara Persekutua Tanah melayu dengan Sabah, Sarawak dan Singapura
Pelaburan
Mewujudkan satu pasaran yang lebih luas bagi menggalakkan pelaburan
Pertanian
Menggalakkan perkembangan industri pertanian
Sumber
Kerjasama serantau dapat memanfaatkan sumber-sumber di negeri-negeri anggota
Bahan mentah
Tanah Melayu (getah dan bijih timah), Sarawak Sabah (balak) dan Brunei (minyak)


a). Cadangan-cadangan awal ke arah pembentukan Malaysia.

Brassey
Lord Brassey mencadangkan kerajaan British menggabungkan Sarawak dan Sabah dengan Negeri-Negeri Melayu dan Negeri-Negeri Selat.
Mac Donald
Malcom Mac Donal mencadangkan Sarawak, Sabah, Singapura, Brunei dan Persekutuan Tanah Melayu digabungkan.
Dato’ Onn
Dato’ Onn mencadangkan Tanah Melayu yang merdeka dinamakan Malaysia.
Marshall        
David Marshall dan Lim Yew Hock turut mencadangkan pembentukan Malaysia.
Lee
Lee Kuan Yew mendesak British berunding dengan Tunku Abdul Rahman untuk menggabungkan Singapura dengan Persekutuan Tanah Melayu.
TAR    
Tunku Abdul Rahman tidak bersetuju dengan penggabungan kerana akan berlaku ketidakseimbangan penduduk.
Setuju
akhirnya Tunku Abdul Rahman bersetuju dengan penggabungan.

   b). Faktor-faktor yang mempengaruhi pembentukan Malaysia.

Sosialis
perkembangan pengaruh Barisan Sosialis yang mengugat kemerdekaan Singapura.
Komunis
bimbang terhadap ancaman dan pengaruh Parti Komunis Malaya.
Benteng
penyertaan Singapura, Sarawak dan Sabah dapat menjadi benteng
menghadapi ancaman komunis.
Kemerdekaan
mempercepatkan kemerdekaan Sarawak, Sabah dan Singapura.
Dekolonisasi 
menjayakan proses dekolonisasi British di Asia Tenggara selaras dengan usul PBB.
Kestabilan
dapat mewujudkan kestabilan politik di Asia Tenggara.
Kawal
British dapat mengawal kepentingan mereka terutama pengkalannya di Singapura.
Pasaran
mewujudkan pasaran yang lebih luas.
Galak
menggalakkan pelaburan dan perkembangan industri pertanian.
Kerjasama
mewujudkan kerjasama ekonomi untuk memanfaatkan keistimewaan yang ada.
Imbang          
mengimbangi jumlah dan kadar pertumbuhan kaum di kalangan negara-negara anggota.
Kesepakatan 
mewujudkan kesepakatan dan semangat setiakawan antara negara anggota.

  Perjanjian Malaysia telah ditandatangani di London pada 9 Julai 1963 sehingga     membawa kepada beberapa peristiwa penting antaranya penubuhan Akta             Malaysia.

            a)         Apakah yang dimaksudkan dengan Akta Malaysia?                    
                        Akta yang menggabungkan Persekutuan Tanah Melayu, Singapura,                                                  Sarawak dan Sabah membentuk negara Malaysia
           
            b)         Siapakah tokoh yang memperkenankan Akta Malaysia?
                        Ratu Elizabeth II
           
            c)         Senaraikan pihak-pihak yang terlibat dalam meluluskan Akta Malayisa.
                                                                                                                       
                        i)          Parlimen British
                        ii)         Parlimen Tanah Melayu
                        iii)        Dewan Perhimpunan Singapura
                        iv)        Majlis Undangan Sarawak
                        v)         Majlis Undangan Sabah
           
            d)         Akta Malaysia telah memperuntukkan beberapa perkara yang telah                                                 diterima dan dimasukkan ke dalam Perlembagaan Malaysia.                                           Nyatakan inti pati Perjanjian Malaysia 1963.                                       

