TEMA 3(ASIA)
BAB 9 : GERAKAN KESEDARAN
Bincangkan peranan dan sumbangan golongan intelektual terhadap kebangkitan dan perkembangan gerakan kesedaran di Asia Tenggara pada akhir abad ke-19 dan abad ke-20.
Pendahuluan
- Golongan intelektual memainkan peranan yang penting dalam membangkitkan gerakan kesedaran , menyatukan rakyat dan membentuk satu gerakan kebangsaan menuju ke arah pencapaian kemerdekaan di negara masing – masing .
Isi - Isi Penting .
- Myanmar .
- Ingin menyatukan nilai – nilai dan tradisi agama Buddha dengan pendidikan dan cara – cara Barat .
- Berjaya mendesak kerajaan British meluluskan undang – undang melarang pakai
kasut di Pagoda
- Bantah tindakan kerajaan British menyingkirkan Myanmar daripada pembaharuan politik India.
- U Ba Pe dan U Them Maung tubuhkan General Council Of Burmese Association ( GCBA).
- Anjurkan satu pemogokan pelajar –pelajar sebagai protes terhadap keputusan British untuk tinggikan taraf kelayakan kemasukan Universiti Rangoon.
- Golongan Tarkin –bangkitkan semangat kebangsaan para pekerja telaga minyak dan pengangkutan sungai supaya mogok demi menuntut kenaikan gaji dan keadaan kerja yang lebih baik .
- 1939 –Tubuh Blok Kemerdekaan –tuntut pemerintahan sendiri dan sampaikan hasrat akan bekerjasama dengan British .
- Bantu Jepun tewas Myanmar dengan harapan Jepun akan mengistiharkan kemerdekaan.
- Thailand
- Pengenalan sistem pendidikan Barat oleh Raja Mongkut dan Raja Chulalongkorn
- Anggap bahawa sistem pemerintahan Monarki mutlak yang masih diamalkan oleh Siam adalah penghalang utama kepada pemodenan dan kemerdekaan Siam seterusnya .
- Hapus kuasa mutlak raja –kelemahan Raja Vajiravudh dan Raja Prajadhipok –kukuhkan kuasa mutlak .
- 1932, lancar Revolusi Siam-tamatkan kuasa mutlak raja .
- Memainkan peranan penting dalam menjayakan revolusi dan ambil alih pucuk pimpinan Kerajaan Siam .
- Indonesia
- Tidak puas hati dengan pemerintahan Belanda yang mengamalkan dasar
diskriminasi dalam pendidikan , pekerjaan dan pentadbiran .
- Ingin bela nasib golongan bawahan yang tertindas – diperas oleh golongan
Belanda dan orang Cina .
- G. M Kahin menyatakan golongan ini adalah yang “ acutely dissatisfied, cramped
dan frustrated .
- Raden Adjeng Kartini-tubuh sekolah anak-anak perempuan pegawai Indonesia
4. Filipina
- Menonjol pada akhir abad ke-19 ,kegagalan Pemberontakan Cavite (1872)
menyebabkan beberapa orang pemimpin tentera Filipina di tangkap dan di hukum bunuh
- Peristiwa ini dan dasar Sepanyol yang menindas menyebabkan sebilangan intelektual
melarikan diri ke Eropah , Jepun dan Hong Kong.
- Bangkit idea nasionalisme Filipina –bentuk satu kumpulan yang dapat menghasilkan akhbar
La Solidaridad –(1889).
- Jose Rizal – novel Noli Me Tangera (1887)dan El Filibusterismo (1891).
- Seru orang Filipina bangun sebagai satu bangsa yang bersatu padu menentang penjajah Sepanyol.
5. Vietnam
- Phan Chu Trinh tuntut pemodenan Vietnam melalui kerjasama dengan Perancis dan
pembentukan kerajaan demokrasi.
- Pan Boi Chau – sarankan kerajaan monarki berpelembagaan
- Selepas Perang Rusia –Jepun 1905 , mereka bekerjasama teruskan perjuangan menentang Perancis.
- Phan Boi Chau berjuang melalui tulisan seperti “ Vietnam Vong Quoc “ Hau Lau Hayat Le Tan Thu.
- Persatuan ini berjaya bangkitkan beberapa rusuhan di Tangking tetapi hanya dapat dipatahkan oleh Perancis
- 1908, Raja Thanh Thai di paksa turun dari takhta dan Perancis melantik anaknya yang berumur 7 tahun, iaitu Duy Tan untuk menggantikannya .
- 1925-1930 ,Nguyen Thai Hoe mengasaskan Parti Nasional Vietnam @Vietnam Quoc Dan Dang (VQDD) menguasai arena gerakan kesedaran Vietnam
- Akibat diharam dan Nguyen Thai Hoe ditangkap dan di hukum bunuh .
Kesimpulan
- Golongan intelek –peranan membangkitkan dan memperjuangkan kemerdekaan adalah
besar dan bermakna .
- Golongan ini menggunakan beberapa cara dengan harapan mencapai impian mereka.
- Golongan intelek membekalkan kepimpinan dan bertindak demi kepentingan bangsa dan negara.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan