Rabu, 13 November 2013

PENGGAL 1 TEMA 2 SISTEM BERMAHARAJA DI CHINA



Kedudukan dan Gelaran
Dinasti yang memerintah China pada abad ke-19 ialah Dinasti Manchu atau Ching dan mereka menggunakan gelaran Maharaja.
Maharaja menduduki tunggak kerajaan dan merupakan ketua pemerintah yang berkuasa mutlak kepada negara dan tanah rakyatnya. Mereka dianggap sebagai “Son of Heaven” atau “Anak Tuhan dan Syurga (tien)” yang mendapat mandat daripada tuhan untuk memerintah serta mesti dihormati oleh semua lapisan masyarakat. Maharaja bertanggungjawab jika berlaku sebarang malapetaka atau bencana alam seperti banjir, kemarau, gempa bumi dan lain-lain yang menimpa rakyat. Kegagalan baginda menandakan maharaja tersebut telah hilang mandat dan syurga dan rakyat berhak memberontak atau menggulingkan maharaja.
Terdapat beberapa peraturan yang perlu dipatuhi oleh rakyat ketika mengadap maharaja. Mereka perlu “kowtow” didepan maharaja dan negara-negara asing yang ingin menjalinkan hubungan dengan China mestilah dalam konsep “melindungi dan perlu membayar ufti.
Peranan Maharaja
Politik:
Berkuasa mutlak dalam semua bidang pentadbiran iaitu dari segi eksekutif, lagislatif dan kehakiman. Dan segi hukuman, baginda berkuasa mutlak menjatuhkan hukuman bunuh.
Maharaja mentadbir dengan bantuan pembesar-pembesar peringkat pusat, wilayah dan kampung.
Maharaja adalah wakil Tuhan. Jika berlaku malapetaka di negaranya, maharaja akan dipertanggungjawabkan. Jika keadaan ini membawa kepada berlakunya pemberontakan, ini menunjukkan yang tuhan tidak lagi merestui kedaulatan maharaja tersebut.
Ekonomi
Menguasai semua sumber ekonomi negara terutama dan segi pertanian dan tanah.
Maharaja juga menguasai semua hasil cukai negara.
Maharaja juga terlibat dalam kegiatan-kegiatan perdagangan sama ada dalam atau luar negara. Baginda menaungi perdagangan dengan negara-negara Asia Tenggara dalam bentuk sistem perdagangan ufti.
Menentukan sistem sukatan, ukuran dan timbangan serta kegiatan-kegiatan perdagangan yang dilakukan di pelabuhan.
Sosial
Mempamerkan dirinya sebagai pemimpin intelektual bagi seluruh rakyat. Istana maharaja telah dijadikan sebagai pusat untuk menjalankan Peperiksaan Awam Kerajaan China bagi memilih kakitangan awam menjawat jawatan pentadbiran tertinggi negara.
Menjadi pemimpin agama Buddha yang melindungi Dalai Lama, Taoisme dan Confucius.
Menduduki hierarki teratas dalam susun lapis masyarakat dan merupakan mengetuai adat resam masyarakat China.
Maharaja juga mempunyai alat-alat dan lambang kebesaran seperti lambang naga yang hanya boleh dipakai oleh maharaja dan kerabat diraja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Entri yang lepas lepas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...