Jumaat, 29 April 2011

Contoh Soalan dan Jawapan Tema 3 Sejarah Asia Bab 9

TEMA 3 : NASIONALISME DAN PEMBENTUKAN NEGARA BANGSA
BAB 9 : GERAKAN KESEDARAN
SUB TAJUK : PERANAN GOLONGAN INTELEKTUAL.

Bincangkan peranan golongan intelektual dalam gerakan nasionalisme di Indonesia dan Myanmar dari tahun 1900 hingga tahun 1941.

Pendahuluan

Gerakan nasionalisme memperlihatkan semangat cinta akan Negara.Perkembangan nasionalisme wujud akibat beberapa sebab misalnya perkembangan  dan kemajuan pendidikan yang diperkenalkan penjajah Barat.Ini secara tidak langsung  melahirkan golongan intelektual yang memahami budaya dan ilmu Barat.Matlamat golongan intelektual membebaskan negara dan bangsa daripada cengkaman penjajah.
Sistem pendidikan di Indonesia berlandaskan sistem pendidikan Belanda manakala di Myanmar berasaskan sistem pendidikan Inggeris.

Isi-isi Penting

Indonesia
a)      Raden Adjeng Kartini
·         Dipelopori oleh Raden Adjeng Kartini,beliau perjuangkan hak pendidikan kaum wanita.
·         Beliau sarankan kaum wanita baiki taraf hidup.
·         Beliau juga dilambangkan sebagai lambang permulaan nasionalisme Indonesia.
·         Menubuhkan sekolah di Japara untuk anak-anak perempuan pegawai Indonesia pada tahun 1902.
b)      Dr. Mas Wahidi Sudiro Usada
·         Juga perjuangkan hak pendidikan untuk masyarakat tempatan melalui pembinaan sekolah di desa.
·         Bersama-sama rakannya Raden Sutomo dan raden Gunawan tubuhkan Budi Utomo pada 20 Mei 1908.
·         Budi Utomo bertujuan member pendidikan moden,majukan bangsa Indonesia,majukan lagi bidang pertanian,penternakan dan perdagangan.
·         Selain itu,majukan bidang teknik,Budi Utomo turut perjuangkan semangat nasionalisme dalam kalangan peribumi Indonesia.
·         Tidak melibatkan diri dalam hal agama dan politik sebaliknya kepada pendidikan Barat dan budaya Indonesia.
·         Menyebabkan Budi Utomo sukar luaskan pengaruh di seluruh Indonesia kerana hanya dianggotai golongan intelek seperti pelajar perubatan muda,bangsawan,pegawai,guru dan doktor.
c)       Omar Said Tjokroaminoto
·         Menubuhkan Sarekat Islam pada tahun1909 yang bertujuan melidungi saudagar Jawa daripada saingan peniaga Cina dalam perusahaan batik.
·         Sarekat Islam juga beri bantuan kredit dan kemudahan pasaran kepada ahlinya.
·         Antara tokoh-tokoh berkaliber Sarekat Islam ialah Haji Samanhudi dan Omar Said Tjokroaminoto yang mendapat pendidikan Barat.
·         Mereka tubuhkan SI pada tahun 1912 di Surakarta.
·         Memperjuangkan kemajuan dan galakkan perniagaan dan perusahaan dalam kalangan bangsa Indonesia dengan bantu membantu.
·         Meningkatkan kebajikan bangsa Indonesia dari segi kebendaan dan pendidikan,meningkatkan kerjasama dalam bidang ekonomi di samping sebarkan agama Islam dengan lebih bersungguh untuk bersaing dengan agama Kristian.

Myanmar
·         Golongan intelektual agama memainkan peranan penting membangkitkan semangat nasionalisme di kalangan rakyat.
·         Pada tahun 1930-an,muncul penyertaan yang makin aktif daripada kalangan cendekiawan berpendidikan Barat.
·         Gerakan berunsurkan agama bertujuan hidupkan kembali keagungan budaya asli mereka.
·         Golongan Pongyi pula bangkit akibat peranan ketua mereka dalam hierarki agama,Thatthandbaing dalam urusan agama telah diketepikan oleh British.
·         Mereka menentang segala pembaharuan British seperti penyerapan budaya dan teknologi Barat yang dikatakan merosakkan pengaruh agama Buddha dalam masyarakat.
·         Bagi mengatasi saingan dan kesan budaya Barat mereka lakukan beberapa pembaharuan misalnya membangkitkan sentiment nasional di kalangan rakyat.
·         Seorang tokoh nasionalisme Myanmar berpendidikan Barat iaitu U Shway Thwin tubuhkan Persatuan Sasanadara pada tahun 1897.
·         Ia bertujuan majukan bidang pendidikan dan social  dengan tubuhkan sekolah moden.
·         Selain itu ditubuhkan persatuan berbaur politik misalnya Persatuan Pemuda Pemudi Buddha(YMBA) pada tahun 1906.
·         YMBA ditubuhkan oleh sekumpulan peguam muda dari Universiti Rangoon(Yangon) seperti U Ba Pe,U Ba Dun dan U Saw.
·         Memberi tumpuan kepada perkara berkaitan agama,pelajaran,pembaharuan social,peningkatan keususasteraan dan kebudayaan melalui slogan “Buddha Penyelamat Kita dan Raja”.
·         YMBA memperjuangkan tujuan agama,social dan politik Myanmar.
·         Bagi membangkitkan sentiment nasional,YMBA gunakan isu kasut.
·         Walau bagaimanapun,YMBA telah gunakan politik hingga tahun 1917 bagi sebarkan sentiment nasional kerana pucuk pimpinan YMBA masih berada dalam kekuasaan pemimpin nasionalis sederhana.

Kesimpulan

·         Peranan golongan intelektual sangat penting membangkitkan sentiment anti penjajah.
·         Mereka merupakan golongan berpendidikan,mempunyai kesedaran tinggi,memahami kebudayaan dan ilmu Barat.
·         Golongan intelektual di Indonesia dan Myanmar berusaha memajukan taraf hidup rakyat terutama dalam pendidikan dan ekonomi.
·         Golongan intelektual agama di kedua-dua Negara turut berjuang demi kepentingan Islam dan Buddha.
·         Akhirnya perjuangan mereka telah membawa kepada kemerdekaan Indonesia dan Myanmar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Entri yang lepas lepas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...