Jumaat, 15 November 2013

PENGGAL 1 TEMA 3 SISTEM EKONOMI FEUDALISME DI JEPUN



Kegiatan pertanian
Menjelang zaman Kamakura, kegiatan pertanian mengalami perkembangan pesat dan telah mendorong meningkatnya pengeluaran hasil pertanian. Petani-petani Jepun menanam pelbagai jenis tanaman seperti padi, buah-buahan, gandum, barli, teh dan sayur-sayuran. Tanaman yang paling popular di Jepun pada zaman ini ialah teh.
Di zaman pemerintahan Keshogunan Ashikaga, kegiatan pertanian semakin mengalami perkembangan pesat. Kegiatan penanaman dua tanaman setiap tahun mula dilaksanakan iaitu selepas penanaman padi, petani-petani menanam tanaman seperti gandum dan barli.
Sistem pengairan juga telah diperkenalkan untuk meningkatkan pengeluaran basil pertanian. Selain itu, tanaman komersial seperti kapas dan teh juga ditanam secara meluas pada zaman ini.
Perkembangan perniagaan
Kegiatan perniagaan juga mengalami perkembangan pesat di Jepun pada zaman Kamakura. Peningkatan dalam pengeluaran hasil pertanian telah menyebabkan petani-petani menjual lebihan hasil pertanian di pasar dan kedai. Petani-petani yang tinggal di pekan atau bandar-bandar besar menjual hasil untuk mendapatkan wang.
Perdagangan
Di zaman Kamakura, kegiatan perdagangan berkembang dengan pesat yang telah mendorong kepada berlakunya pertumbuhan ekonomi wang di negara Jepun. Mata wang syiling tembaga digunakan dalam urusan perniagaan dan pembayaran cukai. Selain itu, muncul golongan pedagang yang menubuhkan persatuan-persatuan dagang.
Pertumbuhan ekonomi di zaman Ashikaga telah menyebabkan kegiatan perdagangan semakin berkembang dengan pesat. Di samping perdagangan dalam negara, wujud hubungan perdagangan dengan negara luar seperti China dan Portugis pada abad ke-16 M.
Kemajuan yang dicapai dalam bidang perdagangan telah menyebabkan muncul sistem ekonomi wang di Jepun. Ini telah mendorong kepada wujudnya kesatuan-­kesatuan pedagang (guilds). Kesatuan ini memonopoli pengeluaran dan pemasaran barangan yang di keluarkan.
Di zaman Senggoku Jidai, kegiatan perdagangan menjadi bertambah pesat di mana pedagang-pedagang Jepun telah mengembara ke seluruh Jepun untuk menjalankan kegiatan perdagangan. Perkembangan pesat dalam perdagangan menyebabkan mata wang syiling yang diperbuat daripada tembaga digunakan secara meluas.
Semasa pemerintahan Nobunaga, kegiatan perdagangan terus berkembang dengan pesat. Beliau mengambil langkah untuk memecahkan monopoli persatuan-persatuan pedagang pada tahun 1568. Semasa pemerintahan Hideyoshi, mata wang syiling yang diperbuat daripada emas, perak, dan tembaga dikeluarkan.
Pertukangan
Perkembangan perdagangan menyebabkan permintaan untuk hasil pertukangan meningkat. Ini telah menyebabkan munculnya golongan tukang-­tukang mahir yang menghasilkan kraf tangan yang bermutu seperti barang perak, tembaga, barang tembikar, lukisan, dan ukiran.
Perindustrian
Dalam bidang perindustrian, pengeluaran barang-barang tembikar telah meningkat dengan pesat terutama di zaman Ashikaga. Bandar Seto yang terletak di wilayah Owari menjadi pusat pengeluaran barang-barang tembikar di Jepun. Di samping itu, industri perlombongan emas, perak, dan tembaga juga berkembang dengan pesat.
Persatuan kewangan
Pertumbuban pesat dalam bidang ekonomi menyebabkan muncul persatuan-persatuan kewangan yang dikenali sebagai Tanomoshiko atau Mujinko.           Pusat-pusat pertukaran wang ditubuhkan di bandar-bandar di Kuwana, Sakai, Ise, Hakata dan lain-lain.
Sistem cukai tanah
Semasa pemenintahan Oda Nobunaga sistem pendaftaran tanah baru telah diperkenalkan. Sistem pendaftaran tanah diperkenalkan untuk memudahkan pemungutan cukai. Selain itu, sistem cukai tanah yang teratur berasaskan pendaftaran tanah diperkenalkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Entri yang lepas lepas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...