                        i)          Semua urusan hal ehwal adalah menjadi tanggungjawab Kerajaan                                     Persekutuan
ii)         Agama Islam merupakan agama Persekutuan kecuali Sarawak dan sabah tetapi agama lain bebas diamalkan
iii)        Bahasa Melayu merupakan bahasa kebangsaan tetapi bahasa Inggeris dan bahasa lain masih boleh digunakan
iv)        Bagi negeri Sarawak dan Sabah, bahasa rasmi ialah bahasa Inggeris sehinnga 10 tahun tahun selepas Hari Malaysia
v)         Sabah dan Sarawak diberi kuasa mengawal hal ehwal imigresen dan perkhidmatan
vi)        Sarawak memperolehi 24 kerusi, Sabah 15 kerusi dan Singapura 15 kerusi bagi perwakilan parlimen dalam pilihanraya
vii)       Rakyat bumiputera di Sarawak dan Sabah mendapat taraf yang sama dengan orang Melayu di Persekutuan Tanah Melayu



BAB 7             :           SISTEM PEMERINTAHAN DAN PENTADBIRAN NEGARA MALAYSIA

LAMBANG-LAMBANG NEGARA
1.         Setiap rakyat perlu menunjukkan kesetiaan, kesanggupan untuk berkorban dan                    kecintaan terhadap tanah air.
2.         Untuk melahirkan perasaan tersebut, lambang negara telah diwujudkan.
3.         Antara lambang negara kita termasuklah jata negara, bendera kebangsaan dan lagu             kebangsaan.
4.         Tujuannya supaya rakyat sentiasa bersemangat, bersatu padu dan sanggup berkorban             demi mempertahankan kedaulatan negara Malaysia.

JATA NEGARA
1.         Setiap negara mempunyai jata negara masing-masing. Jata negara Malaysia menjadi             lambang kemegahan penduduk negara ini.
2.         Setiap lambang pada jata negara mempunyai maksud yang tertentu.

BENDERA KEBANGSAAN
1.         Bendera kebangsaan membezakan Malaysia daripada negara lain.
2.         Bendera kebangsaan berfungsi untuk membangkitkan semangat perjuangan.
3.         Bendera kebangsaan berkibar megah di negara kita sebaik-baik sahaja bendera Union             Jack diturunkan pada tengah malam 31 Ogos 1957.
4.         Pada tahun 1949, sebuah jawatankuasa telah ditubuhkan untuk membuat perakuan             berhubung     dengan reka bentuk bendera Persekutuan Tanah Melayu.
5.         Majlis Perundangan Persekutuan telah mengadakan pertandingan pada peringkat             kebangsaan  bagi memilih bendera Persekutuan Tanah Melayu yang baru.
6.         Seramai 373 orang pereka bentuk telah mengambil bahagian dan tiga reka bentuk            bendera dipilih ke peringkat akhir.
7.         Majlis Perundangan Persekutuan dan akhbar The Malay Mail menjemput orang ramai             memberikan pendapat Tentang reka bentuk bendera tersebut.
8.         Pada 28 November 1949, akhbar The Malay Mail telah menyiarkan keputusan majoriti            orang  ramai. Reka bentuk ciptaan Encik Mohamad Hamzah, arkitek kerajaan di Johor,            telah terpilih.
9.         Pada 22 dan 23 Februari 1950, beberapa pindaan telah dibuat terhadap reka bentuk           bendera tersebut sebelum diluluskan oleh Majlis Perundangan Persekutuan pada 19 April 1950.
10.       Pada 19 Mei 1950, King George VI telah memperkenankan reka bentuk bendera           Persekutuan Tanah Melayu yang baru itu.
11.       Bendera Persekutuan Tanah Melayu berkibar buat kali pertama pada 26 Mei 1950 di             perkarangan Istana Sultan Selangor dengan dihadiri oleh DYMM Raja-Raja Melayu dan             pegawai-pegawai King George VI.
12.       Bendera kebangsaan menimbulkan rasa bangga kita terhadap negara kita. Bendera             Malaysia dikenali juga dengan nama Jalur Germilang.
13.       Di Malaysia, Jalur Gemilang sentiasa dikibarkan dalam majlis dan adat istiadat rasmi.                   Misalnya, pada Hari Kebangsaan dan Hari Keputeraan Duli Yang Maha Mulia Yang di-       Pertuan Agong, bendera Malaysia dikibarkan di semua bangunan kerajaan dan juga             premis persendirian sebagai tanda ketaatan kita kepada raja dan negara.
14.       Kita berasa menjadi lebih patriotik apabila Jalur Gemilang dikibarkan. Kita lebih                bersemangat apabila setiap rakyat Malaysia menjadikan bendera kebangsaan sebagai        simbol perpaduan, kebanggaan dan kedaulatan.
15.       Perasaan sedemikian memang wajar tersemat dalam sanubari setiap rakyat Malaysia.        Sebagai  warganegara Malaysia yang baik, kita bertanggungjawab menghargai,                     menghormati, memuliakan dan memahami maksud yang dilambangkan oleh bendera   kebangsaan kita.

