Rabu, 20 Julai 2011

SEJARAH 2 (Malaysia)STPM TEMA 2

2.             Kedatangan kuasa imperialisme dan kolonialsme Barat ke Malaysia adalah hasil daripada teori Kejayaan peradaban yang tinggi, Agama, dan Ekonomi. Jelaskan.


Imperialisme ini bermaksud untuk menguasai kekayaan ekonomi negara yang dijajah bagi faedah negara penjajah dan sering disebut sebagai mekantilisme.
Keadaan ini bukan sahaja menguasai bahan mentah negara yang dijajah, tetapi mempengaruhi negara tersebut mengikut sistem ekonomi dan ideologi ekonomi negara penjajah, kehendak untuk menyebarkan kristian dan kewujudan budaya yang tinggi di kalangan masyarakat barat.

    Dalam kontek ekonomi ia dapat disimpulkan seperti berikut.

                        h.       Inggeris datang ke Tanah Melayu adalah kerana keperluan mereka untuk mendapatkan bahan mentah seperti bijih timah dan getah.
                          i.       Selain bahan mentah ia juga sebahagian daripada keperluan industri yang memuncak kerana wujudnya revolusi perindustrian di Eropah. Ini menyebabkan berlaku persaingan antara kuasa Eropah untuk mencari kawasan kuasaan mereka.
                          j.       Sebagai pusat pasaran barangan industri mereka dalam era perkembangan Revolusi Industri.
                         k.       Ia juga sebahagian daripada peningkatan tamadun mereka yang memuncakkan satu pemikiran baru dengan konsep mekantilisme. Penguasaan dan kekuatan negara penjajah bukan terletak pada besarnya wilayah politik, tetapi betapa bolehnya mereka menguasai wilayah yang menyumbangkan keuntungan ekonomi.
                          l.       Desakan  dan keinginan pegawai-pegawai SHT Inggeris meneroka dan mencari kawasan baru bagi membolehkan mereka mencapai keuntungan seperti yang dilakukan oleh Brook di Sarawak, Raffles di Singapura, dan Light di Pulau Pinang.
                       m.       Sebagai satu strategi penguasaan ketenteraan laut  mereka untuk melindungi kepentingan  pedagang Inggeris di bahagian Timur iaitu di India, Burma, dan Cina. Ini jelas dalam penjagaan perdagangan Inggeris dengan campur tangan di Pahang walaupun Inggeris tahu Pahang tidak memberikan apa-apa keuntungan, tetapi bagi menghalang Jerman masuk campur Inggeris telah menguasai Pahang.
                        n.       Dalam isu Inggeris, Kedah dan Siam, Inggeris tidak jujur dalam membantu Kedah kerana ia telahpun dapat Pulau Pinang dengan tidak menghiraukan Sultan Kedah. Hal ini kerana misi Light adalah untuk mendapatkan wilayah yang boleh membangunkan ekonomi Inggeris di samping melindungi kepentingan Inggeris daripada Perancis, bukannya ingin menyelesaikan persoalan politik.

Penyebaran kristian


1.        Dapat dibuktikan melalui sekolah-sekolah berasaskan gereja.
2.        Usaha dakwah paderi.

Penyebaran Peradaban Barat


1.        Usaha menukarkan peradaban pemerintahan Melayu dan digantikan dengan struktur pentadbiran Barat seperti Mahkamah,  Keselamatan, dan Pendidikan.
2.        Menyemaikan pemikiran Barat seperti Liberal, Kapitalisme, dan Demokrasi yang sebelum ini tidak dilalui oleh maasyarakt Melayu.
3.        Konsep pertanian komersial dan pencukaian.
4.        Cara hidup dan budaya kehidupan – bahasa, dan pakaian,

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Entri yang lepas lepas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...