Rabu, 20 Julai 2011

SEJARAH 2 (Malaysia)STPM TEMA 1

  Sistem ekonomi  komersial di Tanah Melayu telah lama diamalkan sebelum kedatangan kuasa Inggeris. Bincangkan.

Aspek soalan yang dikehendaki:
Persoalan utama ialah  sama ada benar atau tidak sistem ekonomi komersial telah wujud di Tanah Melayu  walaupun sebelum kedatangan kuasa-kuasa Inggeris. Sebaik-baiknya anda berikan kedua-dua pendapat YA dan TIDAK.

Pembukaan.
Takrif ekonomi komersial – lebihan hasil, secara besaran, konsep upah.
Bila mula dijalankan di Tanah Melayu – Berikan pendirian anda. Memang sudah dijalankan atau pelaksanaannya hanya setelah kedatangan kuasa Inggeris.

Isi perbincangan:
Perlu mempunyai aspek-aspek berikut jika anda menyokong.
1.        Sudah wujud sistem wang di Tanah Melayu – wang perak, wang emas.
2.        Wujudnya pelabuhan-pelabuhan entrepot sejak dahulu lagi seperti pelabuhan  di Kedah, Melaka dan Johor - Riau. Puasat dagangan dan pertemuan pedagang Timur dan Barat.
3.        Peranan pembesar yang mendapatkan hasil sama ada melalui sisten serah ataupun pencukaian dan mereka yang memainkan peranan memasarkan barangan daripada petani. Dengan kata lain ekonomi komersial hanya dijalankan oleh golongan atasan sahaja.
4.        Wujudnya masyarakat majmuk sejak zaman kesultanan Melayu Melaka seperti masyarakat Baba dan Nyonya. Buktikan mereka datang dan berkahwin dengan masyarakat tempatan ataupun terus menetap dan mengamalkan budaya tempatan melalui proses asimilasi.
5.        Sebelum Inggeris datang kuasa-kuasa seperti Portugis dan Belanda telah terlebih dahulu sampai dan membawa unsur komersial.
6.        Terjumpanya bahan mentah seperti bijih timah dan menjadi komoditi oleh pembesar-pembesar dalam bentuk pencukaian.

Jika anda tidak bersetuju hendaklah mematahkan hujah di atas dan ini bermakna hanya Inggeris yang memulakan ekonomi komnersial di Tanah Melayu.
Antara isi perbincangannya ialah:
1.        Teknologi yang digunakan masih primtif – tidak boleh keluarkan hasil yang banyak.
2.        Konsep peladangan belum wujud dan Inggeris yang perkenalkannya.
3.        Konsep sara diri masih menjadi amalan kerana rakyat tidak mahu bekerja keras hanya setakat melepasi cukai dan keluarga mereka sahaja.
4.        Sistem pemilikan tanah yang dikuasai oleh pembesar. Jika rakyat engkar tanah mereka akan dirampas.
5.        Inggeris membawa teknologi baru seperti perkenalkan kapal korek, penorehan getah, bijih benih getah, sistem pemilikan tanah, dan memodenkan prasarana awam.

Kesimpulan:
Bergantung pada jawapan sama ada menyokong ataupun menentang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Entri yang lepas lepas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...