LAGU KEBANGSAAN
1.         Sebelum merdeka lagu kebangsaan negara kita ialah lagu kebangsaan British, iaitu God             Save the Queen.
2.         Lagu kebangsaan negara kita dikenali dengan tajuk Negaraku.
3.         Lagu Negaraku dicipta pada tahun 1957.
4.         Pemilihan lagu ini dibuat oleh Tunku Abdul Rahman yang mengetuai sekumpulan             jemaah hakim  di Dewan Polis Depoh, Kuala Lumpur.
5.         Pasukan Pancaragam Polis Diraja telah memperkenalkan empat buah lagu. Lagu Terang    Bulan, iaitu lagu kebangsaan negeri Perak telah dipilih kerana mempunyai unsur          kemelayuan.
6.         Majlis Raja-Raja Melayu telah memperkenankan keputusan jemaah hakim tersebut.
7.         Lirik lagu kebangsaan ini telah digubah semula oleh Encik Saiful Bahri berdasarkan lagu             Terang Bulan.
8.         Lirik lagu kebangsaan negara menggambarkan kesetiaan rakyat yang tidak berbelah             bagi kepada     tanah air.
9.         Lirik lagu kebangsaan juga menuntut kita supaya bersyukur, taat kepada raja dan    sanggup berkorban demi mempertahankan negara.
10.       Lagu kebangsaan membangkitkan semangat patriotik dan cinta akan tanah air. Semua       orang             bangga dengan lagu kebangsaan negara.

(a)        Senaraikan TIGA lambang negara Malaysia
            i.          Bendera kebangsaan
ii.         Jata Negara
iii.        Lagu kebangsaan
(b)       Berikan DUA peristiwa yang membawa kepada pengibaran bendera Malaysia
            i.          Hari Kcbangsaan
ii.         Hari Keputeraan Duli Yang Maha Mulia Yang di-Pertuan Agong
(c)        Nyatakan DUA tempat bendera Malaysia dikibarkan
            i.          Semua bangunan kerajaan
ii.         Premis persendirian
(d)       Nyatakan TIGA perkara yang digambarkan oleh lirik lagu kebangsaan Malaysia.
            i.          Kesetiaan rakyat yang tidak berbelah bagi kepada tanah air
ii.         Menuntut rakyat supaya bersyukur dan taat kepada raja
iii.                Sanggup berkorban demi mempertahankan negara
iv.                 

BAB 8             :           PEMBANGUNAN DAN PERPADUAN UNTUK KESEJAHTERAAN

 (a)      Huraikan perkembangan ke arah pembentukanDasar Pendidikan Negara sebelum             kemerdekaan negara PersekutuanTanah Melayu.
            (Ruj :   Buku Teks Sejarah Tingkatan Lima ms. 212 – 215)

i.          Laporan Barnes 1950

Barnes           -           Bermula dengan Laporan Barnes 1950.
Bubar             -           Semua sekolah vernakular dibubarkan dan digantikan dengan sekolah                                               kebangsaan.
BM                  -           Sekolah kebangsaan dicadang menggunakan bahasa Melayu sebagai                                                 bahasa  pengantar di peringkat sekolah rendah.
BI                    -           Di peringkat menengah dan lebih tinggi,  digunakan bahasa Inggeris.

ii.         Laporan Fen-Wu

Fen-Wu         -           Laporan Fen-Wu mencadangkan sekolah vernakular Cina dikekalkan.

iii.       Ordinan Pelajaran 1952

Ordinan         -           Ordinan Pelajaran 1952 mencadangkan dua sistem persekolahan yang                                              menggunakan  pengantar bahasa  Melayu dan bahasa Inggeris.
Sedia              -           Pengajaran bahasa Cina dan Tamil disediakan jika ada permintaan                                                      daripada ibu bapa.
Wajib             -           Bahasa Melayu wajib diajar di sekolah Inggeris dan bahasa Inggeris wajib                                          diajar di sekolah Melayu.

iv.        Penyata Razak 1956

Razak             -           Penyata Razak  mengemukakan sistem persekolahan sama bagi semua                                     penduduk.
Seragam       -           Kurikulum yang seragam dan bercorak kebangsaan.
Umum           -           Sekolah Umum (rendah) dan Sekolah Jenis Umum (rendah) ditubuhkan.
Pengantar    -           Sekolah Umum menggunakan bahasa Melayu sebagai pengantar dan                                      Sekolah Jenis Umum (rendah) menggunakan bahasa Inggeris sebagai                                      bahasa pengantar
Menengah    -           Sekolah menengah Melayu menggunakan bahasa Melayu sebagai                                      pengantar manakala Sekolah menengah Inggeris menggunakan bahasa                                      Inggeris.
Semua           -           Bahasa Melayu dan bahasa Inggeris wajib diajar di semua sekolah.


 (b)      Nyatakan langkah-langkah yang dilaksanakan untuk memartabatkan Bahasa Melayu sebagai         bahasa kebangsaan.  (Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan Lima ms. 216)

DBP                -           Menubuhkan Dewan Bahasa dan Pustaka pada 1965.
Minggu         -           Melancarkan “Minggu Bahasa” dan “Bulan Bahasa” untuk                                      menggalakkan penggunaan bahasa Melayu.
Slogan           -           Melancarkan slogan “Bahasa Jiwa Bangsa” pada 1960.
Sekolah         -           Menubuhkan sekolah menengah yang menggunakan pengantar                                      bahasa Melayu.
Akta               -           Meluluskan Akta Bahasa Kebangsaan pada 1967.
Tukar             -           Menukarkan bahasa pengantar di sekolah menengah Inggeris kepada bahasa                        kebangsaan pada 1970.
UKM               -           Menubuhkan Universiti Kebangsaan Malaysia pada 1977.
Pengantar    -           Menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di semua                                     sekolah bermula pada 1982.
Mahkamah   -          Menggunakan bahasa Melayu di mahkamah bermula pada 1990.

 Berdasarkan pengetahuan Sejarah anda, nyatakan cadangan-cadangan yang dikemukakan dalam Penyata Razak. 

Umum                        -           Sekolah umum dan sekolah jenis umum ditubuhkan
Pengantar                  -           Sekolah umum menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa
                                                pengantar dan sekolah jenis umum guna bahasa ibunda
Wajib                          -           Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris wajib diajar di semua sekolah
Sukatan                      -           Semua sekolah menggunakan sukatan yang sama
Bahasa Melayu          -           Sek.menengah Melayu ditubuhkan dan menggunakan bahasa                                                 Melayu sebagai bahasa pengantar

b) Jawatankuasa Rahman Talib diebntuk untuk mengkaji perlaksanaan Penyata Razak.Apakah perkara-perkara yang dicadangkan oleh jawatankuasa tersebut?

Dijadikan                    -           Sekolah umum dijadikan sekolah kebangsaan,sek.jenis umum
                                                dijadikan sek.jenis kebangsaan
Percuma                     -           Pelajaran sek rendah percuma diberikan
Guna                           -           Penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan diperluas
Pengantar                 -            Bahasa Melayu dijadikan bahasa pengantar di semua sekolah
                                                menengah
Islam                         -            Pendidikan Islam diajar di semua sekolah yang mempunyai
                                                sekurang-kurangnya 15 orang murid Islam
Ibunda                       -            Bahasa ibunda(Cina & Tamil) diajar jika melebihi 15 murid
Awam                       -             Semua peperiksaan awam dijalankan dalam bahasa kebangsaan

Wawasan 2020 merupakan gagasan Negara kita untuk menjadi sebuah Negara maju menurut acuan kita sendiri.Huraikan kesemua cabaran yang disebut oleh Tun Dr.Mahathir bagi merealisasikan Wawasan 2020

Bersatu                - Membina bangsa Malaysia yang bersatu padu
Bebas                   - Membina masyarakat yang berjiwa bebas dan berkeyakinan
Demokratik          -Memupuk dan membina masyarakat demokratik yang matang
Bermoral              -Mewujudkan masyarakat yang bermoral dan beretika
Matang                 - Mewujudkan masyarakat yang matang,liberal dan bertoleransi
Saintifik                -Membina masyarakat yang maju dan  saintifik
Penyayang            - Mewujudkan masyarakat yang berbudaya penyayang
Adil                      -Menjamin sebuah masyarakat yang adil dan saksama ekonominya
Makmur               - Memupuk dan membina masyarakat makmur
                                                     

BAB 9             :           MALAYSIA DALAM KERJASAMA ANTARABANGSA          

(a)       Huraikan sebab-sebab berlakunya Peranng Dunia Pertama pada 1914 – 1918.
            (Ruj :   Buku Teks Sejarah Tingkatan Lima ms. 229 – 231)

Nasionalisme          -           Berlaku disebabkan kemunculan nasionalisme di Eropah.
Negara                      -           Negara-negara kecil di Eropah bersatu membentuk sebuah negara bangsa   
Jajahan                     -           Kuasa-kuasa besar ini berlumba-lumba untuk mendapatkan tanah jajahan.
Bukti                          -           Nasionalisme yang kuat menyebabkan kuasa besar ini sanggup berperang                              untuk membuktikan kekuasaan masing-masing.
Pakatan                     -           Wujudnya pakatan negara-negara Eropah iaitu Perikatan Kuasa Tengah                                    dan Pakatan   Bertiga.
Ekonomi                   -           Persaingan kuasa-kuasa besar merebut peluang ekonomi.
Ferdinand                 -           Archduke Franz Ferdinand iaitu pewaris takhta Austria-Hungary     dan                           isterinya telah dibunuh oleh pengganas Serbia.
Serbia                       -           Austria yang mendapat sokongan Jerman mengisytiharkan perang                                                 terhadap Serbia.
Perancis                    -           Jerman yang menyerang Perancis melalui negara berkecuali Belgium                                  menimbulkan  kemarahan Britain.
Britain                       -           Britain meminta bantuan Amerika Syarikat menentang Jerman.
Amerika                    -           Jerman menyerang kapal dagang Amerika Syarikat menyebabkan                                                 Amerika turut terlibat dalam perang itu.

(b)       Apakah kesan-kesan akibat Perang Dunia Pertama ?
            (Ruj :   Buku Teks Sejarah Tingkatan Lima ms. 230 – 231)

Beraja            \-           Tamatnya pemerintahan beraja di Eropah.
Versailles      -           Termerainya Perjanjian Versailles
Negara          -           Terbentuk beberapa buah negara baru di Eropah
Liga                -           Pembentukan Liga Bangsa
Inflasi             -           Inflasi dan pengangguran
Hutang          -           Tanggungan hutang yang banyak akibat perbelanjaan perang
Pasaran         -           Pasaran dunia dikuasai oleh Amerika Syarikat dan Jepun
Nyawa           -           Kehilangan nyawa yang banyak


Kegagalan Perjanjian Versailles menyelesaikan masalah Perang Dunia Pertama telah menyebabkan tercetusnya Perang Dunia Kedua (1942 – 1945) dan kebuntuan penyelesaian Perang Dunia Kedua ini pula menimbulkan bibit-bibit perpecahan yang akhirnya membawa kepada kemunculan blok dunia dan Perang Dingin.
(a)       Nyatakan perkara-perkara dalam Perjanjian Versailles yang menimbulkan rasa tidak puas hati     pemimpin Jerman.            (Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan Lima ms. 232)

-                     Kehilangan tanah jajahan
-                     Pampasan perang yang tinggi
-                     Diarah mengurangkan saiz angkatan tenteranya

(b)       Sebutkan kesan-kesan langsung akibat Perang Dunia Kedua.
            (Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan Lima ms. 233 - 234)

            -           Negara Jerman terbahagi kepada Jerman Barat dan Jerman Timur
-                     Runtuhnya sistem imperialisme Barat
-                     Kemerdekaan satu demi satu tanah jajahan daripada kuasa-kuasa besar Eropah.
-                     Penubuhan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu
-                     Jumlah korban nyawa yang tinggi.

(c)        Apakah maksud blok dunia ?          (Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan Lima ms. 234)

            -           Merujuk kepada negara-negara yang sehaluan bersatu dan bertindak bersama                         untuk menjaga kepentingan ahli.
-                     Blok ini tampil dalam pelbagai bentuk sama ada berdasarkan aspek politik, ekonomi dan geografi.

(d)       Berikan sebab berlakunya Perang Dingin.
            (Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan Lima ms. 234 - 235)

-                     Ideologi dan fahaman politik yang berbeza
-                     Persaingan antara blok kapitalis yang diketuai oleh Amerika dengan blok komunis yang diketuai oleh Siviet Union.
-                     Mahu membuktikan kekuatan masing-masing tanpa konflik senjata
-                     Berusaha menyebarkan pengaruh masing-masing di Eropah dan Asia.
-                     Mahu memajukan kepentingan masing-masing di Eropah dan Asia

( a )      Apakah yang anda faham dengan ‘blok dunia’
                  I.    Negara-negara yang sehaluan yang berusaha untuk bersatu
ii.      Bertindak secara bersama bagi menjaga kepentingan ahli
iii.    Tampil dalam pelbagai bentuk iaitu berdasarkan aspek politik, ekonomi politik.

