Khamis, 28 April 2011

TEMA 3: SEJARAH 2 STPM(MYANMAR)


TEMA 3 : NASIONALISME DAN PEMBENTUKAN NEGARA BANGSA
BAB 10 : PERSATUAN DAN KESATUAN

PERANAN UNIVERSITI RANGOON ADALAH PENTING DALAM PERKEMBANGAN SEMANGAT KEBANGSAAN BURMA. KEPUTUSAN UNTUK MENEMPATKAN UNIVERSITI  DI RANGOON ADALAH SATU LANGKAH YANG MENGUNTUNGKAN PIHAK YANG BERSEMANGAT KEBANGSAAN.

            Peranan Universiti Rangoon adalah penting dalam perkembangan semangat kebangsaan Burma. Keputusan untuk mendapatkan Universiti di Rangoon adalah satu langkah yang menguntungkan pihak yang bersemangat kebangsaan. Rangoon merupakan pusat gerakan politik Burma.
            Oleh itu sudah pasti golongan nasionalisme akan dapat mempengaruhi dan menanam semangat kebangsaan di kalangan mahasiswa. Para mahasiwa telah terpikat dengan ideologi politik di samping pelajaran mereka. Satu contoh dalam hal ini ialah mogok yang berlaku di Universiti Rangoon.
            Akta Universiti telah diluluskan pada 18hb Ogos 1920. Gabenor Craddock bakal canselor telah dijadualkan untuk membuat pembukaan rasmi universiti ketika itu pada bulan Disember.
            Pembukaan universiti ini telah melahirkan perselisihan cara terbuka yang pertama di antara penuntut-penuntut yang bersemangat nasional dengan kekuasaan penjajah. Gerakan mogok yang berlaku di Universiti Rangoon telah bermula pada 4hb Disember 1920 iaitu 3 hari selepas pembukaan rasmi universiti itu.
            Pada mulanya pemogokan yang dilakukan oleh para mahasiswa ini adalah bertujuan untuk menentang Undang-Undang Universiti dan terhadap langkah-langkah untuk meninggalkan darjat dan menghalang pengaruh politik kerajaan. Kemudian pemogokan itu berubah corak. Dari sini jelas membuktikan bahawa pelajar-pelajar telah memainkan peranan dalam perkembangan semangat kebangsaan di samping nasionalis-nasionalis yang sedang berjuang. Dari pemogokan universiti ini telah meninggalkan kesan yang besar iaitu merupakan langkah-langkah menuju ke arah nasionalisma yang lebih revolusioner.
            Tuduhan telah timbul bahawa segala pembaharuan yang dibuat oleh British hasil dari laporan Montagu-Chelmsford pada tahun 1919 adalah pura-pura sahaja. Ini telah mempengaruhi fikiran rakyat.
            Oleh itu sentimen orang-orang Burma telah timbul secara memboikot segala rancangan yang dijalankan oleh British. Tuntutan-tuntutan berkerajaan sendiri pula makin bersemarak.
            Golongan pelajar dari sami-sami Budha pula tidak dapat kita lupakan kerana ia memainkan peranan yang penting juga dalam perkembangan semangat kebangsaan di Burma. Mereka setiap masa berusaha untuk mencapai matlamat cita-cita seluruh rakyat Burma.
            Dalam tahun 1922 golongan ini telah menubuhkan ‘Pagyis’. Mengikut D.E Smith di dalam bukunya ‘Religion and Political in Burma’ bahawa Pongyi adalah merupakan nasionalisma yang pertama bagi negara Burma. Yang paling radikal di antara mereka di dalam Pongyi ini ialah U May Ottama digambarkan oleh John F. Cady sebagai penganjur politik yang memakai jubah sami.
            Beliau telah berjaya menyakinkan rakyat Burma bahawa Agama Buddha telah terancam oleh Pemerintahan British. Oleh itu Pongyi yang bertanggungjwab mempertahankan agama itu.
            Beliau juga telah menetang Dyarchy yang diwujudkan pada tahun 1921 oleh kerajaan British di Burma di samping beliau mendorong rakyat supaya berjuang mendapat kerajaan sendiri dari pihak British. Beliau ditangkap oleh kerajaan British atas tuduhan menderhaka.
            Walaupun akhirnya beliau mati di dalam penjara tetapi sumbangannya terhadap nasionalisme Burma adalah penting kerana beliau telah menukarkan satu masalah politik yang sebenarnya kepada masalah agama.
            Pongyi kemudiannya telah diterima memainkan peranan yang penting dalam nasionalisme Burma kerana orang-orang Burma kebanyakannya adalah beragama Buddha yang lebih senang dipengaruhi oleh Pongyi sendiri daripada nasionalis yang lain.
            Dalam tahun 1830-an gerakan-gerakan pelajar semakin jelas dalam perkembangan pergerakan kebangsaan Burma. Gerakan-gerakan pelajar bukan sahaja lahir di sekitar Rangoon malah meliputi seluruh Burma.
            Kampus Universiti Rangoon merupakan tempat tumbuhnya rasa tidak puashati terhadap pemerintahan Inggeris. Ramai nasionalis Burma adalah lepasan dari Universiti ini.
            Dalam tahun 1930-an ramai golongan terpelajar menceburkan diri dalam Parti Thakin, antaranya termasuklah Aung San dan Ka Na Aung San adalah mahasiswa lepasan Universiti Rangoon sendiri.
            Pada tahun 1935 beliau telah dipindah sebagai Setiausaha dan Ko Na sebagai penasihat di dalam Persatuan Mahasiswa Universiti Rangoon. Dalam Perkembangan nasionalisme yang berikutnya Aung San adalah memainkan peranan yang penting untuk mencapai cita-cita nasionalisme Burma sendiri.
            Pelajaran juga merupakan satu faktor yang telah membawa kesan-kesan dalam pertumbuhan berbagai-bagai ideologi di Burma. Umpamanya setengah daripada mahasiswa itu telah dipengaruhi oleh idea-idea kiri seperti Sosialisme dan Marxisme, umpamanya dalam Parti Thakin sendiri telah mula mengamalkan fahaman Marx oleh kebanyakan anggota-anggotanya, meskipun begitu Thakin tidaklah menganut Marxisme.
            Thakin sedia dan sanggup menerima sebarang bantuan luar sama ada dari Komunis atau Facis untuk mencapai tujuan asasnya bagi kemerdekaan politik.

Kalau ditinjau sepintas lalu dalam pergerakan Thakin ianya tidak dapat dinafikan mempunyai beberapa tujuan iaitu di samping tujuan asasnya bagi kemerdekaan politik ia juga bertujuan untuk meninggikan taraf hidup orang-orang Burma.
Fikiran politik di kalangan ahli-ahli Thakin ini telah dipenjarakan oleh British pada tahun yang berhampiran dengan Perang Dunia Kedua kerana mereka disyaki dan dianggap sebagai propagandis komunis dan ini merupakan satu sebab mengapa faham-kiri telah tersekat perkembangannya di Burma walaupun parti komunis telah bertumbuh di sana antara tahun 1938-39.
Pengaruh Marxisme sangat kuat di kalangan ahli-ahli Thakin pada akhir-akhir tahun 1930-an. Hal ini dibuktikan dalam demontrasi-demontrasi di kampung-kampung yang kebanyakan diselenggarakan oleh ahli-ahli Parti Thakin yang bersikap kiri.
Pendek kata bukan penuntut sahaja telah dipengaruhi oleh fahaman Marx, bahkan juga penduduk-penduduk kampung terlibat sama. Tetapi dengan kepandaian British menyekat, akhirnya fahaman ini tidak dapat mempengaruhi keseluruhan rakyat Burma.
Fahaman Marx hanya dapat diterima oleh kaum buruh dan petani yang tertindas kehidupan mereka daripada hasil propaganda-propaganda yang datangnya daripada pelajar sendiri, terutamanya pada zaman kemelesetan tahun 1930-an.
Pemberontakan Hsaya San berlaku pada penghujung tahun 1930 tidak seharusnya dilupakan. Pemberontakan ini ditimbulkan oleh golongan So Thien dalam General Council of Buddhist Association (GCBA).
Meskipun pemberontakan ini bertujuan untuk menegakkan kembali pemerintahan beraja, tetapi ianya telah meninggalkan kesan yang tidak kurang pentingnya. Kegagalan San menyebabkan  beliau telah ditangkap oleh British dan akhirnya telah dihukum gantung sampai mati.
Sebelum dihukum Tun Pe telah merayu kepadanya supaya menderma wang penerbitan bukunya “Sign of  Desease” untuk menubuhkan sebuah perpustakaan.
Wang dari hasil penerbitan itu telah digunakan oleh Tun Pe bagi membeli buku-buku ini dari golongan nasionalisme muda Rangoon amatlah banyak.
Buku-buku ini telah menanamkan pengaruh yang besar ke atas mereka dan ideologi yang terdapat dalam buku-buku itu sentiasa diperkatakan dalam rapat-rapat umum.
Dengan itu jelas menunjukkan pelajaran yang ada di kalangan nasionalis tadi telah menarik perhatian mereka mengetahui ideologi luar. Fahaman Marxisme ini boleh dikatakan telah berkembang melalui pelajar, kemudian fahaman ini diresapkan ke golongan yang hidup menderita.
Golongan pelajar Burma telah sedar dan setengahnya telah merasa kecewa di bawah British. Kesedaran mereka ialah tentang kebanyakan perusahaan jatuh ke tangan orang Eropah, Cina, dan India. Orang Burma hanya tertinggal dalam lapangan ini.
Adalah mustahil bagi orang Burma mendapat pengalaman dan pelajaran sedangkan mereka tidak mendapat apa-apa kesempatan dalam bidang perusahaan.
Kebanyakan orang-orang Burma masih bekerja seperti dahulu iaitu menanam padi dan hanya sebilangan kecil sahaja yang berpelajaran yang mendapat kerja dalam bidang pentadbiran.
Meskipun begitu banyak daripada golongan terpelajar berasa kecewa kerana pekerjaan yang didapati mereka tidak sesuai dengan kelulusan mereka.
Pihak yang negatif percaya bahawa British dan Indialah yang merupakan penghalang yang menyebabkan mereka menderita. Pihak yang positif pula berkehendakkan sebuah kerajaan kebangsaan yang boleh menolong orang Burma.
Dengan kesedaran itulah yang menyebabkan ramai pelajar menumpukan masa dalam lapangan politik lebih daripada kuliah mereka sendiri.
Peranan kaum pelajar adalah penting dalam perkembangan nasionalisme Burma. Merekalah yang menjadi pelopor yang menyebabkan nasionalisme Burma menjadi begitu revolusioner.
Pemogokan universiti dan sekolah yang berlaku pada tahun 1936 tidaklah dapat diragukan sebagai merupakan dorongan semangat pelajar yang berkobar-kobar meskipun ada kaitan dengan anasir-anasir luar, tetapi apa yang berlaku itu adalah menunjukkan sikap dan penderitaan kaum pelajar sendiri.
Para pelajar yang telah menceburkan diri di dalam lapangan politik telah bergerak cergas dalam mencapai cita-cita kebangsaan.
Aung San adalah merupakan tokoh kebangsaan yang tulen. Beliau telah berjuang hingga ke akhir hayatnya.
Perkembangan semangat kebangsaan Burma terus berkembang dengan berbagai-bagai masalah politik hinggalah Republik Persatuan Burma diisytiharkan pada 17hb. Oktober 1947. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Entri yang lepas lepas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...