Selasa, 13 September 2011

SEJARAH 2 (Bahagian B Asia)STPM TEMA 1


Bincangkan struktur masyarakat feudal yang terdapat di negara China dan Vietnam sebelum penglibatan kuasa-kuasa Barat.

A. Pengenalan ( 3m )

Masyarakat China dan Vietnam bersifat feudal iaitu satu bentuk kerajaan yang dijalankan oleh individu tertentu bukan kerajan pusat.

Strukturnya berbentuk piramid yang terdiri daripada golongan pemerintah dan golongan yang diperintah. Pada Dinasti Ching ( 1644-1911 ) masyarakat China terdiri daripda lima kelas iaitu sarjana, p , tukang mahir, saudagar dan askar serta pelakon.

Isi:

Masyarakat feudal China (10m)

Masyarakat menduduki tunggak kerajaan. Maharaja dianggap sebagai ‘Anak dari syurga’ yang mendapat mandat  daripada  Tuhan  untuk  memerintah.  Maharaja  dipertangggungjwabkan  sebarang  malapetaka alam yang berlaku seperti banjir, kemarau, gempa bumi, kebuluran dan penyakit sampar yang menimpa rakyat. Kegagalan  maharaja untuk melindungi  rakyatnya bermakna maharaja telah hilang mandatnya daripada tuhan. Maharaja  tersebut akan digulingkan melalui pemberontakkan  dan digantikan dengan pemerintah yang baru.
Golongan pemerintah di bawah maharaja ialah pembesar atau bangsawan. Mereka ditauliahkan kuasa pemerintahan wilayah oleh maharaja. Maharaja juga menganugerahkan  tanah kepada bangswan dan pembesar.

Penduduk negara China dianggarkan melebihi 362,000,000 orang pada abad ke-19, terbahagi kepada lima golongan mengikut pekerjaan masing-masing.

Golongan  terpelajar  (  sarjana  )  mempunyai  darjat  yang  paling  tinggi.  Golongan  terpelajar  ini  dipilih sebagai   pegawai   kerajaan   berdasarkan   kepada   tahap   peperikssaan   awam   yang   mereka   lulus. Peperiksaan ini diperkenalkan sejak Dinasti Han mempunyai empat tahap peperiksaan iaitu peperiksaan Bandar,  peperiksaaan  jajahan,  peperiksaan  wilayah  dan  peperiksaan    istana  yang  dijalankan  oleh maharaja sendiri. Peperiksaan ini bertujuan memilih golongan sarjana yang layak memegang jawatan pegawai dalam perkhidmatan kerajaan. Lulus peperiksaan awam bermakna anak kunci kekayaan dan
pangkat rasmi yang penting.

Petani merupakan golongan yang kedua. Lebih kurang 80% penduduk China adalah petani. Bertanggungjawab  mengeluarkan makanan yang cukup bagi seluruh penduduk China. Merekalah yang menentukan kemampuan di dalam negara yang serta mencukupi itu.

Tukang-tukang mahir menduduki golongan ketiga. Ini diikuti oleh saudagar. China mengalkan dasar tutup pintu yang anti – perdagangan. Kegiatan perdagangan dianggap sebagai pekerjaan hina. Golongan yang paling bawah kedudukannya ialah askar dan orang gaji. Askar terdiri daripada banduan yang dijatuhkan hukuman.

Masyarakat Feudal China (10m)

a.   sistem pemerintahan berasaskan sistem pemusatan kuasa melalui birokrasi pusat
b.   hierarki sosial masyarakat Vietnam terdiri daripada maharaja, golongan cendikiawan (quan atau mandarin) dan petani
c.   golongan   cendikiawan   mempunyai   kedudukan   paling   tinggi   dan   berpengaruh   dalam
masyarakat     Vietnam    ,    kerana    mereka    merupakan     pemerintah     sebenar    yang bertanggungjawab menjalankan tugas2 maharaja
d.   golongan quan atau mandarin mendapat pendidikan tinggi berdasarkan ajaran Confucius
e.   rakyat biasa yang pintar serta berpengetahuan  dalam ajaran Confucius secara mendalam berpeluang menjadi pegawai2 tinggi awam
f.    golongan  bangsawan  tidak mendapat  tempat  dalam  perkhidmatan  awam kesan daripada pembaharuan Maharaja Gia Long yang menamatkan keistimewaan dan pengaruh politik golongan bangsawan dan keluarga diraja
g.   golongan petani menduduki hierarki sosial yang paling rendah di mana mereka menjalankan kegiatan ekonomi sara diri iaitu menanam padi sawah

Kesimpulan (2m)

Sistem   feudal   yang   diamalkan   oleh   masyarakat   Asia   dimansuhkan   setelah   berlakunya imperialisme kuasa barat pada abad ke – 19 dan awal abad ke-20.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Entri yang lepas lepas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...