(b)       Berikan TIGA bentuk persaingan ideologi dan politik antara kedua-dua blok tersebut.

            i.          Kedua-dua blok ingin membuktikan kekuatan
ii.                  Berusaha menyebarkan pengaruh
iii.                Memajukan kepentingan masing-masing di eropah
iv.                Propaganda dan bantuan ekonomi

 (c)       Berikan dua kesan perang dingin

            i.          Pembentukan blok dunia
ii.                  Penubuhan NATO
iii.                Pakatan Warsaw
iv.                Pertubuhan perjanjian Asia Tenggara
v.                  Perlumbaan senjata

 ( d )     Apakah pendirian dasar luar Malaysia terhadap Blok Dunia di atas dalam era Perang Dingin.
            i.          Berkecuali tidak menyebelahi mana-mana Blok Dunia
            ii.         Mengadakan hubungan baik dengan semua Negara
            iii.        Bersama ASEAN mengistiharkan Zon Aman Bebas dan Bekecuali (ZOPFAN)
            iv.        Mengistiharkan Asia Tenggara Zon Bebas Senjata Nuklear
                      

(a)       Apakah faedah-faedah yang diperoleh Malaysia sebagai anggota Komanwel.
            (Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan Lima ms. 242 – 244)

Pertahanan  -           Mendapat bantuan pertahanan daripada negara-negara komanwel dalam menyekat                    perjuangan Parti Komunis Malaya.
Bantuan        -           Membuat perjanjian pertahanan dengan Britain, Australia dan New Zealand yang              menjanjikan bantuan sekiranya Malaysia diserang oleh mana-mana pihak                            semasa  Konfrontasi.
Kerjasama  -           Mengadakan kerjasama pertahanan dengan negara-negara komanwel.
CHOGM         -           Mesyuarat CHOGM memberi ruang untuk Malaysia membincangkan hal-hal                         kepentingan bersama.
Anjur              -           Menganjurkan mesyuarat CHOGM.
Langkawi      -           Mengisytiharkan Deklerasi Langkawi yang bersepakat mengawal dan    mengatasi                   pencemaran.
Aparteid        -           Memberi peluang untuk menyuarakan penentangan terhadap dasar aparteid.
Cukai             -           Eksport Malaysia ke negara komanwel dikenakan cukai yang    rendah.
Colombo       -           Rancangan Colombo menyediakan teknikal dan biasiswa dalam bidang                                      pendidikan.
Sukan            -           Berjaya menganjurkan Sukan Komanwel 1998.

SEMOGA SUKSES SPM 2011 
 

















(b)       Huraikan peranan Malaysia dalam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).
            (Rujuk : Buku Teks Sejarah Tingkatan Lima ms. 245 – 246)

Bantu             -           Membantu menyelesaikan konflik antarabangsa
Congo                        -           Dipilih menyertai pasukan pendamai PBB menamatkan perang saudara di Congo.
Namibia        -           Dipilih mewakili pasukan pengaman PBB ke Namibia untuk membantu negara itu                           mencapai kemerdekaan.
Iran                 -           Menghantar pasukan pemerhati ke sempadan Iran – Iraq .
Kampuchea  -           Menghantar pasukan pemerhati ke Kampuchea.
Bosnia                       -           Menghantar pasukan pengaman ke Bosnia.
Aparteid        -           Menentang dasar aparteid.
Antartika      -           Menyarankan agar benua Antartika menjadi warisan dunia  yang menjadi hak                                              milik    semua negara.
Bank               -           Menjadi ahli Bank Dunia.
Dadah                        -           Lantang memerangi gejala penyalahgunaan dadah.
Agensi                       -           Bekerjasama dan menyertai beberapa agensi di bawah PBB.
Majlis             -           Dipilih menjadi ahli Majlis Keselamatan PBB.
Razali             -           Tan Sri Razali Ismail menjadi pengerusi Perhimpunan Agung   PBB.
Myanmar      -           Beliau dilantik sebagai wakil PBB untuk menyelesaikan konflik                                                                         politik Myanmar.
Palestin         -           Mendesak PBB menyelesaikan isu Palestin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Entri yang lepas lepas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...