Khamis, 28 April 2011

TEMA 3: SEJARAH 2 STPM(MYANMAR)

TEMA 3 : NASIONALISME DAN PEMBENTUKAN NEGARA BANGSA
BAB 9 : GERAKAN KESEDARAN(INTELEKTUAL)

GALURKAN KEJAYAAN GOLONGAN TERPELAJAR BURMA YANG TERLIBAT DALAM “PERSATUAN KITA ORANG BURMA” DARI TAHUN 1935 HINGGA TAHUN 1945.


A. PENGENALAN:

1. Calon harus menyentuh sedikit tentang perkembangan kesedaran Burma sekitar tahun-tahun sebelum 1935. Wujud beberapa pertubuhan kesedaran seperti YMBA, GCBA dan Pongyi.

2. Tahun 1937 senario politik Burma, membentuk Perlembagaan dan Kabinet. Cita-cita kemerdekaan.

3. Kebangkitan golongan intelektual sangat penting dalam semangat kesedaran kebangsaan Burma, sering dikaitkan dengan dua buah organisasi pelajar utama iaitu Persatuan Dobama 1930 dan Liga Pemuda Burma 1931. Akhirnya mereka membentuk DOBAMA ASIAYONE ( We Burmans Association - Pertubuhan Kita Orang Burma) tahun 1935. Menggelarkan THAKIN (tuan).

4. Sesungguhnya peranan kaum pelajar cukup penting mencatatkan banyak kejayaan dalam senario politik dan kebangkitan kebangsaan Burma sehinggalah kedatangan dan pendudukan Jepun 1941-45.


B.  SEDIKIT LATAR BELAKANG KEBANGKITAN GOLONGAN INTELEKTUAL:

1. J.F.Cady dan Furnival mengakui bahawa kesedaran kebangsaan di Asia Tenggara mempunyai kaitan rapat dengan pertumbuhan sistem pendidikan. Ia menjadi unsur terpenting. Tanpa pendidikan tidak mungkin para pelajar berjaya menggeraklahirkan satu iklim kebangkitan kesedaran tersebut. Dan fenomena ini berlaku di mana-mana negara di Nusantara.

2. Pusat pengajian tinggi berfungsi sebagai “base” dan nukleus gerakan itu. Para cendekiawan menyuarakan secara vokal tuntutan dan rasa tidak puashati mereka kepada penjajah yang menjalankan dasar-dasar pentadbiran dan politiknya secara tidak adil.
Di Burma : tokoh-tokoh kemuka Aung San, Thein Pe, Kyaw Nyien, Thi Han, Ko Ohn, dan Rashid merupakan penggerak utama.

3. Tegasnya, pelajar memainkan peranan penting memberikan kesedaran kepada rakyat tentang dasar-dasar penjajah.

4. Sistem pendidikan adalah alat kesedaran penting, apa lagi Inggeris sendiri memperkenalkan sistem pendidikan Barat yang secara tidak langsung membenihkan kesedaran yang dimaksudkan di atas.
Inggeris ingin menjadikan anak-anak tempatan sebagai kakitangan birokasinya yang berkelulusan Inggeris seperti kerani dan pegawai rendah.

5. Inggeris mewujudklan sekolah harian biasa guna tujuan di atas, contohnya 1870-an Sekolah Menengah Kebangsaan, 1871 Sistem Persekolahan Rendah ditubuhkan.
Yang terpenting para pelajar dari aliran Anglo-Burma School akan melanjutkan pelajaran mereka ke Universiti Culcatta. Tegasnya, sistem dan dasar pendidikan Inggeris adalah unsur penting ke arah menjayakan peranan golongan terpelajar kelak.


C. PERANAN GOLONGAN TERPELAJAR SECARA LANGSUNG DAN KEJAYAAN MEREKA 1935 - 1945:

1. Peringkat awal peranan Universiti Ranggon tertubuh 1920 merupakan pencetus kesedaran terpenting, ia menjadi kunci ke arah kemerdekaan Burma.
Pelajar-pelajar Buddha, di mana pada 1897 Sam Buddha Vernacular High School diwujudkan.

2. Pada tahun 1904 Ranggon Buddhist Association dibentuk membincangkan kepentingan pendidikan. Diikuti oleh penubuhan Young Men’s Buddhist Association pada tahun 1906 didokong oleh intelektual-inteletual Buddist.

3.  Tahun 1935 merupakan kemuncak  gerakan intelektual apabila mereka berjaya menduduki kerusi Panitia Kerja Persatuan Pelajar Universiti Ranggon.
Di mana tahun 1936 mereka melancarkan Mogok Raksaksa membantah tindakan disiplin yang dikenakan oleh Universiti ke atas Pemimpin Pelajar U Nu dan Aung San. Pemogokan ini tersebar hingga ke peringkat sekolah-sekolah menengah. Sebenarnya pemogokan ini adalah rentetetan tidak puas hati mereka terhadap Akta Universiti Ranggon 1920 ( diluluskan pada 18 Ogos 1920) lagi.


[ calon sepatutnya menyebut kejayaan mogok ini: seperti mereka telah mendesak supaya reformasi sistem pendidikan dibuat. Kesan lain ialah pemecatan dua pimpinan pelajar U Nu
( mengkritik pentadbiran Universiti) dan Aung San (memburukkan nama seorang kakitangan Univesrsiti) di tarik balik dan Akta Universiti dipinda kembali. “The University Commission of Inquary” meminda sistem pendidikan dan para pelajar telah mendapat biasiswa. Pimpinan pelajar itu diibaratkan sebagai penyuluh dan penyubur gerakan nasionalisme Burma. ]

5. Tindakan para terpelajar ini akhir bertukar corak mempengaruhi politik dan membela pejuang nasionalis Burma. Tahun 1936 Golongan Thakin ini menduduki 3 kerusi Dewan Rakyat Burma menerusi Parti Kominkochin.

Di sini jelas membuktikan pelajar memainkan peranan  terpenting dalam perkembangan semangat kebangsaan di sisi pejuang kebangsaan yang sedia ada.

6.  Pengaruh idoelogi dan falsafah beraliran kiri seperti Sosialisme dan Marxisme juga penting. Mereka sanggup membantu sama ada daripada Komunis ataupun Facist untuk mencapai kemerdekaan politik.

7.  Mereka diterima oleh sebahagian besar kaum petani, buruh , dan masyarakat tempatan. Apa lagi mereka menggunakan propanganda yang datang daripada golongan cerdik pandai.
Tahun-tahun 1930-an adalah zaman meleset, menyebabkan mereka mendapat sokongan massa. Beri contoh nama pertubuhan para petani.

8. Bukti kukuh ialah pemberontakan Saya San pada akhir 1930 yang digerakkan oleh So Thein daripada  General Council of Buddhist Association.
Tegaslah bahawa, pemogokan pelajar tahun 1936 tidak dapat diragukan merupakan dorongan kuat melahirkan cetusan “revolusi intelek” yang  berfungsi sebagai pendirian pelajar terhadap iklim politik Burma. Inilah kejayaan besar peranan golongan terpelajar. Tidak ada orang yang boleh  menafikan ketokohan seperti Jeneral Aung San itu.

9.  Golongan terpelajar juga berjaya membentuk Lingkungan Bebas tahun 1939 dalam era Perang Dunia Ke-2 dengan kerjasama U Ba Maw - bekas PM Burma. Menjadikan Perang Dunia Ke-2 sebagai peluang mendapatkan beberapa keistimewaan Inggeris bagi penyertaan Burma dalam perang ini.
10. Semasa Perang Dunia Ke-2 (1941-45), mereka berkerjasama dengan Jepun. Membantu Jepun untuk mendapatkan Burma daripada Inggeris. Ada antara mereka yang mendapat latihan tentera di Jepun. (seperti Ibrahim Yaakob bagi Tanah Melayu - sekadar sebut contoh sahaja).
Penubuhan Tentera Kemerdekaan Burma  Ogos 1943 adalah bukti kukuh. Dr U Ba Maw sebagai PM “kerajaan baru” itu.

11. “Kerajaan baru” tahun 1943 oleh Jepun tersebut dipimpin oleh golongan Thakin, ramai menduduki kerusi menteri. Contoh -  Thakin Mya sebagai  Timbalan Perdana Menteri, Jeneral Aung San sebagai Menteri Pertahanan dan U Nu sebagai Menteri Hal Ehwal Luar Negeri. Inilah kejayaan-kejayaan yang terbesar daripada perjuangan golongan terpelajar Burma dalam perjuangan yang bermula daripada beberapa buah organisasi pelajar yang rata-rata menuntut pembebasan mutlak daripada penjajah, akhirnya menjadi pejuang nasionalisme tulen Burma dengan mencontohi Parti Kongres India.

12. Oleh kerana, Jepun tidak memberikan kemerdekaan mutlak kepada Burma, ini menyebabkan golongan Thakin cuba membentuk Liga Pembebasan  Rakyat Anti-Facist untuk menentang Jepun (seperti MPAJA, AMCJA di Tanah Melayu).

D. KESIMPULAN:

Tidak ada siapa yang boleh menafikan bahawa golongan yang dianggap “tuan di Burma” ini telah memainkan peranan penting dalam perjuangan kesedaran kebangsaan Burma, sehinggalah kemerdekaan penuh Burma pada tahun 1948. [R.J Cornish berpendapat  golongan Thakin adalah “convert nationalist sentiment into a major political force” ]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Entri yang lepas lepas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...