Isnin, 23 April 2012

TEMA 2 Sejarah Malaysia :TRANSFORMASI MASYARAKAT


Bincangkan  peristiwa  yang  membawa  kepada  Perang  Naning  pada  tahun  1831serta  kesan- kesannya.

Pendahuuluan

Naning  merupakan  daerah  yang  terletak  antara  Rembau  dengan  Melaka.  Naning  adalah  jajahan Melaka. Penduduk Naning kebanyakanya berasal dari Minangkabau Sumatera.

Isi.

1.          Dol Said ialah penghulu Naning ketika peristiwa Perang Naning. Raja Belanda, William V telah   menyerahkan   Melaka   kepada   British   sehingga   tamat   Perang   Nepoleon.   British menduduki Melaka dari tempoh 1795 – 1818. Pada tahun 1801 British membuat perjanjian bahawa Naning hendaklah menyerahkan 1/10 hasil tahunannya kepada British seperti yang dibuat dengan Belanda. Namun perjanjian tersebut tidak menyatakan bahawa Naning adalah sebahagian Melaka dan British pula tidak secara tetap memungut hasil tahunan. Ini menyebabkan Naning menyangka British tidak memerlukan hasil-hasil tersebut dan Naning mula tidak menyerahkan 1/10 hasil tahunannya.

2.          Tahun 1807 Kolonel Farqqhar  (Residen  Konsular  Melaka)  mengumumkan  bahawa  segala kesalahan jenayah di Naning hendaklah dibicarakan di Melaka. Ini menimbulkan kemarahan Dol Said yang mendawa Naning adalah daerah yang bebas dan British tidak berhak ke atas Naning.


3.          Melalui Perjanjian Inggeris – Belanda 1824, Melaka diserahkan kepada British. Tahun 1826 Melaka, Pulau Pinagng dan Singapura diGabenoruungkan menjadi Negeri Selat. Robert Fullerton  menjadi  Gabenorenor  Negeri  Selat. Beliau  menyatakan  Naning  sebahagian  dari Melaka dan perlu membayar cukai tahunan sebanyak 1/10 daripada hasil. Segala kes jenayah di Naning mesti dibicarakan di Melaka. Penghulu Naning tidak dibenar mengutip hasil cukai ke atas barangan yang dibawa dari Johor dan Rembau ke Melaka melalui Naning. Ini menimbulkan kemaharan Penghulu  Dol Said yang kehilangan kuasa mengutip cukai.

4.          Selepas  tahun  1827  Dol  Said  tidak  mengindahkan  arahan  daripada  Melaka  dan  tidak membayar cukai. Dol Said juga mengarahkan penduduk Naning jangan patuh kepada British. Beberapa  pengikut  Dol  Said  telah  merosakan  dusun  buah-buahan  di  Melaka.  Residen Konsular Melaka mengarahkan Dol Said mengawasi pengikutnya. Sebaliknya Dol Said mendakwa dusun tersebut adalah hak beliau. Kedegilan Dol Said akhirnya membawa kepada Perang Naning.
5.          Perang Naning berpunca daripada keengganan Dol Said membayar 1/10 hasil tahunan kepada British.  Pada  tahun  1831,  seramai  150  orang  askar  Sepoi  menyerang  Naning.  Dol  Said berjaya menumpaskan serangan dengan bantuan Rembau. Pada tahun 1832 Perjanjian British dan Rembau ditanda tangani. British  iktiraf kedaulatan  Rembau.  Sebagai balasan Rembau tidak  membantu  Naning  berperang  dengan  British.  Pada April 1832  Rembau  dan British menyerang  Naning.  Pusat  gerakan  Dol  Said  di  Taboh  telah  ditawan.  Dol  Said  terpaksa berundur.

Kesan
1.          Dol Said dikhianati oleh pengikut-pengikutnya. Mereka berpaling tadah menyokong British. Akibatnya  Naning  ditakluki  oleh  British  pada  Jun 1832.  Dol  Said  dilucuntukan  jawatan Penghulu Naning. British tidak mengambil tindakan keras ke atas beliau sebaliknya beliau diberi sebuah rumah di Melaka dan membayar pencen bulanan sebanyak 100 rupee.
2.          Naning   dijadikan   jajahan   Melaka.   Jawatan   penghulu   dimansuhkan   dan   diganti   oleh Superitenden yang pertama iaitu J.B. Westenhant.
3.          British membelanjakan 100,000 paun dalam perang Naning. Sebaliknya Perang Naning tidak memberi keuntungan kepada British kerana Naning tidak mempunyai sumber asli. Hasil penanaman padi Naning tidak cukup untuk menampung perbelanjaan pentadbiran British di Melaka.  Selepas  Perang  Naning  British  bersikap  tidak  campur  tangan  di  negeri-negeri Melayu sehingga 1874.

Kesimpulan

Naning  diletakkan  di bawah penguasaan  British  di Melaka. Naning  tidak menguntungkan  British kerana  tidak  memiliki  sumber  ekonomi.  Sebaliknya  peperangan  Naning  menelan  belanja  yang banyak. British mula berhati-hati dalam tindak tanduk di negeri-negeri Melayu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Entri yang lepas lepas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...