- Menggunakan kedua-dua belah otak kanan & kiri. Ini dapat dilakukan dengan membuat aktiviti merangsang kedua-dua belah otak tersebut.
- Merangsang kesemua deria dalam pembelajaran.
- Kajian menunjukkan bahawa: kita ingat 10 % apayang dibaca, kita ingat 20% apa yang didengar, kita ingat 50 % apa yang didengar & dilihat, kita ingat 70% apa yang dicakapkan, kita ingat 90% setelah dipraktikkan
- Belajar secara aktif dengan pen/pensil ditangan.
- Belajar 3 jam sehari atau 20 jam seminggu (tidak termasuk kerja rumah).
- Belajar dalam persekitaran kondusif.
- Tidak ponteng kelas. Kalau tertinggal kelas, salin nota dari rakan.
- Mengulang kaji menggunakan kaedah ‘output learning’ iaitu belajar untuk melatih otak menggunakan maklumat yang terkumpul. Ini dapat dilakukan dengan membaca buku/nota, ingat kembali, lakar/tulis, sebut apa yang difahami, dan jawab soalan.
- Berbuat baik dengan guru. Setiasa hormati dan sayangi guru.
- Sentiasa mengawasi pencuri waktu belajar iaitu angan-angan kosong, bertangguh & malas.
- Membaca doa penerang hati setiap kali selepas sembahyang, sebelum mengulangkaji, dan sebelum menghadapi peperiksaan.
- Tidak membuang masa dengan belajar ketika letih.
- Mengadakan rehat sebentar setiap 20 minit mengulangkaji.
- Belajar mengikut waktu yang sesuai dengan diri (study according to your biological clock). Bagaimanapun, perlu tahu waktu-waktu yang sesuai untuk belajar iaitu sebelum tidur, selepas bangun tidur, selepas mandi air panas, selepas baca al-quran/zikir selepas riadah dan selepas berdoa.
- Mengulang kaji secepat mungkin. Ulang kaji ringkas selepas belajar (kita akan lupa 80% selepas belajar).
- Mengulang kaji secara bersendirian atau berkumpulan.
- Tahu mengulang kaji adalah aktiviti pembelajaran terpenting sebelum peperiksaan.
- Mengulang kaji pelajaran berulang-ulang kali.
- Mengulang kaji apabila mulai terlupa.
Belajar Dalam Persekitaran Kondusif :
- pastikan cahaya adalah terang
- kurangkan gangguan bunyi
- tampal poster yang mengandungi slogan yang menaikkan semangat belajar
- tampal gambar-gambar yang menenangkan fikiran
- kerusi dan meja menghadap kiblat
- jangan lupa untuk senyum
Tahu Teknik Merangsang Memori :
- Memasukkan maklumat dalam memori (registration)
- Menyimpan maklumat dalam sel memori (retention)
- Mengingat kembali (recall)
- Menggunakan maklumat untuk menjawab soalan atau kegunaan lain (application)
Sentiasa Awal dan Mendahului :
- Persediaan awal akan memberikan permulaan yang baik dan memberi tanggapan yang positif pada guru.
- Pelajar yang mendapat A pada ujian lazimnya akan dapat mengekalkan kejayaannya.
- Belajar awal ketika tiada tekanan adalah tidak membosankan.
- Untuk sentiasa awal dan mendahului, bacalah dahulu sekali atau 2 kali sebelum guru mengajar.
Mempunyai Teknik Membaca yang Betul:
- Duduk dengan tegak & bernafas dengan betul
- Memberikan tumpuan sepanuhnya
- Menggunakan jari telunjuk untuk membaca
- Menyesuaikan kelajuan membaca dengan kesukaran bahan bacaan
Tahu Petua Mengulang kaji :
- Cari tempat yang tenang dan serasi dengan jiwa kita
- Siapkan semua ‘bekalan’ dengan sempurna
- Duduk tegak dikerusi yang selesa
- Baca doa penerang hati
- Baca buku atau nota mengikut teknik membaca yang betul
- Fikir dan ingat kembali isi utama
- Catat/lakar
- Semak semula ketepatan maklumat
- Ulang sebut atau ceritakan pada orang lain
- Buat rumusan
- Jawab soalan
- Tampal maklumat yang rumit di dinding
- Baca doa tanda kesyukuran selepas belajar
Tahu Petua-petua Agar Tidak Lupa :
- Jangan makan kepala ikan
- Jangan makan organ dalaman
- Jangan minum semasa makan
- Jangan minum atau makan makanan yang tercemar oleh semut
- Jangan melihat kemaluan
- Jangan melihat buih
- Jangan membaca nama pada batu nisan
- Banyakkan makan makanan yang mengandungi soya seperti tempe, tauhu dan lain-lain
- banyakkan makan kismis, kurma dan madu
- Banyakkan makan kekacang
- Pakai minyak wangi ketika belajar atau menghadapi peperiksaan
- Jangan makan sehingga terlalu kenyang
- Jangan kencing berdiri
Tahu Kemahiran Mengingat :
- Tampal nota-nota penting di dinding
- Tukar perkataan, ayat atau definisi dalam bentuk gambar atau rajah
- Gunakan kaedah akronim
- Reka cerita atau ayat mengenai konsep yang perlu diingat
- Pecahkan maklumat kepada kumpulan kecil
Cekap Mengatur Jadual Belajar :
- Mempunyai jadual belajar
- Patuh kepada jadual
- Puat jadual yang boleh diikuti
- Tidak menangguh belajar pada saat akhir dan tidak menumpukan peperiksaan sebagai dorongan untuk belajar.
- Cari maklumat mengenai subjek yang tidak diketahui. Sediakan perkara-perkara yang tidak diketahui dan dapatkan penyelesaian dari orang yang lebih arif.
- Membina kepelbagaian dalam pembelajaran. Sebagai contoh, satu hari dipelbagaikan cara dan topik untuk belajar.
- Menggunakan masa terluang untuk mengulang kaji atau mencuri masa.
- Membawa nota ke mana-mana sahaja (kecuali ke tandas).
- Pelbagaikan tempat belajar.
- Menyedari guru-guru adalah sumber ilmu yang baik. Tanya guru apabila tidak faham
- Menjadikan nota-nota menarik seperti membuat corak, menggariskan isi penting dan sebagainya.
Ciri-ciri Pelajar Cemerlang:
- Taat kepada Allah
- Mendirikan sembahyang
- Menghormati kedua ibu bapa dan sentiasa mendoakan mereka
- Hormati & sayangi guru
- Bersungguh-sungguh dalam melakukan kerja untuk mencapai kecemerlangan.
- Suka pada setiap mata pelajaran yang dipelajari
- Membantu rakan yang memerlukan
- Berdoa dan bersyukur kepada Allah
- Sentiasa bertawakal
- Mahir dalam setiap mata pelajaran
Kita juga perlu ingat pelajar yang cemerlang, adalah juga cemerlang pada akhlak dan tingkah lakunya dan seimbang dalam kehidupannya. Kecemerlangan pelajar bukan semata-mata dilihat pada nilai akademiknya sahaja.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan