Rabu, 20 Julai 2011

SEJARAH 2 (Malaysia)STPM TEMA 3

Perjuangan nasionalisme di Tanah Melayu bukan sahaja melibatkan perjuangan politik, tetapi ia melibatkan perjuangan dalam sosio-ekonomi. Setujukah anda dengan kenyataan ini.

Pengenalan:
Takrifkan perjuangan politik dan aspek-aspeknya: Satu perjunangan bagi pembebasan tanah air daripada penjajah yang melibatkan aspek maruah bangsa seperti kuasa dan kekuasaan, ideologi politik, sistem tadbir dan pemerintahan  sistem perundangan, dan keselamatan.

Perjuangan sosio-ekonomi pula ialah perjuangan untuk memastikan penduduk pribumi mendapat pembelaan serta membangun bersama dengan kemajuan pemikiran politik. Ia melibatkan perjuangan untuk menguasai ekonomi, hak dalam pemilikan tanah, hak dalam meningkatkan taraf hidup, hak dalam pendidikan, hak dalam menjawat jawatan awam, dan memastikan orang Melayu menjadi kuasa majoriti.

Isi:
Perjuangan politik melibatkan perjuangan dalam menuntut kemerdekaan: Sebagai bukti:
1.        Perjuangan oleh golongan agama – menuntut kemerdekaan dari sudut pengamalan agama yang berteraskan sunnah dan al-quran serta ingin mewujudkan negara Islam dalam lingungan Pan-Islamisasi.
2.        Perjuangan golongan politik seperti KMM, PKMM, dan UMNO – berjuang menunut kemerdekaan daripada penjajahan. KMM dan PKMM berjuang bagi memerdekan T. Melayu dan bergabung dengan Indonesia. UMNO pula berjuang bagi membebaskan T.Melayu daripada penjajahan Inggeris dan memerintah sendiri – iaitu di tangan kuasa pemimpin dan raja-raja Melayu. IMP dan Parti Negara juga mempunyai matlamat yang sama, tetapi lebih menjurus pada kemerdekaan untuk semua kaum.
3.        Perjuangan politik juga dapat dilihat daripada kerjasama KMM untuk membantu Jepun menghalau British keluar daripada T.Melayu – sebab: Jepun janji untuk bebaskan T.Melayu dan beri orang Melayu perintah T.Melayu

Dalam pada itu, orang-orang Melayu bukan sahaja berjuang untuk membebaskan negara daripada penjajahan politik, tetapi ia menjuruskan perjuangan mereka untuk menkmati kekayaan T.Melayu dan ingin melihat bangsa Melayu tidak merempat di negara sendiri. Hal ini dapat dilihat darpada perjuangan :
1.        Golongan agama yang mementingkan pendidikan. Menggalakan masyarakat Islam mendapat pendidikan dan berusaha untuk mendirikan sekolah-sekolah pondok dan madrasah. Sheikh Al-Hadi membina madrasah di Pulau Pinang bagi mendidik orang-orang melayu dalam ilmu agama.
2.       Menggalakan  orang-orang perempuan untuk mendapatkan pendidikan kerana dengan pendidikan orang Melayu dapat meningkatkan pengetahuan dan taraf hidup.
3.       Selain golongan agama, para pembesar Melayu seperti Raja Chulan, memperjuangkan penggunaan bahasa Melayu dalam MMN Perak- sebab wakil Melayu ada yang tidak faham penggunaan bahasa Inggeris.
4.       Para guru Melayu juga memperjuangkan pendidikan dan membanyakkan buku-buku yang ditulis dalam bahasa Melayu. Pejabat karang-mengarang MPSI  ditubuhkan bagi merealisasikan perjuangan membanyakkan buku-buku dalam bahasa Melayu sehinggalah tertubuhnya DBP pada 1956.
5.       Dari aspek ekonomi perjuangan untuk menjada kepentingan Melayu adalah dengan mewujudkan Tanah Simpanan Melayu bagi menjaga kepentingan ekonomi Melayu tidak terhakis oleh perkembangan ekonomi yang berpihak kepada warga asing.
6.       Bagi menghalang orang Melayu  menjadi bangsa minoriti UMNO telah berjaya menggagalkan MU yang boleh menyebabkan orang Melayu menjadi suara  minoriti. Ini penting bagi surviaval bangsa Melayu yang lemah dari aspek kuasa ekonomi dan bagi mengimbanginya ialah dengan menguasai kuasa politik.
7.       Pertubuhan-pertubuhan Melayu yang terlibat dalam perjuangan sosio-ekonomi:
·         Kesatuan Melayu Singapura - Eunos Abdullah
·         Kesatuan Melayu Selangor - Raja Uda dan Tengku Kamil
·         Persatuan Melayu Pahang, Negeri Sembilan
·         Peranan MPSI melahirkan guru-guru yang dipengaruhi dengan gerakan reformis di Indonesia. Wujudkan:
·   Ikatan Pemuda Pelajar dan Ikatan Semenanjung Borneo- Ibrahim Yaakob, Muhamad Isa Mahmud, Yaacob Mohd Amin, dan Hasan Haji Manan. Tujuan: untuk mencapai kemerdekaan dalam lingkungan Indonesia Raya.

Kesmpulan:
Perjuangan orang Melayu tidak terbatas pada perjuangan plotik, tetapi merangkumi perjungan dalam bidang sosial dan ekonomi bagi memastikan survival bangsa melayu dan boleh bersaing dengan bangsa-bangsa lain yang telah maju sama ada dalam bidang poliyik mahupun bidang ekonomi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Entri yang lepas lepas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...